Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu.2
T-A-2Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie.2
T-A-3Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-A-4Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-A-5Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
T-A-6Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.2
T-A-8Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-A-9Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności czlowieka.2
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń.2
20
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.2
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.2
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.2
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.2
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.2
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.2
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.2
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.2
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej.10
30
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta.10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu.5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
GO_1A_C02_W02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
GO_1A_C02_W03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
GO_1A_C02_W04
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
GO_1A_W11R1A_W03, R1A_W06C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-9M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
GO_1A_C02_U02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
GO_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-W-8M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C02_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
GO_1A_K03R1A_K03C-1T-A-7, T-W-6, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
GO_1A_C02_K02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
GO_1A_K05R1A_K05C-1T-W-9, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
2,0Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,0Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,5Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,0Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,5Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
GO_1A_C02_W02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
2,0Student nie identyfikuje zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,0Student identyfikuje nieliczne zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,5Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
4,0Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach w stopniu dobrym
4,5Student identyfikuje kilka zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
5,0Student identyfikuje wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
GO_1A_C02_W03
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
2,0Student nie opisuje zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,0Student opisuje nieliczne zmiany środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
4,0Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
4,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
5,0Student opisuje wszystkie zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wpływu przemysłu i rolnicwa.
GO_1A_C02_W04
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
2,0Student nie zna naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,0Student zna nieliczne naturalne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,5Student zna nieliczne naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,0Student zna kilka naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,5Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
3,5Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
4,0Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
GO_1A_C02_U02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
2,0Student nie posiada umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność inwentaryzacji przestrzeni
3,5Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego
4,0Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C02_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
2,0Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,0Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,5Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
GO_1A_C02_K02
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej.
3,5Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej
4,5Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
5,0Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
  2. Wiąckowski St., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza Branta, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1996
  2. Umiński T., Ekologia środowisko przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu.2
T-A-2Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie.2
T-A-3Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.2
T-A-4Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.2
T-A-5Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
T-A-6Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.2
T-A-8Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.2
T-A-9Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności czlowieka.2
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.2
T-W-2Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.2
T-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.2
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.2
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.2
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.2
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.2
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.2
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta.10
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej.10
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu.5
A-W-6Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.
T-W-4Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światła a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm.
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zjawisk i procesów zachodzących w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,0Student zna w niewielkim stopniu zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
3,5Student zna w stopniu podstawowym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,0Student zna zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
4,5Student zna w stopniu dobrym zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska i procesy zachodzące w środowisku na poziomie organizmu i populacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W02Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-3Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią.
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
T-W-7Interakcje dodatnie między organizmami.
T-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie identyfikuje zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,0Student identyfikuje nieliczne zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
3,5Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
4,0Student identyfikuje zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach w stopniu dobrym
4,5Student identyfikuje kilka zjawisk zachodzących w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
5,0Student identyfikuje wszystkie (omawiane na przedmiocie) zjawiska zachodzące w biosferze w podstawowych ekosystemach i biomach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W03Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie opisywał zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu.
T-A-2Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie.
T-A-3Stosunek człowieka do środowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska.
T-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,0Student opisuje nieliczne zmiany środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
3,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi
4,0Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach przyczyna urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
4,5Student opisuje kilka zmian i zagrożeń środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wplywu przemysłu i rolnicwa.
5,0Student opisuje wszystkie zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach powstale na skutek urbanizacji, ruchu turystycznego, wpływu przemysłu i rolnicwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_W04Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W11Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz obieg pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii.
T-A-1Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego terminu.
T-A-2Cykle biogeochemiczne tlenu, węgla, azotu, fosforu i siarki. Obieg wody w przyrodzie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,0Student zna nieliczne naturalne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
3,5Student zna nieliczne naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,0Student zna kilka naturalnych i antropogenicznych źródeł oraz cykli pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
4,5Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
5,0Student zna wszystkie (omawiane na przedmiocie) naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogeochemicznych w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
3,5Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi.
4,0Student posiada umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnejanalizując agroekosystemy, użytki zielone) i leśnej (ekosystemy leśne).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_U02Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-8Interakcje ujemne między organizmami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętność inwentaryzacji przestrzeni
3,5Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego
4,0Student posiada umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego agroekosystemów, użytków zielonych, ekosystemów leśnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-A-7Racjonalna gospodarka zasobami przyrody.
T-W-6Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych.
T-A-5Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-A-6Zasoby przyrody i ich ochrona.
T-A-4Przyrost ludności i problem jej wyżywienia.
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda.
T-W-8Interakcje ujemne między organizmami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu określić odpowiednio priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,0Student potrafi w stopniu dobrym odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska
4,5Student potrafi w stopniu dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego w zakresie oceny środowiska atmosferycznego, glebowego czy roślinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C02_K02Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiajacej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-9Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna.
T-A-8Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie.
T-A-9Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności czlowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej.
3,5Student ma w niewielkim stopniu świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej
4,5Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.
5,0Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska leśnego, łąkowego czy niektórych biomów.