Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biotechnologii środowiskowej i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat: - zagadnień z biotechnologii środowiska, - zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w środowisku przyrodniczym, - podstawy procesów mikrobiologicznych, - poznania roli mikroorganizmów w unieszkodliwianiu zaniczyszczeń, - wykorzystnie drobnoustrojów do bioprodukcji, - technicznych podstaw hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach.
C-2Wyrobienie umiejętności w zakresie biotechnologii środowiska, poznanie skali problemu zanieczyszczeń i możliwości wykorzystanie zdolności organizmów żywych w tym mikroorganizmów w procesach ich eliminacji. Poznania metod, sposobów i urządzeń istotnych w procesach biotechnologicznych. Znajomość powstawania przykładowych procesów i produktów z udziałem drobnoustrojów.
C-3Zapoznaie studenta z częścią przedmiotową zarówno wykładową jaki i labolatoryjną powinno dać kompetencje w zakresie sprawnego poroszanania się w zakresie rozporządzeń, zaleceń i norm obowiazujących w danej dziedzinie. Student powinnien sprawnie analizować zagrożenia środowiskowe i dopasowywać metody i ich eliminacji. Student powinien być kompetentny w zakresie znajomości urządzeń i sposóbów prowadzenia procesów i pozyskiwania bioproduktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów1
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy1
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.1
T-L-5Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.1
T-L-6Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje1
T-L-7Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów1
T-L-8Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych1
T-L-9Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-10Zaliczenie semestru1
10
wykłady
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku2
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.2
T-W-3GMO i GMMs2
T-W-4Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania2
T-W-5Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-6Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku2
T-W-7Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-8Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-9Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
T-W-10Rola mikroorganizmów w pozyskiwaniu odnawialnych żródeł energii2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych.9
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-4Konsultacje przedmiotowe.4
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia pisemego materiału wykładowego.18
A-W-3Samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu.22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3demonstracje materiaółow dydaktycznych, pokaz bioreaktora, zaprojektowanie procesu biotechnologicznego.
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (Wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C10_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-5, T-W-5, T-L-7, T-L-8, T-W-6, T-W-8, T-L-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C10_U01
- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-L-7, T-L-8, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C10_K01
Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
GO_1A_K01, GO_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-6, T-W-5, T-L-7, T-W-6, T-L-8, T-W-7, T-L-9, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C10_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z biotechnologią środowiska
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
5,0Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska. Zdobyta wiedza umożliwi ocenić jakość środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C10_U01
- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C10_K01
Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie biotechnologii na stan środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowska przyrodniczym.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomośćma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1994
  2. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
  4. Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
  5. Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, PWroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
  6. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
  7. Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
  8. Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
  9. Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
  2. Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 1982
  3. Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów1
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy1
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.1
T-L-5Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.1
T-L-6Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje1
T-L-7Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów1
T-L-8Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych1
T-L-9Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-10Zaliczenie semestru1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku2
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.2
T-W-3GMO i GMMs2
T-W-4Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania2
T-W-5Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-6Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku2
T-W-7Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-8Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-9Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
T-W-10Rola mikroorganizmów w pozyskiwaniu odnawialnych żródeł energii2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych.9
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-4Konsultacje przedmiotowe.4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia pisemego materiału wykładowego.18
A-W-3Samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu.22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C10_W01Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat: - zagadnień z biotechnologii środowiska, - zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w środowisku przyrodniczym, - podstawy procesów mikrobiologicznych, - poznania roli mikroorganizmów w unieszkodliwianiu zaniczyszczeń, - wykorzystnie drobnoustrojów do bioprodukcji, - technicznych podstaw hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach.
Treści programoweT-L-5Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-W-5Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-L-7Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-L-8Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-W-6Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku
T-W-8Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-L-10Zaliczenie semestru
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3demonstracje materiaółow dydaktycznych, pokaz bioreaktora, zaprojektowanie procesu biotechnologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z biotechnologią środowiska
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
5,0Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska. Zdobyta wiedza umożliwi ocenić jakość środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C10_U01- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności w zakresie biotechnologii środowiska, poznanie skali problemu zanieczyszczeń i możliwości wykorzystanie zdolności organizmów żywych w tym mikroorganizmów w procesach ich eliminacji. Poznania metod, sposobów i urządzeń istotnych w procesach biotechnologicznych. Znajomość powstawania przykładowych procesów i produktów z udziałem drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-L-2Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.
T-L-5Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-W-4Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania
T-W-5Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-L-7Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-L-8Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-W-6Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku
T-W-7Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-W-8Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (Wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C10_K01Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studenta z częścią przedmiotową zarówno wykładową jaki i labolatoryjną powinno dać kompetencje w zakresie sprawnego poroszanania się w zakresie rozporządzeń, zaleceń i norm obowiazujących w danej dziedzinie. Student powinnien sprawnie analizować zagrożenia środowiskowe i dopasowywać metody i ich eliminacji. Student powinien być kompetentny w zakresie znajomości urządzeń i sposóbów prowadzenia procesów i pozyskiwania bioproduktów.
Treści programoweT-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-L-2Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy
T-W-3GMO i GMMs
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.
T-L-5Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-W-4Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania
T-L-6Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje
T-W-5Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-L-7Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-W-6Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku
T-L-8Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-W-7Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-L-9Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy
T-W-8Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-9Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie biotechnologii na stan środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowska przyrodniczym.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomośćma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych