Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów gospodarki odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów gospodarki odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,47zaliczenie
laboratoriaL5 20 2,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe zasady gospodarowania odpadami i hierarchię postępowania z odpadami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności identyfikowania elementów systemu gospodarki odpadami, oraz tworzenia podstaw systemu gospodarowania odpadami z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych, ekonomicznych, środowiskowych, demograficznych i lokalizacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza i ocena planów gospodarki odpadami na szczeblu rządowym i wojewódzkim w kontekście uwarunkowań dla projektowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi.10
10
laboratoria
T-L-1Projektowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na szczeblu gminnym20
20
wykłady
T-W-1Prawne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania systemów gospodarowania odpadami.10
T-W-2Ekonomiczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania sytemów gospodarowania odpadami.10
T-W-3Społeczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania systemów gospodarowania odpadami10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie zaleconej literatury10
A-A-3Wykonywanie analiz i opisów zidentyfikowanych elementów systemu.10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowanie do zajęć na podtawie czytania zaleconej literatury20
A-L-3Opracowanie poszczególnych elementów projektowanego gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie zaleconej literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykonanie projektu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie i analiza opisanych przez studentów sytuacji problemowych wynikających ze stanu gospodrki odpadami
S-3Ocena formująca: Ocena poszczególnych elementów projektu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C16_W01
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami.
GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C16_U01
Student potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje, identyfikować na tej podstawie problemy z zakresu gospodarowania odpadami i wykonywać samodzielnie proste zadania badawcze z zakresu definiowania rozwiązań zidentyfikowanych problemów przy uwzglednieniu uwarunkowań prawnych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych.
GO_1A_U01, GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C16_K01
Student na bazie własnej wiedzy oraz w efekcie współpracy z grupą potrafi ocenić prawidłowość istniejących rozwiązań w systemach gospodarowania odpadami i zaproponować inne, uwzględniające aspekty środowiskowe, ekonomiczne i społeczne.
GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K04, GO_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1T-L-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C16_W01
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami.
2,0Student nie posiada wystarczającego zasobu wiedzy do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy umożliwiający rozwiązanie prostych zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami, które wykonuje z pomocą nauczyciela.
3,5Student posiada podstawowy zasób wiedzy umozliwiający rozwiązanie prostych zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami i podejmuje próby samodzielnego ich wykonania.
4,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy umozliwiający rozwiązanie prostych zadań inżynierskich z zakesu projektowania systemów gospodarowania odpadami i wykonuje je samodzielnie.
4,5Student posiada rozszerzony zasób wiedzy umożliwiający samodzielne rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami na wyższym stopniu trudności.
5,0Student posiada wystarczający zasób wiedzy umożliwiający samodzielne rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami o dużym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C16_U01
Student potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje, identyfikować na tej podstawie problemy z zakresu gospodarowania odpadami i wykonywać samodzielnie proste zadania badawcze z zakresu definiowania rozwiązań zidentyfikowanych problemów przy uwzglednieniu uwarunkowań prawnych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych.
2,0Student nie potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacji na poziomie niezbędnym do identyfikacji i definiowania rozwiazań problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
3,0Student przy pomocy nauczyciela radzi sobie z pozyskiwaniem i przetwarzaniem wąskiego zakresu informacji niezbędnych do identyfikacji i definiowania rozwiązań problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
3,5Student przy pomocy nauczyciela radzi sobie z pozyskiwaniem i przetwarzaniem szerokiego wachlarza informacji niezbednych do identyfikacji i definiowania rozwiązań problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
4,0Student samodzielnie pozyskuje i przetwarza informacje niezbędne do identyfikacji i definiowania rozwiązań podstawowych problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
4,5Student samodzielnie pozyskuje i przetwarza informacje niezbędne do identyfikacji i definiowania rozwiązań problemów z zakresu gospodarowania odpadami o róznym stopniu trudności.
5,0Student swobodnie porusza się w problematyce identyfikacji i definiowania rozwiązań różnych problemów z zakresu gospodarki odpadami na bazie pozyskanych i przetworzonych samodzielnie informacji z tego zakresu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C16_K01
Student na bazie własnej wiedzy oraz w efekcie współpracy z grupą potrafi ocenić prawidłowość istniejących rozwiązań w systemach gospodarowania odpadami i zaproponować inne, uwzględniające aspekty środowiskowe, ekonomiczne i społeczne.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w ramach pracy grupowej ocenić proawidłowości istniejących rozwiązań w systemach gospodarowania odpadami ani zaproponować innych, lepszych rozwiązań uwzgledniajacych aspekty środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
3,0Student z pomocą nauczyciela podejmuje próby oceny istniejących rozwiązań stosowanych w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazuje na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
3,5Student potrafi bazując na efektach pracy grupowej podjąć próbę oceny istniejących rozwiązań stosowanych w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
4,0Student potrafi samodzielnie i w efekcie współpracy z grupą ocenić podstawowe rozwiązania stosowane w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
4,5Student potrafi samodzielnie i w efekcie współpracy z grupą ocenić rozwiązania stosowane w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na mozliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
5,0Student potrafi samodzielnie i w efekcie współpracy z grupą ocenić rozwiązania stosowane w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu, z uwzglednieniem aspektów środowiskowych, ekonomicznych i społecznych.

Literatura podstawowa

  1. Popek M., Wapińska B., Planowanie elementów środowiska.Cz.2. Planowanie rozwiązania chroniącego lub kształtującego środowisko, Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2009
  2. den Boer E., den Boer J., Jager J., Planowanie i optymalizacja gospodarki odpadami: podręcznik prgnozowania ilości i jakosci odpadów komunalnych oraz oceny zgodnosci systemów gospodarowania odpadami z zasadami zrównoważonego rozwoju., Dolnośląski Oddział PZiTS, Wrocław, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza i ocena planów gospodarki odpadami na szczeblu rządowym i wojewódzkim w kontekście uwarunkowań dla projektowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na szczeblu gminnym20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania systemów gospodarowania odpadami.10
T-W-2Ekonomiczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania sytemów gospodarowania odpadami.10
T-W-3Społeczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania systemów gospodarowania odpadami10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Czytanie zaleconej literatury10
A-A-3Wykonywanie analiz i opisów zidentyfikowanych elementów systemu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowanie do zajęć na podtawie czytania zaleconej literatury20
A-L-3Opracowanie poszczególnych elementów projektowanego gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie zaleconej literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C16_W01Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności identyfikowania elementów systemu gospodarki odpadami, oraz tworzenia podstaw systemu gospodarowania odpadami z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych, ekonomicznych, środowiskowych, demograficznych i lokalizacyjnych.
Treści programoweT-W-1Prawne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania systemów gospodarowania odpadami.
T-W-2Ekonomiczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania sytemów gospodarowania odpadami.
T-W-3Społeczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania systemów gospodarowania odpadami
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającego zasobu wiedzy do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy umożliwiający rozwiązanie prostych zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami, które wykonuje z pomocą nauczyciela.
3,5Student posiada podstawowy zasób wiedzy umozliwiający rozwiązanie prostych zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami i podejmuje próby samodzielnego ich wykonania.
4,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy umozliwiający rozwiązanie prostych zadań inżynierskich z zakesu projektowania systemów gospodarowania odpadami i wykonuje je samodzielnie.
4,5Student posiada rozszerzony zasób wiedzy umożliwiający samodzielne rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami na wyższym stopniu trudności.
5,0Student posiada wystarczający zasób wiedzy umożliwiający samodzielne rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu projektowania systemów gospodarowania odpadami o dużym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C16_U01Student potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje, identyfikować na tej podstawie problemy z zakresu gospodarowania odpadami i wykonywać samodzielnie proste zadania badawcze z zakresu definiowania rozwiązań zidentyfikowanych problemów przy uwzglednieniu uwarunkowań prawnych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności identyfikowania elementów systemu gospodarki odpadami, oraz tworzenia podstaw systemu gospodarowania odpadami z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych, ekonomicznych, środowiskowych, demograficznych i lokalizacyjnych.
Treści programoweT-A-1Analiza i ocena planów gospodarki odpadami na szczeblu rządowym i wojewódzkim w kontekście uwarunkowań dla projektowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie i analiza opisanych przez studentów sytuacji problemowych wynikających ze stanu gospodrki odpadami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacji na poziomie niezbędnym do identyfikacji i definiowania rozwiazań problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
3,0Student przy pomocy nauczyciela radzi sobie z pozyskiwaniem i przetwarzaniem wąskiego zakresu informacji niezbędnych do identyfikacji i definiowania rozwiązań problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
3,5Student przy pomocy nauczyciela radzi sobie z pozyskiwaniem i przetwarzaniem szerokiego wachlarza informacji niezbednych do identyfikacji i definiowania rozwiązań problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
4,0Student samodzielnie pozyskuje i przetwarza informacje niezbędne do identyfikacji i definiowania rozwiązań podstawowych problemów z zakresu gospodarowania odpadami.
4,5Student samodzielnie pozyskuje i przetwarza informacje niezbędne do identyfikacji i definiowania rozwiązań problemów z zakresu gospodarowania odpadami o róznym stopniu trudności.
5,0Student swobodnie porusza się w problematyce identyfikacji i definiowania rozwiązań różnych problemów z zakresu gospodarki odpadami na bazie pozyskanych i przetworzonych samodzielnie informacji z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C16_K01Student na bazie własnej wiedzy oraz w efekcie współpracy z grupą potrafi ocenić prawidłowość istniejących rozwiązań w systemach gospodarowania odpadami i zaproponować inne, uwzględniające aspekty środowiskowe, ekonomiczne i społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności identyfikowania elementów systemu gospodarki odpadami, oraz tworzenia podstaw systemu gospodarowania odpadami z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych, ekonomicznych, środowiskowych, demograficznych i lokalizacyjnych.
Treści programoweT-L-1Projektowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na szczeblu gminnym
Metody nauczaniaM-3Wykonanie projektu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poszczególnych elementów projektu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w ramach pracy grupowej ocenić proawidłowości istniejących rozwiązań w systemach gospodarowania odpadami ani zaproponować innych, lepszych rozwiązań uwzgledniajacych aspekty środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
3,0Student z pomocą nauczyciela podejmuje próby oceny istniejących rozwiązań stosowanych w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazuje na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
3,5Student potrafi bazując na efektach pracy grupowej podjąć próbę oceny istniejących rozwiązań stosowanych w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
4,0Student potrafi samodzielnie i w efekcie współpracy z grupą ocenić podstawowe rozwiązania stosowane w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
4,5Student potrafi samodzielnie i w efekcie współpracy z grupą ocenić rozwiązania stosowane w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na mozliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu.
5,0Student potrafi samodzielnie i w efekcie współpracy z grupą ocenić rozwiązania stosowane w systemach gospodarowania odpadami oraz wskazać na możliwe kierunki zmian usprawniających funkcjonowanie systemu, z uwzglednieniem aspektów środowiskowych, ekonomicznych i społecznych.