Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Rekultywacja biologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja biologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa wiedzy z zakresu specyfiki oddziaływania roślinności zielnej i drzewiastej w procesie rekultywacji biologicznej. Posiada umiejętności zagospodarowywania terenów przeznaczonych pod rekultywację biologiczną, z wykorzystaniem roślinności motylkowo-trawiastej oraz nasadzeń drzewiastych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna traw i motylkowatych drobnonasiennych. Morfologia podstawowych gatunków traw oraz drzew i krzewów przydatnych do rekultywacji. Biologia wzrostu i rozwoju traw w aspekcie tworzenia darniny. Biologia wzrostu i rozwoju oraz dobory drzew i krzewów w aspekcie zagospodarowywania terenów zdegradowanych.10
10
laboratoria
T-L-1Zasady układania mieszanek w zależności od ich przeznaczenia. Praktyczne przygotowanie podłoży do różnych metod zagospodarowania. Ocena szaty roślinnej na obiektach rekultywowanych. Wykonywanie projektu zazieleniania obiektów rekultywowanych20
20
wykłady
T-W-1Znaczenie i możliwości zazielenienia obiektów rekultywowanych. Specyfika wymagań siedliskowych traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów. Charakterystyka wybranych gatunków traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów przydatnych do zazieleniania terenów trudnych. Podstawy wyboru technologii zazieleniania w zależności od specyfiki terenu rekultywowanego i oczekiwanych funkcji. Zasady kształtowania podłoży, w zależności od rodzaju materiału rodzimego na obiekcie rekultywowanym. Tradycyjne technologie i możliwości ich zastosowania, do zazielenia obiektów rekultywowanych. Podstawowe zabiegi pratotechniczne na terenach rekultywowanych. Specyfika stosowanych technologii przy zagospodarowywaniu terenów rekultywowanych.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje.2
A-A-3Studiowanie literatury.8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie literatury.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Konsultacje.10
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C20_W01
Posiada wiedzę z zakresu rekultywacji biologicznej i technologii w niej stosowanych z wykorzystaniem roślinności trawiastej, krzewów i drzew.
GO_1A_W05, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-1, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C20_U01
Potrafi dokonać analizy stanu środowiska glebowego oraz wyboru technologii rekultywacji biologicznej, z wykorzystaniem roślinności zielnej i drzewiastej.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-W-1, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C20_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego samo dokształcania się oraz odpowiedzialności za stosowane metody w rekultywacji biologicznej poprzez zadarnianie i zadrzewianie.
GO_1A_K01, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-L-1, T-W-1, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C20_W01
Posiada wiedzę z zakresu rekultywacji biologicznej i technologii w niej stosowanych z wykorzystaniem roślinności trawiastej, krzewów i drzew.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu rekultywacji biologicznej.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu rekultywacji biologicznej.
3,5Posiada wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji biiologicznej.
4,0Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunków roślin do rekultywacji biologicznej w różnych warunkach siedliskowych.
4,5Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunków roślin i technologii stosowanych w rekultywacji biologicznej.
5,0Posiada wiedzę z zakresu oceny efektów rekultywacji biologicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C20_U01
Potrafi dokonać analizy stanu środowiska glebowego oraz wyboru technologii rekultywacji biologicznej, z wykorzystaniem roślinności zielnej i drzewiastej.
2,0Nie potrafi dokonać rekultywacji biologicznej.
3,0Potrafi dokonać rekultywacji biologicznej.
3,5Potrafi dokonać wyboru gatunków roślin do rekultywacji biologicznej..
4,0Potrafi dokonać wyboru gatunków roślin i uzasadnić ich wybór do rekultywacji biologicznej.
4,5Potrafi dokonać wyboru gatunków roślin do przyjętej technologii rekultywacji biologicznej.
5,0Potrafi dokonać wyboru i technologii rekultywacji biologicznej z uwzględnieniem specyfik warunków siedliskowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C20_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego samo dokształcania się oraz odpowiedzialności za stosowane metody w rekultywacji biologicznej poprzez zadarnianie i zadrzewianie.
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy w zakresie rekultywacji biologicznej.
3,0Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do rekultywacji biologicznej.
3,5Wykazuje się wiedzą z zakresu rekultywacji biologicznej jako elementu ochrony środowiska.
4,0Wykazuje się wiedzą z zakresu ważności rekultywacji biologicznej w ochronie środowiska.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresu efektu stosowanych technologii stosowanych w rekultywacji biologicznej.
5,0Wykazuje świadomość znaczenia decyzji w zakresie stosowanej rekultywacji biologicznej.

Literatura podstawowa

  1. Siuta J., Rekultywacja gruntów- poradnik, IOŚ w Warszawie, Warszawa, 1998
  2. Siuta Jan, Przyrodnicze użytkowanie odpadów - monografia., IOŚ w Warszawa, Warszawa, 2002
  3. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, PWN Warszawa, Warszawa, 2008
  4. Zieliński J., Nowak G., Drzewa i krzewy do rekultywacji składowisk odpadów przemysłowych. W: Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechówi, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, wznowienie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna traw i motylkowatych drobnonasiennych. Morfologia podstawowych gatunków traw oraz drzew i krzewów przydatnych do rekultywacji. Biologia wzrostu i rozwoju traw w aspekcie tworzenia darniny. Biologia wzrostu i rozwoju oraz dobory drzew i krzewów w aspekcie zagospodarowywania terenów zdegradowanych.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady układania mieszanek w zależności od ich przeznaczenia. Praktyczne przygotowanie podłoży do różnych metod zagospodarowania. Ocena szaty roślinnej na obiektach rekultywowanych. Wykonywanie projektu zazieleniania obiektów rekultywowanych20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i możliwości zazielenienia obiektów rekultywowanych. Specyfika wymagań siedliskowych traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów. Charakterystyka wybranych gatunków traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów przydatnych do zazieleniania terenów trudnych. Podstawy wyboru technologii zazieleniania w zależności od specyfiki terenu rekultywowanego i oczekiwanych funkcji. Zasady kształtowania podłoży, w zależności od rodzaju materiału rodzimego na obiekcie rekultywowanym. Tradycyjne technologie i możliwości ich zastosowania, do zazielenia obiektów rekultywowanych. Podstawowe zabiegi pratotechniczne na terenach rekultywowanych. Specyfika stosowanych technologii przy zagospodarowywaniu terenów rekultywowanych.45
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje.2
A-A-3Studiowanie literatury.8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie literatury.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Konsultacje.10
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C20_W01Posiada wiedzę z zakresu rekultywacji biologicznej i technologii w niej stosowanych z wykorzystaniem roślinności trawiastej, krzewów i drzew.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu specyfiki oddziaływania roślinności zielnej i drzewiastej w procesie rekultywacji biologicznej. Posiada umiejętności zagospodarowywania terenów przeznaczonych pod rekultywację biologiczną, z wykorzystaniem roślinności motylkowo-trawiastej oraz nasadzeń drzewiastych.
Treści programoweT-L-1Zasady układania mieszanek w zależności od ich przeznaczenia. Praktyczne przygotowanie podłoży do różnych metod zagospodarowania. Ocena szaty roślinnej na obiektach rekultywowanych. Wykonywanie projektu zazieleniania obiektów rekultywowanych
T-W-1Znaczenie i możliwości zazielenienia obiektów rekultywowanych. Specyfika wymagań siedliskowych traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów. Charakterystyka wybranych gatunków traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów przydatnych do zazieleniania terenów trudnych. Podstawy wyboru technologii zazieleniania w zależności od specyfiki terenu rekultywowanego i oczekiwanych funkcji. Zasady kształtowania podłoży, w zależności od rodzaju materiału rodzimego na obiekcie rekultywowanym. Tradycyjne technologie i możliwości ich zastosowania, do zazielenia obiektów rekultywowanych. Podstawowe zabiegi pratotechniczne na terenach rekultywowanych. Specyfika stosowanych technologii przy zagospodarowywaniu terenów rekultywowanych.
T-A-1Budowa morfologiczna traw i motylkowatych drobnonasiennych. Morfologia podstawowych gatunków traw oraz drzew i krzewów przydatnych do rekultywacji. Biologia wzrostu i rozwoju traw w aspekcie tworzenia darniny. Biologia wzrostu i rozwoju oraz dobory drzew i krzewów w aspekcie zagospodarowywania terenów zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia z przedmiotu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu rekultywacji biologicznej.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu rekultywacji biologicznej.
3,5Posiada wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji biiologicznej.
4,0Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunków roślin do rekultywacji biologicznej w różnych warunkach siedliskowych.
4,5Posiada wiedzę z zakresu doboru gatunków roślin i technologii stosowanych w rekultywacji biologicznej.
5,0Posiada wiedzę z zakresu oceny efektów rekultywacji biologicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C20_U01Potrafi dokonać analizy stanu środowiska glebowego oraz wyboru technologii rekultywacji biologicznej, z wykorzystaniem roślinności zielnej i drzewiastej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu specyfiki oddziaływania roślinności zielnej i drzewiastej w procesie rekultywacji biologicznej. Posiada umiejętności zagospodarowywania terenów przeznaczonych pod rekultywację biologiczną, z wykorzystaniem roślinności motylkowo-trawiastej oraz nasadzeń drzewiastych.
Treści programoweT-L-1Zasady układania mieszanek w zależności od ich przeznaczenia. Praktyczne przygotowanie podłoży do różnych metod zagospodarowania. Ocena szaty roślinnej na obiektach rekultywowanych. Wykonywanie projektu zazieleniania obiektów rekultywowanych
T-W-1Znaczenie i możliwości zazielenienia obiektów rekultywowanych. Specyfika wymagań siedliskowych traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów. Charakterystyka wybranych gatunków traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów przydatnych do zazieleniania terenów trudnych. Podstawy wyboru technologii zazieleniania w zależności od specyfiki terenu rekultywowanego i oczekiwanych funkcji. Zasady kształtowania podłoży, w zależności od rodzaju materiału rodzimego na obiekcie rekultywowanym. Tradycyjne technologie i możliwości ich zastosowania, do zazielenia obiektów rekultywowanych. Podstawowe zabiegi pratotechniczne na terenach rekultywowanych. Specyfika stosowanych technologii przy zagospodarowywaniu terenów rekultywowanych.
T-A-1Budowa morfologiczna traw i motylkowatych drobnonasiennych. Morfologia podstawowych gatunków traw oraz drzew i krzewów przydatnych do rekultywacji. Biologia wzrostu i rozwoju traw w aspekcie tworzenia darniny. Biologia wzrostu i rozwoju oraz dobory drzew i krzewów w aspekcie zagospodarowywania terenów zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać rekultywacji biologicznej.
3,0Potrafi dokonać rekultywacji biologicznej.
3,5Potrafi dokonać wyboru gatunków roślin do rekultywacji biologicznej..
4,0Potrafi dokonać wyboru gatunków roślin i uzasadnić ich wybór do rekultywacji biologicznej.
4,5Potrafi dokonać wyboru gatunków roślin do przyjętej technologii rekultywacji biologicznej.
5,0Potrafi dokonać wyboru i technologii rekultywacji biologicznej z uwzględnieniem specyfik warunków siedliskowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C20_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego samo dokształcania się oraz odpowiedzialności za stosowane metody w rekultywacji biologicznej poprzez zadarnianie i zadrzewianie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzy z zakresu specyfiki oddziaływania roślinności zielnej i drzewiastej w procesie rekultywacji biologicznej. Posiada umiejętności zagospodarowywania terenów przeznaczonych pod rekultywację biologiczną, z wykorzystaniem roślinności motylkowo-trawiastej oraz nasadzeń drzewiastych.
Treści programoweT-L-1Zasady układania mieszanek w zależności od ich przeznaczenia. Praktyczne przygotowanie podłoży do różnych metod zagospodarowania. Ocena szaty roślinnej na obiektach rekultywowanych. Wykonywanie projektu zazieleniania obiektów rekultywowanych
T-W-1Znaczenie i możliwości zazielenienia obiektów rekultywowanych. Specyfika wymagań siedliskowych traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów. Charakterystyka wybranych gatunków traw, roślin motylkowatych oraz drzew i krzewów przydatnych do zazieleniania terenów trudnych. Podstawy wyboru technologii zazieleniania w zależności od specyfiki terenu rekultywowanego i oczekiwanych funkcji. Zasady kształtowania podłoży, w zależności od rodzaju materiału rodzimego na obiekcie rekultywowanym. Tradycyjne technologie i możliwości ich zastosowania, do zazielenia obiektów rekultywowanych. Podstawowe zabiegi pratotechniczne na terenach rekultywowanych. Specyfika stosowanych technologii przy zagospodarowywaniu terenów rekultywowanych.
T-A-1Budowa morfologiczna traw i motylkowatych drobnonasiennych. Morfologia podstawowych gatunków traw oraz drzew i krzewów przydatnych do rekultywacji. Biologia wzrostu i rozwoju traw w aspekcie tworzenia darniny. Biologia wzrostu i rozwoju oraz dobory drzew i krzewów w aspekcie zagospodarowywania terenów zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak aktywności w zdobywaniu i wykorzystaniu wiedzy w zakresie rekultywacji biologicznej.
3,0Wykazuje aktywność w zakresie wykorzystania roślin do rekultywacji biologicznej.
3,5Wykazuje się wiedzą z zakresu rekultywacji biologicznej jako elementu ochrony środowiska.
4,0Wykazuje się wiedzą z zakresu ważności rekultywacji biologicznej w ochronie środowiska.
4,5Wykazuje się wiedzą z zakresu efektu stosowanych technologii stosowanych w rekultywacji biologicznej.
5,0Wykazuje świadomość znaczenia decyzji w zakresie stosowanej rekultywacji biologicznej.