Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Dobór i zastosowanie roślin w ogrodach specjalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobór i zastosowanie roślin w ogrodach specjalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać znajomość podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w terenach zieleni
W-2Student powinien znać rośliny ozdobne pod kątem ich wymagań siedliskowych oraz walorów dekoracyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni
C-2Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).2
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.2
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.3
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.2
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.3
T-W-6Ogrody dydaktyczne.2
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków4
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-W-4udział w konsultacjach5
A-W-5studiowanie wskazanej literatury10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O17.2_W01
student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w różnych obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_W08, AK_1A_W09R1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
AK_1A_O17.2_W02
student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_W07, AK_1A_W17, AK_1A_W21R1A_W05, R1A_W06, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W10InzA_W01, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O17.2_U01
student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne
AK_1A_U13, AK_1A_U15R1A_U04, R1A_U05, T1A_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
AK_1A_O17.2_U02
student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
AK_1A_U10, AK_1A_U12, AK_1A_U13, AK_1A_U20R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O17.2_K01
student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole
AK_1A_K11, AK_1A_K12A1_K01, A1_K03, A1_K05, R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O17.2_W01
student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w różnych obiektach architektury krajobrazu
2,0student nie zna podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w obiektach architektury krajobrazu
3,0student zna wybrane gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w nielicznych z omawianych obiektach architektury krajobrazu
3,5student zna wybrane gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu
4,0student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu
4,5student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, a także uzasadnić swój wybór
5,0student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, tworzyć ich modyfikacje oraz dyskutować o swoim wyborze
AK_1A_O17.2_W02
student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych obiektach architektury krajobrazu
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu, zna niektóre metody ich uprawy oraz pielęgnacji
3,5student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu, zna wybrane metody ich uprawy oraz pielęgnacji
4,0student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych, ich uprawy oraz pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu, potrafi je także porównać z sposób analityczny
4,5student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu,potrafi porównać ich efektywność
5,0student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu,potrafi porównać ich efektywność, a także zaproponować alternatywne rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O17.2_U01
student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne
2,0student nie potrafi rozpoznać i zinwentaryzować roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, nie potrafi także dobrać odpowiednich gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
3,0student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi dobrać jedynie kilka gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
3,5student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi jednak dobrać wiele z poznanych gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
4,0student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać wiele z poznanych gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
4,5student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór
5,0student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór, proponuje alternatywne rozwiązania
AK_1A_O17.2_U02
student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
2,0student nie potrafi praktycznie określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
3,0student w bardzo małym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
3,5student w małym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
4,0student w dużym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
4,5student w pełni potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
5,0student w pełni potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych, umie uzasadnić swoje wybory oraz wprowadzać modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O17.2_K01
student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole
2,0student nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i nie jest przygotowany do pracy w zespole
3,0student ma niewielką świadomość potrzeby dokształcania się i jest słabo przygotowany do pracy w zespole
3,5student ma dużą świadomość potrzeby dokształcania się i jest dobrze przygotowany do pracy w zespole
4,0student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole
4,5student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi podejmować decyzje
5,0student ma świadomość potrzeby dokształcania się, uwzględnia pozytywne i negatywne aspekty wprowadzania nowych rozwiązań, jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi podejmować decyzje i o nich dyskutować

Literatura podstawowa

  1. R.Williams, Piękne ogrody. Projektowanie i urządzanie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1996
  2. F. Hoogvelt, Styl twojego ogrodu, GEMINIS, Warszawa, 1996
  3. U. Kruger, Ogrody rustykalne, Agencja Wydawnicza MOREX, Warszawa, 1997
  4. J. Frantz, S. Hanke, M. Krampen, D. Schempp, Ogród zimowy, Arkady, Warszawa, 2000, I
  5. A. Leute, Róże w ogrodzie, DELTA, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. M. E. Drozdek (red.), Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów, 2011
  2. A. Łukaszewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003, I
  3. G. Hale, Ogród Feng Shui, Wydawnictwo "bis", Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).2
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.2
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.3
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.2
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.3
T-W-6Ogrody dydaktyczne.2
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków4
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-W-4udział w konsultacjach5
A-W-5studiowanie wskazanej literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O17.2_W01student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w różnych obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
AK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni
C-2Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.
T-W-6Ogrody dydaktyczne.
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w obiektach architektury krajobrazu
3,0student zna wybrane gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w nielicznych z omawianych obiektach architektury krajobrazu
3,5student zna wybrane gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu
4,0student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu
4,5student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, a także uzasadnić swój wybór
5,0student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, tworzyć ich modyfikacje oraz dyskutować o swoim wyborze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O17.2_W02student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych w różnych obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W17zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni
C-2Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.
T-W-6Ogrody dydaktyczne.
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu, zna niektóre metody ich uprawy oraz pielęgnacji
3,5student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu, zna wybrane metody ich uprawy oraz pielęgnacji
4,0student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych, ich uprawy oraz pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu, potrafi je także porównać z sposób analityczny
4,5student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu,potrafi porównać ich efektywność
5,0student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji w obiektach architektury krajobrazu,potrafi porównać ich efektywność, a także zaproponować alternatywne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O17.2_U01student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i cechy plastyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U15potrafi wykonać inwentaryzację szaty roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni
C-2Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.
T-W-6Ogrody dydaktyczne.
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozpoznać i zinwentaryzować roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, nie potrafi także dobrać odpowiednich gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
3,0student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi dobrać jedynie kilka gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
3,5student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi jednak dobrać wiele z poznanych gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
4,0student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać wiele z poznanych gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych
4,5student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór
5,0student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór, proponuje alternatywne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O17.2_U02student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U20praktycznie stosuje zasady uprawy oraz ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni
C-2Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.
T-W-6Ogrody dydaktyczne.
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi praktycznie określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
3,0student w bardzo małym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
3,5student w małym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
4,0student w dużym stopniu potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
4,5student w pełni potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych
5,0student w pełni potrafi określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w ogrodach tematycznych, umie uzasadnić swoje wybory oraz wprowadzać modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O17.2_K01student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wielostronnego i wielofunkcyjnego zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni
C-2Przygotowanie studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu zieleni o sprecyzowanej funkcji i tematyce
Treści programoweT-W-1Podział i funkcje ogrodów specjalnego przeznaczenia (tematycznych).
T-W-2Ogrody monokulturowe i różane.
T-W-3Ogrody o charakterze naturalistycznym - ogrody leśne i wrzosowiska.
T-W-4Ogrody wiejskie oraz ich funkcja w agroturystyce.
T-W-5Ogrody zmysłów i ogrody dla niepełnosprawnych.
T-W-6Ogrody dydaktyczne.
T-W-7Ogrody wertykalne i na dachach - budowa, zakładanie i dobór gatunków
T-W-8Ogrody we wnętrzach – ogrody zimowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda problemowa - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i nie jest przygotowany do pracy w zespole
3,0student ma niewielką świadomość potrzeby dokształcania się i jest słabo przygotowany do pracy w zespole
3,5student ma dużą świadomość potrzeby dokształcania się i jest dobrze przygotowany do pracy w zespole
4,0student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole
4,5student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi podejmować decyzje
5,0student ma świadomość potrzeby dokształcania się, uwzględnia pozytywne i negatywne aspekty wprowadzania nowych rozwiązań, jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi podejmować decyzje i o nich dyskutować