Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczna biodegradacja odpadów i polutantów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologiczna biodegradacja odpadów i polutantów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 25 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii, biochemii, mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu.2
T-A-2Szybkość i efektywność biodegradacji.2
T-A-3Wskaźniki aktywności biologicznej środowiska glebowego. Metody oznaczania liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie poddawanej bioremediacji.2
T-A-4Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych.4
T-A-5Syntetyczne i naturalne polimery. Podatność różnych polimerów biodegradowalnych na rozkład mikrobiologiczny – ocena skuteczność biodegradacji.5
15
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach.2
T-W-2Aktywność metaboliczna drobnoustrojów oraz ich znaczenie w cyklach krążenia materii.4
T-W-3Enzymy mikroorganizmów. Biodegradacja – charakterystyka procesu i jego roli w bioremediacji gleb.3
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład pestycydów.2
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. Metody i urządzenia stosowane w biologicznej remediacji.6
T-W-6Sposoby i etapy uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji skażeń (skrining). Warunki środowiskowe wpływające na efektywność bioremediacji.2
T-W-7Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb.2
T-W-8Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Wykorzystanie mikroorganizmów do biodegradacji polimerów.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć, w tym do kolokwiów7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-A-4konsultacje3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń.
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: prezentacja
S-3Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
S-5Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O11-M_W01
Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze.
GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
GO_1A_O11-M_W02
Student zna mikroorganizmy i ich rolę w procesach biodegradacji odpadów oraz mechanizmy prosesu biologicznego rozkładu.
GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O11-M_U01
Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji.
GO_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-5
GO_1A_O11-M_U02
Sudent potrafi ocenić przydatnośc podstawowych biologicznych merod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O11-M_K01
Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy.
GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O11-M_W01
Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze.
2,0Student nie zna podstawowych procesów biologicznych zachodzących w biosferze.
3,0Student potrafi wymienić najwazniejsze procesy biologiczne, bez umiejetności ich dokładniejszego scharakteryzowania.
3,5Student zna podstawowe procesy biologiczne zachodzące w biosferze, potrafi je krótko scharakteryzować.
4,0Student dość dobrze zna mechanizmy procesów biologicznych.
4,5Student zna dobrze procesy biologiczne, zna ich mechanizmy.
5,0Student potrafi swobodnie omawiać procesy biologiczne i ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania środowiska.
GO_1A_O11-M_W02
Student zna mikroorganizmy i ich rolę w procesach biodegradacji odpadów oraz mechanizmy prosesu biologicznego rozkładu.
2,0Student nie potrafi wymienić grup mikroorrganizmów istotnych z punktu widzenia procesów biodegradacji.
3,0Student zna podstawowe drobnoustrojów uczestniczących w rozkładzie poszczególnych rodzajów odpadów.
3,5Student rozróżnia mikroorganizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, potrafi wytłumaczyć w jaki sposób uczestniczą one w procesach biodegradacji.
4,0Student dobrze zna poszczególne grupy drobnoustrojow i dość dobrze zna mechanizmy procesów rozkładu, w których mikroorganizmy te uczestniczą.
4,5Student dobrze charakteryzuje poszczególne procesy rozkładu odpadów i polutantów.
5,0Student zna procesy i mechanizmy biodegradacji odpadów i polutantów, swobodnie wymienia etapy rozkładu i potrafi bardzo dobrze objaśniać rolę, jaką pełnią w nich mikroorganizmy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O11-M_U01
Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji.
2,0Student nie potrafi analizować zmian zachodzących w środowisku.
3,0Student jest w stanie w minimalnym stopniu szacować zmiany w środowisku na podstawie własnych obserwacji.
3,5Student analizuje zmiany zachodzące pod wpływem ksenobiotyków, ale nie potrafi ocenić jaką rolę w likwidacji tych zmian moga pełnić mikroorganizmy.
4,0Student dość dobrze potrafi weryfikować rezultaty związane z zastosowaniem drobnoustrojów w procesach biodegradacji.
4,5Student dobrze analizuje charakter zmian związanych z obecnością odpadów i polutantów w środowisku i dobrze weryfikuje efektywność prowadzonych procesów remediacyjnych.
5,0Student bardzo dobrze ocenia wpływ odpadów i polutantów na środowisko, potrafi dobierać mikroorganizmy do poszczególnych grup odpadów oraz prowadzić ocenę efektywności prowadzonych procesów remediacji.
GO_1A_O11-M_U02
Sudent potrafi ocenić przydatnośc podstawowych biologicznych merod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych.
2,0Student nie jest w stanie ocenić przydatności biologicznych metod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych.
3,0Student potrafi zinterpretować skuteczność wybranej metody remediacji.
3,5Student potrafi w średnim stopniu dobrac metodę remediacji do poszczególnych grup odpadów.
4,0Student dość dobrze decyduje o doborze metody rozkładu.
4,5Student dobrze dobiera metodę remediacji do odpowiedniej drupy odpadów i potrafi szacować efektywność jej zastosowania.
5,0Student swobodnie analizuje poszczeglne grupy odpadów i polutantów, bardzo dobrze ocenia mozliwośc zastosowania odpowiedniej techniki remediacji pod kątem jej efektywności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O11-M_K01
Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy.
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, nie potrafi prezentować swoich poglądów.
3,0Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy.
3,5Student ma średnią świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy.
4,0Student ma dość dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, dość dobrze prezentuje swoje poglądy.
4,5Student ma dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, dobrze prezentuje swoje poglądy.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w pełni dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, bardzo dobrze prezentuje swoje poglądy.

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami., PWN, Warszawa, 2003
  2. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2003
  3. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2007
  4. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie., PWN, Warszawa, 2000
  5. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna., PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
  2. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., Wyd. UMCS, Lublin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu.2
T-A-2Szybkość i efektywność biodegradacji.2
T-A-3Wskaźniki aktywności biologicznej środowiska glebowego. Metody oznaczania liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie poddawanej bioremediacji.2
T-A-4Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych.4
T-A-5Syntetyczne i naturalne polimery. Podatność różnych polimerów biodegradowalnych na rozkład mikrobiologiczny – ocena skuteczność biodegradacji.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach.2
T-W-2Aktywność metaboliczna drobnoustrojów oraz ich znaczenie w cyklach krążenia materii.4
T-W-3Enzymy mikroorganizmów. Biodegradacja – charakterystyka procesu i jego roli w bioremediacji gleb.3
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład pestycydów.2
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. Metody i urządzenia stosowane w biologicznej remediacji.6
T-W-6Sposoby i etapy uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji skażeń (skrining). Warunki środowiskowe wpływające na efektywność bioremediacji.2
T-W-7Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb.2
T-W-8Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Wykorzystanie mikroorganizmów do biodegradacji polimerów.4
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć, w tym do kolokwiów7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-A-4konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O11-M_W01Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-A-2Szybkość i efektywność biodegradacji.
T-W-3Enzymy mikroorganizmów. Biodegradacja – charakterystyka procesu i jego roli w bioremediacji gleb.
T-A-3Wskaźniki aktywności biologicznej środowiska glebowego. Metody oznaczania liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie poddawanej bioremediacji.
T-A-4Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń.
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: prezentacja
S-3Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
S-5Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych procesów biologicznych zachodzących w biosferze.
3,0Student potrafi wymienić najwazniejsze procesy biologiczne, bez umiejetności ich dokładniejszego scharakteryzowania.
3,5Student zna podstawowe procesy biologiczne zachodzące w biosferze, potrafi je krótko scharakteryzować.
4,0Student dość dobrze zna mechanizmy procesów biologicznych.
4,5Student zna dobrze procesy biologiczne, zna ich mechanizmy.
5,0Student potrafi swobodnie omawiać procesy biologiczne i ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O11-M_W02Student zna mikroorganizmy i ich rolę w procesach biodegradacji odpadów oraz mechanizmy prosesu biologicznego rozkładu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu.
T-W-1Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-2Aktywność metaboliczna drobnoustrojów oraz ich znaczenie w cyklach krążenia materii.
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład pestycydów.
T-A-4Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych.
T-A-5Syntetyczne i naturalne polimery. Podatność różnych polimerów biodegradowalnych na rozkład mikrobiologiczny – ocena skuteczność biodegradacji.
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. Metody i urządzenia stosowane w biologicznej remediacji.
T-W-6Sposoby i etapy uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji skażeń (skrining). Warunki środowiskowe wpływające na efektywność bioremediacji.
T-W-7Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń.
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: odpowiedzi ustne
S-4Ocena podsumowująca: test
S-5Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić grup mikroorrganizmów istotnych z punktu widzenia procesów biodegradacji.
3,0Student zna podstawowe drobnoustrojów uczestniczących w rozkładzie poszczególnych rodzajów odpadów.
3,5Student rozróżnia mikroorganizmy uczestniczące w procesach biodegradacji, potrafi wytłumaczyć w jaki sposób uczestniczą one w procesach biodegradacji.
4,0Student dobrze zna poszczególne grupy drobnoustrojow i dość dobrze zna mechanizmy procesów rozkładu, w których mikroorganizmy te uczestniczą.
4,5Student dobrze charakteryzuje poszczególne procesy rozkładu odpadów i polutantów.
5,0Student zna procesy i mechanizmy biodegradacji odpadów i polutantów, swobodnie wymienia etapy rozkładu i potrafi bardzo dobrze objaśniać rolę, jaką pełnią w nich mikroorganizmy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O11-M_U01Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu.
T-A-2Szybkość i efektywność biodegradacji.
T-W-3Enzymy mikroorganizmów. Biodegradacja – charakterystyka procesu i jego roli w bioremediacji gleb.
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład pestycydów.
T-A-5Syntetyczne i naturalne polimery. Podatność różnych polimerów biodegradowalnych na rozkład mikrobiologiczny – ocena skuteczność biodegradacji.
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. Metody i urządzenia stosowane w biologicznej remediacji.
T-W-7Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb.
T-W-8Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Wykorzystanie mikroorganizmów do biodegradacji polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń.
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: test
S-5Ocena podsumowująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować zmian zachodzących w środowisku.
3,0Student jest w stanie w minimalnym stopniu szacować zmiany w środowisku na podstawie własnych obserwacji.
3,5Student analizuje zmiany zachodzące pod wpływem ksenobiotyków, ale nie potrafi ocenić jaką rolę w likwidacji tych zmian moga pełnić mikroorganizmy.
4,0Student dość dobrze potrafi weryfikować rezultaty związane z zastosowaniem drobnoustrojów w procesach biodegradacji.
4,5Student dobrze analizuje charakter zmian związanych z obecnością odpadów i polutantów w środowisku i dobrze weryfikuje efektywność prowadzonych procesów remediacyjnych.
5,0Student bardzo dobrze ocenia wpływ odpadów i polutantów na środowisko, potrafi dobierać mikroorganizmy do poszczególnych grup odpadów oraz prowadzić ocenę efektywności prowadzonych procesów remediacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O11-M_U02Sudent potrafi ocenić przydatnośc podstawowych biologicznych merod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu.
T-A-2Szybkość i efektywność biodegradacji.
T-A-3Wskaźniki aktywności biologicznej środowiska glebowego. Metody oznaczania liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie poddawanej bioremediacji.
T-A-4Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych.
T-W-6Sposoby i etapy uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji skażeń (skrining). Warunki środowiskowe wpływające na efektywność bioremediacji.
T-W-7Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb.
T-W-8Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Wykorzystanie mikroorganizmów do biodegradacji polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń.
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja
S-3Ocena formująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie ocenić przydatności biologicznych metod remediacji do rekultywacji terenów zdegradowanych.
3,0Student potrafi zinterpretować skuteczność wybranej metody remediacji.
3,5Student potrafi w średnim stopniu dobrac metodę remediacji do poszczególnych grup odpadów.
4,0Student dość dobrze decyduje o doborze metody rozkładu.
4,5Student dobrze dobiera metodę remediacji do odpowiedniej drupy odpadów i potrafi szacować efektywność jej zastosowania.
5,0Student swobodnie analizuje poszczeglne grupy odpadów i polutantów, bardzo dobrze ocenia mozliwośc zastosowania odpowiedniej techniki remediacji pod kątem jej efektywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O11-M_K01Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu.
T-W-1Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-2Aktywność metaboliczna drobnoustrojów oraz ich znaczenie w cyklach krążenia materii.
T-A-2Szybkość i efektywność biodegradacji.
T-W-3Enzymy mikroorganizmów. Biodegradacja – charakterystyka procesu i jego roli w bioremediacji gleb.
T-A-3Wskaźniki aktywności biologicznej środowiska glebowego. Metody oznaczania liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie poddawanej bioremediacji.
T-W-4Mikrobiologiczny rozkład pestycydów.
T-A-4Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych.
T-A-5Syntetyczne i naturalne polimery. Podatność różnych polimerów biodegradowalnych na rozkład mikrobiologiczny – ocena skuteczność biodegradacji.
T-W-5Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. Metody i urządzenia stosowane w biologicznej remediacji.
T-W-6Sposoby i etapy uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji skażeń (skrining). Warunki środowiskowe wpływające na efektywność bioremediacji.
T-W-7Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb.
T-W-8Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Wykorzystanie mikroorganizmów do biodegradacji polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Metody praktyczne - pokaz, wykonywanie doświadczeń.
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna związana z wykładami i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja
S-3Ocena formująca: odpowiedzi ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, nie potrafi prezentować swoich poglądów.
3,0Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy.
3,5Student ma średnią świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy.
4,0Student ma dość dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, dość dobrze prezentuje swoje poglądy.
4,5Student ma dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, dobrze prezentuje swoje poglądy.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w pełni dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, bardzo dobrze prezentuje swoje poglądy.