Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Kosztorysy i wycena projektu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kosztorysy i wycena projektu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania terenów zieleni
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu urządzania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
C-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów2
T-A-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu2
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma2
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania2
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie2
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie2
T-A-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
T-A-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu2
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria2
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów2
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów2
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach20
A-A-2Praca nad zadaniem 16
A-A-3Praca nad zadaniem 25
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
M-4Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2)
S-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_W01
Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W13, AK_1A_W19R1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_U01
Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
AK_1A_U07, AK_1A_U08, AK_1A_U19R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-4T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_K01
Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
AK_1A_K10R1A_K03, R1A_K04, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-1, M-2, M-3S-4
AK_1A_C23_K02
Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_W01
Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
2,0Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,0Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,5Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
5,0Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_U01
Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
2,0Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
3,5Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,0Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,5Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
5,0Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_K01
Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
2,0Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,5Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,0Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,5Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
AK_1A_C23_K02
Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
2,0Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,0Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,5Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,0Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,5Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania

Literatura podstawowa

  1. Smoktunowicz E., Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLCEN, Warszawa, 2001
  2. Kowalczyk Z., Zabielski J., Kosztorysowanie i normowanie w budownictwie, WSiP, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa, Środowiskowe zasady obliczania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, IPB, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów2
T-A-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu2
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma2
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania2
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie2
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie2
T-A-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
T-A-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu2
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria2
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów2
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów2
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach20
A-A-2Praca nad zadaniem 16
A-A-3Praca nad zadaniem 25
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_W01Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
AK_1A_W19zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
Treści programoweT-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.
Metody nauczaniaM-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,0Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,5Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
5,0Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_U01Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U19ma umiejętność w stopniu podstawowym sporządzania kosztorysów do obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Treści programoweT-A-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)
T-A-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)
T-A-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)
T-A-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)
T-A-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
3,5Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,0Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,5Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
5,0Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_K01Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K10ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
C-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Treści programoweT-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania
Metody nauczaniaM-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,5Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,0Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,5Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_K02Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania
Metody nauczaniaM-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,0Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,5Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,0Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,5Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania