Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własciwości pierwiastków i ich zwiazków ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujacych w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejetności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym, jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.8
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.8
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.4
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych.5
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne wystepujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.3
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa, podstawowe funkcje termodynamiczne – entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna - energia aktywacji. Równania kinetyczne prostych reakcji, wpływ stężenia i temperatury na szybkość reakcji. Rola katalizatorów.1
T-W-5Zjawiska zachodzące w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.4
T-W-6Podstawy elektrochemii. Korozja.2
T-W-7Wstęp do chemii organicznej - systematyczny przegląd zwiazków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych.2
T-W-8Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.4
T-W-9Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.5
T-W-10Izomeria zwiazków organicznych.1
T-W-11Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo- i polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne - podział, właśności chemiczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.20
A-L-2Udział w zajęciach.25
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
GO_1A_W02, GO_1A_W04, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B03_U01
Student posiada umiejetność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciaga na ich podstawie wnioski, a takze ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
GO_1A_U01, GO_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B03_K01
Student jest aktywny, potrafi pracować w zespole, myślec i działać w sposób świadomy i etyczny.
GO_1A_K02, GO_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K08C-2, C-3, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B03_U01
Student posiada umiejetność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciaga na ich podstawie wnioski, a takze ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wniosków, nie potrafi ocenić dokładności przeprowadzonych badań.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dostatecznym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dostatecznym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dostatecznym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dostatecznym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu bardzo dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B03_K01
Student jest aktywny, potrafi pracować w zespole, myślec i działać w sposób świadomy i etyczny.
2,0Student nie jest aktywny, nie potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
3,5Student w stopniu dobrym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
4,0Student w stopniu dobrym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.

Literatura podstawowa

  1. Szperliński Z., Chemia w ochronie i inżynierii środowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
  2. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008
  3. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009
  4. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
  5. Cox P.A., Chemia nieorganiczna t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ufnalski W., Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.8
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.8
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.4
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne wystepujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.3
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Wiązania wodorowe.2
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).2
T-W-4Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa, podstawowe funkcje termodynamiczne – entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna - energia aktywacji. Równania kinetyczne prostych reakcji, wpływ stężenia i temperatury na szybkość reakcji. Rola katalizatorów.1
T-W-5Zjawiska zachodzące w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.4
T-W-6Podstawy elektrochemii. Korozja.2
T-W-7Wstęp do chemii organicznej - systematyczny przegląd zwiazków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych.2
T-W-8Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.4
T-W-9Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.5
T-W-10Izomeria zwiazków organicznych.1
T-W-11Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo- i polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne - podział, właśności chemiczne.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.20
A-L-2Udział w zajęciach.25
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B03_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W02Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne.
GO_1A_W04Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własciwości pierwiastków i ich zwiazków ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujacych w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejetności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne wystepujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Wiązania wodorowe.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Rząd reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-4Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa, podstawowe funkcje termodynamiczne – entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna - energia aktywacji. Równania kinetyczne prostych reakcji, wpływ stężenia i temperatury na szybkość reakcji. Rola katalizatorów.
T-W-5Zjawiska zachodzące w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.
T-W-6Podstawy elektrochemii. Korozja.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej - systematyczny przegląd zwiazków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych.
T-W-8Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-9Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.
T-W-10Izomeria zwiazków organicznych.
T-W-11Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo- i polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne - podział, właśności chemiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii, przydatnej do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B03_U01Student posiada umiejetność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciaga na ich podstawie wnioski, a takze ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym, jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wniosków, nie potrafi ocenić dokładności przeprowadzonych badań.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dostatecznym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dostatecznym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dostatecznym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dostatecznym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejetności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w stopniu bardzo dobrym potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wnioski, w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B03_K01Student jest aktywny, potrafi pracować w zespole, myślec i działać w sposób świadomy i etyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym, jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własciwości pierwiastków i ich zwiazków ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujacych w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejetności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych.
T-W-8Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Weglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-11Związki organiczne wielofunkcyjne - monosacharydy – budowa i własności chemiczne, oligo- i polisacharydy, aminokwasy – budowa i własności chemiczne, białka, związki heterocykliczne - podział, właśności chemiczne.
T-W-9Związki organiczne jednofunkcyjne – synteza, budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.
T-W-6Podstawy elektrochemii. Korozja.
T-W-10Izomeria zwiazków organicznych.
T-W-4Termodynamika chemiczna – ciepło reakcji chemicznej, prawo Hessa, podstawowe funkcje termodynamiczne – entalpia, entropia. Kinetyka chemiczna - energia aktywacji. Równania kinetyczne prostych reakcji, wpływ stężenia i temperatury na szybkość reakcji. Rola katalizatorów.
T-W-7Wstęp do chemii organicznej - systematyczny przegląd zwiazków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych.
T-W-5Zjawiska zachodzące w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopien dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest aktywny, nie potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
3,5Student w stopniu dobrym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
4,0Student w stopniu dobrym uczestniczy aktywnie w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny.