Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb oraz gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb oraz gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW4 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w ostatnim półwieczu w oparciu o dane GUS2
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania gleb2
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego4
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne4
T-A-5Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
15
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania2
T-L-2Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych2
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia3
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zalieczenie ćwiczeń laboratoryjnych3
10
wykłady
T-W-1Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku4
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne3
T-W-3Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja pH gleby3
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne5
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb i gruntów z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i zasolonych4
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych i pozostałości pestycydów4
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych4
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego2
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych2
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych3
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego4
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii3
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast. Pisemne zaliczenie wykładów4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Konsultacje15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowana gleby, potrafi dobrać odpowiedni sposób rekultywacji gleb i gruntów
GO_1A_U06, GO_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-A-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-L-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gleb i gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi
GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-L-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gruntów glebowych i bezglebowych
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb oraz gruntów
3,5Student wykazuje się połowiczną wiedzą na temat metod ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj, zna większość metod ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
4,5Student wykazuje się ponad dobrą wiedzą w zakresie przedmiotu, tj. zna prawie wszystkie metody ochrony i rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, zna wszystkie metody ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowana gleby, potrafi dobrać odpowiedni sposób rekultywacji gleb i gruntów
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie doboru metod ochrony i rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. potrafi w większości przypadków właściwie dobrać metody ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
4,5Student posiada ponad dobre (prawie pełne) umiejętności w zakresie oceny stanu gruntów i dobrania dla nich metod ochrony i rekultywacji
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie rozpoznawania stanu gruntów glebowych i bezglebowych, potrafi w każdym przypadku właściwie określić (dobrać) sposób zachowania lub podniesienia wartości użytkowej gruntu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gleb i gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz ścisłych powiązań między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz ściśłych powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz ścisłych powiązań istniejących między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań istniejących między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
  2. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  3. Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. 1995 Nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
  4. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 Nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w ostatnim półwieczu w oparciu o dane GUS2
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania gleb2
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego4
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne4
T-A-5Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania2
T-L-2Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych2
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia3
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zalieczenie ćwiczeń laboratoryjnych3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku4
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne3
T-W-3Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja pH gleby3
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne5
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb i gruntów z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i zasolonych4
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych i pozostałości pestycydów4
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych4
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego2
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych2
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych3
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego4
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii3
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast. Pisemne zaliczenie wykładów4
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w ostatnim półwieczu w oparciu o dane GUS
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania gleb
T-W-3Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja pH gleby
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb i gruntów z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i zasolonych
T-A-5Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych i pozostałości pestycydów
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gruntów glebowych i bezglebowych
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb oraz gruntów
3,5Student wykazuje się połowiczną wiedzą na temat metod ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj, zna większość metod ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
4,5Student wykazuje się ponad dobrą wiedzą w zakresie przedmiotu, tj. zna prawie wszystkie metody ochrony i rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
5,0Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, zna wszystkie metody ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowana gleby, potrafi dobrać odpowiedni sposób rekultywacji gleb i gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
GO_1A_U07Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w ostatnim półwieczu w oparciu o dane GUS
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-L-2Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania gleb
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia
T-W-3Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja pH gleby
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zalieczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-A-5Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb i gruntów z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i zasolonych
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych i pozostałości pestycydów
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie doboru metod ochrony i rekultywacji gruntów glebowych i bezglebowych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. potrafi w większości przypadków właściwie dobrać metody ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów
4,5Student posiada ponad dobre (prawie pełne) umiejętności w zakresie oceny stanu gruntów i dobrania dla nich metod ochrony i rekultywacji
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie rozpoznawania stanu gruntów glebowych i bezglebowych, potrafi w każdym przypadku właściwie określić (dobrać) sposób zachowania lub podniesienia wartości użytkowej gruntu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gleb i gruntów a jakością środowiska przyrodniczego, w tym zdrowia zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb oraz gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w ostatnim półwieczu w oparciu o dane GUS
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania
T-W-1Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-L-2Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania gleb
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia
T-W-3Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja pH gleby
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zalieczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-A-5Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb i gruntów z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i zasolonych
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych i pozostałości pestycydów
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast. Pisemne zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz ścisłych powiązań między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz ściśłych powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz ścisłych powiązań istniejących między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań istniejących między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego