Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.4
T-A-2Wykrywanie enzymów oddechowych u bakterii.2
T-A-3Oznaczanie czasu generacji.2
T-A-4Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.2
10
laboratoria
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.6
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.4
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.4
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.2
20
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.4
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.6
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.3
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.3
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.2
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie proponowanej literatury.15
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C04_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-A-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
GO_1A_C04_W02
Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
GO_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C04_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności.
GO_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
GO_1A_C04_U02
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C04_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C04_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
3,0student ma w niewielkim stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
3,5student ma w dostatecznym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
4,0student ma w dość dobrym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
4,5student ma w dobrym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
5,0student ma w bardzo dobrym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
GO_1A_C04_W02
Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,0Student ma w niewielkim zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,5Student ma w dostatecznym zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,0Student ma w dość dobrym stopniu wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,5Student ma w dobrym zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
5,0Student ma w bardzo dobrym zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C04_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności.
2,0student nie potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
3,0student w niewielkim stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
3,5student w średnim stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
4,0student w dość dobrym stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
4,5student w dobrym stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
GO_1A_C04_U02
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
4,0student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii
4,5student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0tudent zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C04_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0student nie ma świadomości istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,0student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,0student ma w dość dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,5student ma w dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
5,0student ma w bardzo dobrym stopniu świadomośćistotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego

Literatura podstawowa

  1. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2000
  3. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
  4. A. Nowak, Mikrobiologia, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000
  5. Szember A., Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009
  2. Fassatiova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, 1983
  3. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  4. Russel S., Drobnoustroje a życie gleby, PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.4
T-A-2Wykrywanie enzymów oddechowych u bakterii.2
T-A-3Oznaczanie czasu generacji.2
T-A-4Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.6
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.4
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.4
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.4
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.6
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.3
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.3
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.2
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie proponowanej literatury.15
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C04_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-A-1Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-A-2Wykrywanie enzymów oddechowych u bakterii.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-A-3Oznaczanie czasu generacji.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-A-4Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
3,0student ma w niewielkim stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
3,5student ma w dostatecznym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
4,0student ma w dość dobrym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
4,5student ma w dobrym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
5,0student ma w bardzo dobrym stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do niezbędnych do przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gleby.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C04_W02Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,0Student ma w niewielkim zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,5Student ma w dostatecznym zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,0Student ma w dość dobrym stopniu wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,5Student ma w dobrym zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
5,0Student ma w bardzo dobrym zakresie wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C04_U01Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
3,0student w niewielkim stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
3,5student w średnim stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
4,0student w dość dobrym stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
4,5student w dobrym stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C04_U02Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
4,0student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii
4,5student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0tudent zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C04_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Sposoby oddychania drobnoustrojów. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,0student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,0student ma w dość dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,5student ma w dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
5,0student ma w bardzo dobrym stopniu świadomośćistotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego