Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Roślinność siedlisk zdegradowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Roślinność siedlisk zdegradowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 25 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do postrzegania i wyróżniania zbiorowisk roślinnych i ich wykorzystywania (szczególnie synantropijnych) do zasiedlania miejsc zdegradowanych, do kształtowania ekstensywnej formy zieleni miejsc poprzemysłowych (hałd).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska wodne i przywodne.2
T-A-2Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska trawiaste i ziołoroślowe, synantropijne.2
T-A-3Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska leśne i zaroślowe.2
T-A-4Analiza i diagnoza płatu roślinnego na podstawie zdjęcia fitosocjologicznego.2
T-A-5Poznanie procedury opracowania tabeli fitosocjologicznej.2
T-A-6Analiza i diagnoza zbiorowisk roślinnych na podstawie gatunków charakterystycznych i dominujących (zajęcia w terenie).2
T-A-7Praktyczne wykorzystanie poznanych zbiorowisk roślinnych do kształtowania terenów zdegradowanych – projekt.2
T-A-8Kolokwium zaliczenie przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Zadania fitosocjologii i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia niezbędne do prowadzenia i zrozumienia wykładów.2
T-W-2Fitocenoza – skład, struktura przestrzenna, granice i metody badań. Zdjęcie fitosocjologiczne, przebieg jego wykonywania.2
T-W-3Zespół roślinny – kryteria i metody ich wyróżniania, sposoby opisu.2
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Zasady, wybrane systemy i przykłady ujęć. Nazewnictwo jednostek w systemie fitosocjologicznym.2
T-W-5Przestrzenne rozmieszczenie roślinności w Polsce. Podział geobotaniczny.2
T-W-6Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska wodne i przywodne, bagienne.2
T-W-7Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska leśne i zaroślowe.2
T-W-8Zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych. Ich fizjonomia, struktura, skład florystyczny i ich znaczenie.2
T-W-9Główne kierunki antropogenicznych przekształceń szaty roślinnej. Zbiorowiska synantropijne.2
T-W-10Kartografia fitocenoz siedlisk zdegradowanych – informacje podstawowe.2
T-W-11Dynamika fitocenoz i ich zmiany – główne procesy zachodzące wewnątrz zespołu oraz zmiany związane z czynnikami antropogenicznymi.2
T-W-12Praktyczne wykorzystanie wiedzy fitosocjologicznej do kształtowania terenów zdegradowanych.2
T-W-13Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O12-R_W01
Student ma wiedzę na temat szaty roślinnej, w tym ważniejszych zbiorowisk roślinnych rozwijających się na terenach zdegradowanych, zna ich klasyfikację, dokładną budowę i charakterystykę.
GO_1A_W01, GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O12-R_U01
Potarfi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego, rozpoznać zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku, włącznie z gatunkami charakterystycznymi siedlisk zdegradowanych.
GO_1A_U05, GO_1A_U07R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-A-4, T-A-6, T-A-7M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O12-R_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształacania, samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
GO_1A_K03, GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-A-8, T-W-13M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O12-R_W01
Student ma wiedzę na temat szaty roślinnej, w tym ważniejszych zbiorowisk roślinnych rozwijających się na terenach zdegradowanych, zna ich klasyfikację, dokładną budowę i charakterystykę.
2,0Student nie ma wiedzy ogólnej na temat szaty roślinnej oraz na temat zbiorowisk roślinnych jakie wykształcają się na siedliskach zdegradowanych.
3,0Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić kila zbiorowisk roślinnych siedlisk zdegradowanych.
3,5Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić większość poznanych zbiorowisk roślinnych miejsc zdegradowanych.
4,0Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić wszystkie poznane zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych, umie je dośc dobrze zaklasyfikować do systemu fitosocjologicznego.
4,5Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić wszystkie poznane zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych, większość poznanych zbiorowisk roślinnych odpowiednio klasyfikuje, charakteryzuje.
5,0Student ma ogromną wiedzę na temat szaty roślinnej zbiorowisk siedlisk zdegradowanych, umie je klasyfikować i dokładnie charakteryzować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O12-R_U01
Potarfi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego, rozpoznać zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku, włącznie z gatunkami charakterystycznymi siedlisk zdegradowanych.
2,0Student nie potrafi wykonać dokumentacji przyrodniczej w formie zdjęcia fitosocjologicznego, nie potrafi także rozpoznać żadnego zbiorowiska roślinnego.
3,0Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, umie rozpoznać kilka zbiorowisk roślinnych.
3,5Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dość dobrze rozpoznać zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych na podstawie gatunków charakterystycznych.
4,0Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dobrze wyróżniać fitocenozy w płatach posługując się gatunkami charakterystycznymi i dominującymi.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dobrze wyróżniać fitocenozy w płatach posługując się gatunkami charakterystycznymi i dominującymi, potrafi także posługiwać się gatunkami charakterystycznymi dla związku.
5,0Student ma wszelkie umiejetności do wykonywania zdjęcia fitosocjologicznego w terenie, potrafi rozpoznać wszystkie zbiorowiska siedlisk zdegradowanych wykorzystując gatunki charakterystyczne asocjacji czy związku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O12-R_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształacania, samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracy zespołowej.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadania, uczestniczy też w dyskusji, która ma rozwiązać zadanie do wykonania.
4,0Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą, ma świadomość dokształcania się w zakresie wykonywanego w przyszłości zawodu.
5,0Student jest w pełni zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje w formie ustnej.

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski., PWN, Warszawa, 2007
  2. Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pawłowski B., Skład i budowa zbiorowisk roślinnych oraz metody ich badania [W]: Szafer W., Zarzycki K. (red.) Szata roślinna Polski. T. 1., PWN, Warszawa, 1972

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska wodne i przywodne.2
T-A-2Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska trawiaste i ziołoroślowe, synantropijne.2
T-A-3Przegląd i charakterystyka zbiorowisk roślinnych pogrupowanych na podstawie kryteriów siedliskowo-fizjonomicznych. Zbiorowiska leśne i zaroślowe.2
T-A-4Analiza i diagnoza płatu roślinnego na podstawie zdjęcia fitosocjologicznego.2
T-A-5Poznanie procedury opracowania tabeli fitosocjologicznej.2
T-A-6Analiza i diagnoza zbiorowisk roślinnych na podstawie gatunków charakterystycznych i dominujących (zajęcia w terenie).2
T-A-7Praktyczne wykorzystanie poznanych zbiorowisk roślinnych do kształtowania terenów zdegradowanych – projekt.2
T-A-8Kolokwium zaliczenie przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania fitosocjologii i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia niezbędne do prowadzenia i zrozumienia wykładów.2
T-W-2Fitocenoza – skład, struktura przestrzenna, granice i metody badań. Zdjęcie fitosocjologiczne, przebieg jego wykonywania.2
T-W-3Zespół roślinny – kryteria i metody ich wyróżniania, sposoby opisu.2
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Zasady, wybrane systemy i przykłady ujęć. Nazewnictwo jednostek w systemie fitosocjologicznym.2
T-W-5Przestrzenne rozmieszczenie roślinności w Polsce. Podział geobotaniczny.2
T-W-6Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska wodne i przywodne, bagienne.2
T-W-7Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska leśne i zaroślowe.2
T-W-8Zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych. Ich fizjonomia, struktura, skład florystyczny i ich znaczenie.2
T-W-9Główne kierunki antropogenicznych przekształceń szaty roślinnej. Zbiorowiska synantropijne.2
T-W-10Kartografia fitocenoz siedlisk zdegradowanych – informacje podstawowe.2
T-W-11Dynamika fitocenoz i ich zmiany – główne procesy zachodzące wewnątrz zespołu oraz zmiany związane z czynnikami antropogenicznymi.2
T-W-12Praktyczne wykorzystanie wiedzy fitosocjologicznej do kształtowania terenów zdegradowanych.2
T-W-13Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O12-R_W01Student ma wiedzę na temat szaty roślinnej, w tym ważniejszych zbiorowisk roślinnych rozwijających się na terenach zdegradowanych, zna ich klasyfikację, dokładną budowę i charakterystykę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do postrzegania i wyróżniania zbiorowisk roślinnych i ich wykorzystywania (szczególnie synantropijnych) do zasiedlania miejsc zdegradowanych, do kształtowania ekstensywnej formy zieleni miejsc poprzemysłowych (hałd).
Treści programoweT-W-1Zadania fitosocjologii i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia niezbędne do prowadzenia i zrozumienia wykładów.
T-W-2Fitocenoza – skład, struktura przestrzenna, granice i metody badań. Zdjęcie fitosocjologiczne, przebieg jego wykonywania.
T-W-3Zespół roślinny – kryteria i metody ich wyróżniania, sposoby opisu.
T-W-4Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Zasady, wybrane systemy i przykłady ujęć. Nazewnictwo jednostek w systemie fitosocjologicznym.
T-W-5Przestrzenne rozmieszczenie roślinności w Polsce. Podział geobotaniczny.
T-W-6Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska wodne i przywodne, bagienne.
T-W-7Przegląd i charakterystyka ważniejszych zbiorowisk roślinnych w Polsce. Zbiorowiska leśne i zaroślowe.
T-W-8Zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych. Ich fizjonomia, struktura, skład florystyczny i ich znaczenie.
T-W-9Główne kierunki antropogenicznych przekształceń szaty roślinnej. Zbiorowiska synantropijne.
T-W-10Kartografia fitocenoz siedlisk zdegradowanych – informacje podstawowe.
T-W-11Dynamika fitocenoz i ich zmiany – główne procesy zachodzące wewnątrz zespołu oraz zmiany związane z czynnikami antropogenicznymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy ogólnej na temat szaty roślinnej oraz na temat zbiorowisk roślinnych jakie wykształcają się na siedliskach zdegradowanych.
3,0Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić kila zbiorowisk roślinnych siedlisk zdegradowanych.
3,5Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić większość poznanych zbiorowisk roślinnych miejsc zdegradowanych.
4,0Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić wszystkie poznane zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych, umie je dośc dobrze zaklasyfikować do systemu fitosocjologicznego.
4,5Student orientuje się co stanowi szatę roślinną, potrafi wymienić wszystkie poznane zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych, większość poznanych zbiorowisk roślinnych odpowiednio klasyfikuje, charakteryzuje.
5,0Student ma ogromną wiedzę na temat szaty roślinnej zbiorowisk siedlisk zdegradowanych, umie je klasyfikować i dokładnie charakteryzować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O12-R_U01Potarfi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego, rozpoznać zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku, włącznie z gatunkami charakterystycznymi siedlisk zdegradowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U07Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do postrzegania i wyróżniania zbiorowisk roślinnych i ich wykorzystywania (szczególnie synantropijnych) do zasiedlania miejsc zdegradowanych, do kształtowania ekstensywnej formy zieleni miejsc poprzemysłowych (hałd).
Treści programoweT-A-4Analiza i diagnoza płatu roślinnego na podstawie zdjęcia fitosocjologicznego.
T-A-6Analiza i diagnoza zbiorowisk roślinnych na podstawie gatunków charakterystycznych i dominujących (zajęcia w terenie).
T-A-7Praktyczne wykorzystanie poznanych zbiorowisk roślinnych do kształtowania terenów zdegradowanych – projekt.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać dokumentacji przyrodniczej w formie zdjęcia fitosocjologicznego, nie potrafi także rozpoznać żadnego zbiorowiska roślinnego.
3,0Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, umie rozpoznać kilka zbiorowisk roślinnych.
3,5Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dość dobrze rozpoznać zbiorowiska roślinne siedlisk zdegradowanych na podstawie gatunków charakterystycznych.
4,0Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dobrze wyróżniać fitocenozy w płatach posługując się gatunkami charakterystycznymi i dominującymi.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie zdjęcie fitosocjologiczne, potrafi dobrze wyróżniać fitocenozy w płatach posługując się gatunkami charakterystycznymi i dominującymi, potrafi także posługiwać się gatunkami charakterystycznymi dla związku.
5,0Student ma wszelkie umiejetności do wykonywania zdjęcia fitosocjologicznego w terenie, potrafi rozpoznać wszystkie zbiorowiska siedlisk zdegradowanych wykorzystując gatunki charakterystyczne asocjacji czy związku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O12-R_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształacania, samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do postrzegania i wyróżniania zbiorowisk roślinnych i ich wykorzystywania (szczególnie synantropijnych) do zasiedlania miejsc zdegradowanych, do kształtowania ekstensywnej formy zieleni miejsc poprzemysłowych (hałd).
Treści programoweT-A-8Kolokwium zaliczenie przedmiotu.
T-W-13Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracy zespołowej.
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadania, uczestniczy też w dyskusji, która ma rozwiązać zadanie do wykonania.
4,0Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą.
4,5Student jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, posługuje się dodatkowo fachową literaturą, ma świadomość dokształcania się w zakresie wykonywanego w przyszłości zawodu.
5,0Student jest w pełni zaangażowany w pracę zespołową, dyskutuje, podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje w formie ustnej.