Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka z elementami statystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka z elementami statystyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki.1
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.3
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.3
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.5
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.3
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki.1
30
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.2
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.4
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.1
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.3
T-W-6Testy nieparametryczne.3
T-W-7Analiza korelacji i regresji.3
T-W-8Zaliczenie wykładów ze statystyki1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.12
A-A-4Konsultacje z nauczycielem.3
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
S-2Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B01_W01
Student zna metody matematyczno-statystyczne.
GO_1A_W02R1A_W01C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B01_U01
Student ma umiejętność analizy danych, potrafi przeprowadzać eksperymenty i wyciągać prawidlowe wnioski.
GO_1A_U01, GO_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03InzA_U01, InzA_U02C-1, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B01_K01
Student powinien mieć aktywną postawę w realizacji postawionych zadań. Potrafi optymalizować negatywne skutki w ochronie środowiska i osiągnięty zysk.
GO_1A_K06, GO_1A_K07R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-4, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-W-8, T-A-7, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B01_W01
Student zna metody matematyczno-statystyczne.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B01_U01
Student ma umiejętność analizy danych, potrafi przeprowadzać eksperymenty i wyciągać prawidlowe wnioski.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,0Student nabył w stopniu zadowalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,5Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B01_K01
Student powinien mieć aktywną postawę w realizacji postawionych zadań. Potrafi optymalizować negatywne skutki w ochronie środowiska i osiągnięty zysk.
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadowalającym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.

Literatura podstawowa

  1. Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśnikow, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004
  2. Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Wyd. AR, Szczecin, 2002
  3. Markiewska- Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki.1
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.3
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.3
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.5
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.3
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.2
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.4
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.1
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.3
T-W-6Testy nieparametryczne.3
T-W-7Analiza korelacji i regresji.3
T-W-8Zaliczenie wykładów ze statystyki1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.12
A-A-4Konsultacje z nauczycielem.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B01_W01Student zna metody matematyczno-statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W02Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-5Zmienna losowa i jej rozkład. Statystyka opisowa. Populacja i próba, pobieranie próby. Test statystyczny.
T-W-7Analiza korelacji i regresji.
T-W-6Testy nieparametryczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B01_U01Student ma umiejętność analizy danych, potrafi przeprowadzać eksperymenty i wyciągać prawidlowe wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U04Student stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji generującej poszczególne rodzaje odpadów, w tym również rolniczej i leśnej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,0Student nabył w stopniu zadowalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
4,5Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B01_K01Student powinien mieć aktywną postawę w realizacji postawionych zadań. Potrafi optymalizować negatywne skutki w ochronie środowiska i osiągnięty zysk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K07Student jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Potrafi powiązać zysk ekonomiczny z dobrem społecznym i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-A-6Obliczanie miar skupienia i dyspersji w poszczególnych rozkładach zmiennej losowej.
T-W-7Analiza korelacji i regresji.
T-A-8Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, interpretacja wyników.
T-A-9Obliczanie współczynnika korelacji i wyznaczanie prostej regresji.
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń ze statystyki.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki.
T-W-8Zaliczenie wykładów ze statystyki
T-A-7Wyznaczanie estymatorów punktowych i przedziałów ufności.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadowalającym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie swiadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.