Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,47zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,24zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.4
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.2
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.1
5
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.2
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.4
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.2
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.4
20
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
10
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.2
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
20
wykłady
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.1
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.1
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.1
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.1
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.1
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.1
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.1
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.1
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.1
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.2
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.1
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.2
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.15
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Praca własna.25
30
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach.20
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Praca własna.20
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Praca własna.5
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Praca własna.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-A-3, T-W-14, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-A-5, T-L-6, T-W-15, T-L-5, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-L-7, T-A-7, T-L-2, T-L-8, T-A-1, T-L-4, T-L-3, T-A-2, T-L-1, T-L-4, T-A-2, T-L-3, T-L-2M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
GO_1A_K01, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-3, C-4T-L-8, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-5, T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-W-12, T-L-6, T-A-2, T-L-6, T-L-4, T-W-14, T-A-5, T-W-11, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-2, T-A-4, T-L-4, T-L-1, T-L-1, T-A-6, T-A-7, T-W-15, T-W-13, T-W-8M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  2. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.4
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.2
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.2
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.4
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.2
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.4
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.2
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.2
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.2
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.1
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.1
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.1
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.1
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.1
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.1
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.1
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.1
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.1
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.2
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.1
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.2
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Praca własna.25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach.20
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Praca własna.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.10
A-L-2Konsultacje.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Praca własna.5
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Praca własna.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_U01Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.
T-W-9Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby.
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów.
T-W-3Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych luźnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-A-1Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-A-2Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-A-3Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.
T-A-5Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości.
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego.
T-A-4Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-A-6Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości.
T-A-7Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.