Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,25zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcania ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.2
T-A-2Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.2
T-A-3Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych2
T-A-4Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.1
T-A-5Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów ściekowych do analiz chemicznych.2
T-A-6Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) . Oznaczanie tlenu rozpuszczalnego metodą Winklera w ściekach i osadach. Interpretacja wyników i wnioski.2
T-A-7Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach.1
T-A-8Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.1
T-A-9Metody utylizacji osadów ściekowych. Ocena oddziaływania oczysczalni ścieków na środowisko.2
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym.2
T-L-2Mikroskopowe badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających2
T-L-3Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.2
T-L-4Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego2
T-L-5Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.3
T-L-6Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach i osadach ściekowych. Interpretacja uzyskabnych wyników.2
T-L-7Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin2
15
wykłady
T-W-1Mikrobiologiczne podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: budowa komórki, podstawy metabolizmu komórkowego3
T-W-2Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox)3
T-W-3Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów3
T-W-4Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.2
T-W-5Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.2
T-W-6Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.2
T-W-7Akty prawne regulujące prawidłowe zagospodarowanie ścieków i osadów ściekowych.2
T-W-8Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczysczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)3
T-W-9Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.2
T-W-10Metody usuwania związków biogennych ze ścieków .2
T-W-11Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.2
T-W-12Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych.2
T-W-13Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą przedmiotową. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laoboratoryjnych15
A-L-2Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie prezentacji15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielene studiowanie przedmiotu z literatrurą8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4dokończenie sprawozdań z wykładów6
A-W-5przygotowanie prezentacji8
A-W-6konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów wyprodukowanych z udziałem osadu ściekowego)
M-4Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C17_W01
Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków.
GO_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-9, T-W-13M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C17_U01
Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi zastosować ścieki na nawozenia gleb oraz obliczać wielkość dawki.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-5, T-L-6, T-L-7, T-A-7, T-W-4, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-W-9, T-W-12, T-W-11M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C17_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego.
GO_1A_K04R1A_K04C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-6, T-L-5, T-A-1, T-L-3, T-A-2, T-L-4, T-W-7, T-W-8M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C17_W01
Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z oczyszczaniem ścieków i zagospodarowaniem odpadów z oczyszczalni
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu oczyszczania ściekó i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
4,0Student zna dobrze teoretyczne podstawy zwiazane z oczyszcaniem ścieków i zagospodarowania odapdów z oczyszczalni
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie oczyszcania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszcalni
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie oczyszcania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C17_U01
Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi zastosować ścieki na nawozenia gleb oraz obliczać wielkość dawki.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia oczyszcania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstajacych w oczyszczalni
3,0Student posiada podstawowe umiejetności w zakresie oceny stopnia oczysczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstających w oczyszczalni
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C17_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  2. J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych., Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008
  3. J. Bień, Osady ściekowe.Praktyka i teoria., Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2007
  5. J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków., Arkady, Warszawa, 2002
  6. Chmiel A, Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  7. Hartman L., Bologiczne oczyszczanie ścieków, Instalator Polski, Warszawa, 1996
  8. Nowak A, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Przewodnik do ćwiczeń z mikrobiologii rolnej, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1988

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004
  2. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo., ZUT, Szczecin, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.2
T-A-2Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.2
T-A-3Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych2
T-A-4Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.1
T-A-5Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów ściekowych do analiz chemicznych.2
T-A-6Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) . Oznaczanie tlenu rozpuszczalnego metodą Winklera w ściekach i osadach. Interpretacja wyników i wnioski.2
T-A-7Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach.1
T-A-8Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.1
T-A-9Metody utylizacji osadów ściekowych. Ocena oddziaływania oczysczalni ścieków na środowisko.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym.2
T-L-2Mikroskopowe badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających2
T-L-3Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.2
T-L-4Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego2
T-L-5Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.3
T-L-6Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach i osadach ściekowych. Interpretacja uzyskabnych wyników.2
T-L-7Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikrobiologiczne podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: budowa komórki, podstawy metabolizmu komórkowego3
T-W-2Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox)3
T-W-3Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów3
T-W-4Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.2
T-W-5Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.2
T-W-6Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.2
T-W-7Akty prawne regulujące prawidłowe zagospodarowanie ścieków i osadów ściekowych.2
T-W-8Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczysczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)3
T-W-9Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.2
T-W-10Metody usuwania związków biogennych ze ścieków .2
T-W-11Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.2
T-W-12Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych.2
T-W-13Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą przedmiotową. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laoboratoryjnych15
A-L-2Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie prezentacji15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielene studiowanie przedmiotu z literatrurą8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4dokończenie sprawozdań z wykładów6
A-W-5przygotowanie prezentacji8
A-W-6konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C17_W01Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcania ścieków
Treści programoweT-W-1Mikrobiologiczne podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: budowa komórki, podstawy metabolizmu komórkowego
T-W-2Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox)
T-W-3Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów
T-A-9Metody utylizacji osadów ściekowych. Ocena oddziaływania oczysczalni ścieków na środowisko.
T-W-13Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z oczyszczaniem ścieków i zagospodarowaniem odpadów z oczyszczalni
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu oczyszczania ściekó i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
4,0Student zna dobrze teoretyczne podstawy zwiazane z oczyszcaniem ścieków i zagospodarowania odapdów z oczyszczalni
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie oczyszcania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszcalni
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie oczyszcania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C17_U01Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi zastosować ścieki na nawozenia gleb oraz obliczać wielkość dawki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
Treści programoweT-A-5Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów ściekowych do analiz chemicznych.
T-L-6Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach i osadach ściekowych. Interpretacja uzyskabnych wyników.
T-L-7Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin
T-A-7Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach.
T-W-4Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.
T-A-8Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.
T-W-5Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.
T-W-6Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.
T-A-3Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych
T-W-9Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.
T-W-12Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych.
T-W-11Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów wyprodukowanych z udziałem osadu ściekowego)
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia oczyszcania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstajacych w oczyszczalni
3,0Student posiada podstawowe umiejetności w zakresie oceny stopnia oczysczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstających w oczyszczalni
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny oczyszczania ścieków i zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C17_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
Treści programoweT-A-4Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.
T-A-6Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) . Oznaczanie tlenu rozpuszczalnego metodą Winklera w ściekach i osadach. Interpretacja wyników i wnioski.
T-L-5Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.
T-A-1Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.
T-L-3Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.
T-A-2Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.
T-L-4Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego
T-W-7Akty prawne regulujące prawidłowe zagospodarowanie ścieków i osadów ściekowych.
T-W-8Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczysczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego.