Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Recykling w gospodarce odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling w gospodarce odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 25 3,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać wiedzę na temat ogólnych zasad gospodarowania odpadami bazującą na treści przedmiotu: Prawo w rekultywacji i gospodarce odpadami. Powinien także znać podstawowe założenia systemu odzysku i recyklingu odpadów w Polsce.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie student z podstawowymi systemami odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów.
C-2Przedstawienie i omówienie poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz ocena możliwości ich osiągniecia.
C-3Nabycie przez studenta umiejęctności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
C-4Nabycie umiejętności definiowania poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów oraz przeprowadzania analizy ilościowej i jakościowej powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych.
C-5Nabycie przez studenta umiejętności doboru najlepszych rozwiązań w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praca projektowa studenta polegająca na stworzeniu jednolitego opracowania dotyczącego efektywności systemu recyklingu wybranej grupy odpadów. Etap I student dokonuje ilościowej i rodzajowej analizy strumieni wytwarzanych odpadów w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie.4
T-A-2Etap II student ocenia ilość odpadów poddanych recyklingowi w skali roku w wybranym przedsiębiorstwie.5
T-A-3Etap III student przeprowadzi analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów wyższego rzędu (KPGO, WPGO).5
T-A-4Etap IV: opracowanie odpowiednio dobranych rozwiązań mogących poprawić skuteczność systemu recyklingu.10
T-A-5zaliczenie przedmiotu1
25
wykłady
T-W-1Przedstawienie systemu recyklingu odpadów opakowaniowych.2
T-W-2Omówienie systemu recyklingu odpadów ulegających biodegradacji.2
T-W-3Przedstawienie poszczególnych elementów składowych recyklingu baterii i akumulatorów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na obowiązki wytwórcy i posiadacz odpadów.2
T-W-4Przedstawienie systemu recyklingu odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (pochodzącego z gospodarstw domowych). Omówienie możliwości dalszego przetwarzania tego rodzaju odpadów oraz ich wykorzystania. Poziomy odzysku i możliwości ich osiągnięcia.2
T-W-5Budowa i funkcjonowanie krajowego systemu odzysku i recyklingu. Zasady funkcjonowania organizacji odzysku.2
T-W-6Przedstawienie rozwiązań poprawiających skuteczność systemu recyklingu.2
T-W-7Ekonomiczne aspekty systemu odzysku i recyklingu odpadów.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych15
A-A-3przygotowanie się do dyskusji panelowej na zajęciach15
A-A-4przygotowanie i prezentacja projektu końcowego20
A-A-5czytanie wskazanej literatury5
A-A-6przygotowanie poszczególnych etapów projektu10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna/panelowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta, indywidualna ocena poszczególnych etapów prac
S-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca osiagnięcie zdefiniowanych efektów w formie ustnej lub pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-R_W01
student będzie znał podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.
GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-R_U01
Student nabedzie umiejetności w zakresie przedstawiania i samodzielenego omawiania poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz będzie potrafił ocenić możliwości ich osiągniecia. nabedzie umiejętności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi i potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.
GO_1A_U01, GO_1A_U02, GO_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-R_K01
Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił samodzielnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytyke i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami.
GO_1A_K03, GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3, C-5T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-R_W01
student będzie znał podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.
2,0Student nie zna podstawowych rodzajów systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Nie potrafi dobrać wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz nie umie samodzielnie definiować poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów.
3,0Student zna podstawowe rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafi dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów.
3,5Student zna podstawowe rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafi dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiuje poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów.
4,0Student zna w stopniu dobrym rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych.
4,5Student zna w stopniu bardzo dobrym rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych.
5,0Student zna rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie samodzielnie przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-R_U01
Student nabedzie umiejetności w zakresie przedstawiania i samodzielenego omawiania poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz będzie potrafił ocenić możliwości ich osiągniecia. nabedzie umiejętności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi i potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.
2,0Student nie umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów. Nie potrafi ocenić możliwości ich osiągniecia. Nie potrafi samodzielnie dobrać wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
3,0Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
3,5Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu dostatecznym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi.
4,0Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dobrym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu dobrym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi.
4,5Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu bardzo dobrym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi. Ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.
5,0Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów oraz potrafi ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi umiejętnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Swobodnie posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi. Samodzielnie potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-R_K01
Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił samodzielnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytyke i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami.
2,0Student nie potrafi określić hierarchii ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Nie umie dobrać i zdefiniować wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Nie potrafi pracować w grupie. Jest asertywny.
3,0Student potrafi określić podstawową hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Umie dobrać i zdefiniować wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Pracuje w grupie, nie rozwiązuje samodzielnie stawianych problemów i dylematów tematycznych.
3,5Student potrafi określić podstawową hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Umie dobrać i zdefiniować wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Pracuje w grupie, w stopniu zadowalającym rozwiązuje samodzielnie stawiane problemy i dylematy tematyczne.
4,0Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów w stopniu odpowiednim. Dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz dokonuje prób oceny ryzyka. Potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada możliwość formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na wskazany temat.
4,5Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów w stopniu odpowiednim. Dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz dokonuje prób oceny ryzyka. Potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada możliwość formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na wskazany temat. Ma duży zasób słownictwa specjalistycznego.
5,0Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Samodzielnie dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytykę i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada swobodę w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wskazany temat. Ma duży zasób słownictwa specjalistycznego.

Literatura podstawowa

  1. akty prawne regulujące omawiane zagadnienia, dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Żakowska H., Systemy recyklingu odpadów opakowaniowych w aspekcie wymagań ochrony środowiska, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praca projektowa studenta polegająca na stworzeniu jednolitego opracowania dotyczącego efektywności systemu recyklingu wybranej grupy odpadów. Etap I student dokonuje ilościowej i rodzajowej analizy strumieni wytwarzanych odpadów w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie.4
T-A-2Etap II student ocenia ilość odpadów poddanych recyklingowi w skali roku w wybranym przedsiębiorstwie.5
T-A-3Etap III student przeprowadzi analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów wyższego rzędu (KPGO, WPGO).5
T-A-4Etap IV: opracowanie odpowiednio dobranych rozwiązań mogących poprawić skuteczność systemu recyklingu.10
T-A-5zaliczenie przedmiotu1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie systemu recyklingu odpadów opakowaniowych.2
T-W-2Omówienie systemu recyklingu odpadów ulegających biodegradacji.2
T-W-3Przedstawienie poszczególnych elementów składowych recyklingu baterii i akumulatorów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na obowiązki wytwórcy i posiadacz odpadów.2
T-W-4Przedstawienie systemu recyklingu odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (pochodzącego z gospodarstw domowych). Omówienie możliwości dalszego przetwarzania tego rodzaju odpadów oraz ich wykorzystania. Poziomy odzysku i możliwości ich osiągnięcia.2
T-W-5Budowa i funkcjonowanie krajowego systemu odzysku i recyklingu. Zasady funkcjonowania organizacji odzysku.2
T-W-6Przedstawienie rozwiązań poprawiających skuteczność systemu recyklingu.2
T-W-7Ekonomiczne aspekty systemu odzysku i recyklingu odpadów.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych15
A-A-3przygotowanie się do dyskusji panelowej na zajęciach15
A-A-4przygotowanie i prezentacja projektu końcowego20
A-A-5czytanie wskazanej literatury5
A-A-6przygotowanie poszczególnych etapów projektu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-R_W01student będzie znał podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z podstawowymi systemami odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów.
C-2Przedstawienie i omówienie poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz ocena możliwości ich osiągniecia.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie systemu recyklingu odpadów opakowaniowych.
T-W-2Omówienie systemu recyklingu odpadów ulegających biodegradacji.
T-W-3Przedstawienie poszczególnych elementów składowych recyklingu baterii i akumulatorów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na obowiązki wytwórcy i posiadacz odpadów.
T-W-4Przedstawienie systemu recyklingu odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (pochodzącego z gospodarstw domowych). Omówienie możliwości dalszego przetwarzania tego rodzaju odpadów oraz ich wykorzystania. Poziomy odzysku i możliwości ich osiągnięcia.
T-W-5Budowa i funkcjonowanie krajowego systemu odzysku i recyklingu. Zasady funkcjonowania organizacji odzysku.
T-W-6Przedstawienie rozwiązań poprawiających skuteczność systemu recyklingu.
T-W-7Ekonomiczne aspekty systemu odzysku i recyklingu odpadów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-5dyskusja dydaktyczna/panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca osiagnięcie zdefiniowanych efektów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych rodzajów systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Nie potrafi dobrać wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz nie umie samodzielnie definiować poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów.
3,0Student zna podstawowe rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafi dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów.
3,5Student zna podstawowe rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafi dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiuje poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów.
4,0Student zna w stopniu dobrym rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych.
4,5Student zna w stopniu bardzo dobrym rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz samodzielnie definiować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych.
5,0Student zna rodzaje systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów. Umie samodzielnie przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-R_U01Student nabedzie umiejetności w zakresie przedstawiania i samodzielenego omawiania poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów oraz będzie potrafił ocenić możliwości ich osiągniecia. nabedzie umiejętności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi i potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U02Student posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejęctności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
C-4Nabycie umiejętności definiowania poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów oraz przeprowadzania analizy ilościowej i jakościowej powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych.
C-5Nabycie przez studenta umiejętności doboru najlepszych rozwiązań w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.
Treści programoweT-A-1Praca projektowa studenta polegająca na stworzeniu jednolitego opracowania dotyczącego efektywności systemu recyklingu wybranej grupy odpadów. Etap I student dokonuje ilościowej i rodzajowej analizy strumieni wytwarzanych odpadów w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie.
T-A-2Etap II student ocenia ilość odpadów poddanych recyklingowi w skali roku w wybranym przedsiębiorstwie.
T-A-3Etap III student przeprowadzi analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów wyższego rzędu (KPGO, WPGO).
T-A-4Etap IV: opracowanie odpowiednio dobranych rozwiązań mogących poprawić skuteczność systemu recyklingu.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna/panelowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta, indywidualna ocena poszczególnych etapów prac
S-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca osiagnięcie zdefiniowanych efektów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomów odzysku poszczególnych grup odpadów. Nie potrafi ocenić możliwości ich osiągniecia. Nie potrafi samodzielnie dobrać wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
3,0Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
3,5Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dostatecznym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu dostatecznym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi.
4,0Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu dobrym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu dobrym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi.
4,5Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów. Potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi pzy pomocy nauczyciela dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. W stopniu bardzo dobrym umie posługiwać się współczesnymi metodami informatycznymi. Ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.
5,0Student umie przedstawić i samodzielnie omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów oraz potrafi ocenić możliwości ich osiągniecia. Potrafi umiejętnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. Swobodnie posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi. Samodzielnie potrafi ocenić zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności antropogenicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-R_K01Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Potrafił samodzielnie dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytyke i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie student z podstawowymi systemami odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów.
C-3Nabycie przez studenta umiejęctności doboru wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu.
C-5Nabycie przez studenta umiejętności doboru najlepszych rozwiązań w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu.
Treści programoweT-W-2Omówienie systemu recyklingu odpadów ulegających biodegradacji.
T-A-2Etap II student ocenia ilość odpadów poddanych recyklingowi w skali roku w wybranym przedsiębiorstwie.
T-A-3Etap III student przeprowadzi analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów wyższego rzędu (KPGO, WPGO).
T-A-4Etap IV: opracowanie odpowiednio dobranych rozwiązań mogących poprawić skuteczność systemu recyklingu.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna/panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta, indywidualna ocena poszczególnych etapów prac
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić hierarchii ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Nie umie dobrać i zdefiniować wskaźników niezbędnych dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Nie potrafi pracować w grupie. Jest asertywny.
3,0Student potrafi określić podstawową hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Umie dobrać i zdefiniować wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Pracuje w grupie, nie rozwiązuje samodzielnie stawianych problemów i dylematów tematycznych.
3,5Student potrafi określić podstawową hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Umie dobrać i zdefiniować wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Pracuje w grupie, w stopniu zadowalającym rozwiązuje samodzielnie stawiane problemy i dylematy tematyczne.
4,0Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów w stopniu odpowiednim. Dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz dokonuje prób oceny ryzyka. Potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada możliwość formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na wskazany temat.
4,5Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów w stopniu odpowiednim. Dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz dokonuje prób oceny ryzyka. Potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada możliwość formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na wskazany temat. Ma duży zasób słownictwa specjalistycznego.
5,0Student potrafi określić hierarchię ważności w odniesieniu do systemów odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Samodzielnie dobiera wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu oraz oceny ryzyka. Jest otwarty na krytykę i rzeczowo potrafi przedstawiać swoje pogląd na temat recyklingu w gospodarce odpadami. Posiada swobodę w wypowiedziach ustnych i pisemnych na wskazany temat. Ma duży zasób słownictwa specjalistycznego.