Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,40zaliczenie
projektyP5 20 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotu wstęp do planowania przestrzennego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu.4
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.6
10
projekty
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.2
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.4
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.12
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.2
20
wykłady
T-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.2
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.3
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.2
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.2
T-W-5Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.2
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.2
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca studialno-analityczna obszaru objętego planem.10
A-A-3przegotowanie koreferatu do planu10
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2praca nad projektem i jego prezentacją poza zajęciami10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literatury i rozwiązań wzorcowych.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
M-6zajęcia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem.
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C19_W01
Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
AK_1A_W10, AK_1A_W16A1_W10, A1_W11, R1A_W08, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-4
AK_1A_C19_W02
Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu.
AK_1A_W10R1A_W08, T1A_W08InzA_W03C-2T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2, M-4, M-5S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C19_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych.
AK_1A_U05, AK_1A_U07, AK_1A_U10A1_U21, R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-4, T-A-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-3
AK_1A_C19_U02
Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
AK_1A_U03, AK_1A_U08, AK_1A_U11R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, T1A_U01, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-P-2, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-6S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C19_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
AK_1A_K01, AK_1A_K07, AK_1A_K08, AK_1A_K09, AK_1A_K11A1_K02, A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-W-7M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C19_W01
Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
2,0Student ma szczątkową wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, nie potrafi wskazać uwarunkowań, znaczenia i konsekwencji procesu.
3,0Student wskazuje niektóre zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, pobieżnie charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
3,5Student wskazuje większość zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,0Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, dobrze charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,5Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje i objaśnia jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
AK_1A_C19_W02
Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu.
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C19_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych.
2,0Zastosowane rozwiązania przestrzenne cechuje zupełne niezrozumienie zasad kompozycji urbanistycznej oraz nieumiejętność poprawnego programowania struktury urbanistycznej oraz brak stosowania się do podstawowych przepisów i norm. Student nie potrafi skutecznie posługiwać się techniką i językiem planistycznym.
3,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej w sposób śwaidczący o słabym rozumieniu zasad kompozycji urbanistycznej oraz programowania struktury urbanistycznej. Student potrafi zapisać planistycznie tylko niektóre wytyczne zawarte w koncepcji.
3,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej bez większych błądów, której jednak nie cechuje oryginalność i wysoka jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje dobra jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wysokie walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie zapisać w formie planistycznej.
5,0Student potrafi opracować koncepcję programowo-przestrzenną struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wybitne walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie i twórczo zapisać w formie planistycznej.
AK_1A_C19_U02
Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
2,0Student nie potrafi sporządzć inwentaryzacji terenu ani przeprowadzić analizy urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
3,0Student poprawnie dokonuje inwentaryzacji terenu, ale bez umiejątności analizy i oceny walorów urbanistyczno-krajobrazowych przestrzeni zurbanizowanej.
3,5Student dokonuje inwentaryzacji terenu oraz potrafi dokonać podstawowej analizy urbanistyczno-krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
4,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać analizy urbanistyczno-krajobrazowej rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując na możliwe kierunki działań przestrzennych.
5,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując i oceniając możliwe kierunki działań przestrzennych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C19_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
2,0Student w najmniejszym stopniu nie potrafi kratywnie działać w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.

Literatura podstawowa

  1. Boehm A., Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
  2. Chmielewski M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Polietechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  3. Lewicki P. i in., Elementy analizy urbanistycznej, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  4. Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
  5. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003 r., DzU nr 80, poz.717, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
  2. Giedych R., Szumański M., Tereny zieleni jako przedmiot planowania miejscowego., Warszawa, 2005
  3. Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź, 2008
  4. Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego., Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu.4
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.6
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.2
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.4
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.12
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.2
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.3
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.2
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.2
T-W-5Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.2
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.2
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca studialno-analityczna obszaru objętego planem.10
A-A-3przegotowanie koreferatu do planu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2praca nad projektem i jego prezentacją poza zajęciami10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literatury i rozwiązań wzorcowych.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_W01Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10posiada podstawową wiedze w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
AK_1A_W16zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
A1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
Treści programoweT-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-W-5Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma szczątkową wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, nie potrafi wskazać uwarunkowań, znaczenia i konsekwencji procesu.
3,0Student wskazuje niektóre zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, pobieżnie charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
3,5Student wskazuje większość zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,0Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, dobrze charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
4,5Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje i objaśnia jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_W02Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10posiada podstawową wiedze w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
Treści programoweT-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_U01Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U05praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
AK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego.
Treści programoweT-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-A-2Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim.
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-5metoda przypadków, prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zastosowane rozwiązania przestrzenne cechuje zupełne niezrozumienie zasad kompozycji urbanistycznej oraz nieumiejętność poprawnego programowania struktury urbanistycznej oraz brak stosowania się do podstawowych przepisów i norm. Student nie potrafi skutecznie posługiwać się techniką i językiem planistycznym.
3,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej w sposób śwaidczący o słabym rozumieniu zasad kompozycji urbanistycznej oraz programowania struktury urbanistycznej. Student potrafi zapisać planistycznie tylko niektóre wytyczne zawarte w koncepcji.
3,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej bez większych błądów, której jednak nie cechuje oryginalność i wysoka jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,0Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje dobra jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji.
4,5Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wysokie walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie zapisać w formie planistycznej.
5,0Student potrafi opracować koncepcję programowo-przestrzenną struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wybitne walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie i twórczo zapisać w formie planistycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_U02Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego.
Treści programoweT-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.
T-W-3Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu.
T-W-4Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-A-1Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu.
T-P-2Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń.
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia projektowe
M-6zajęcia terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzć inwentaryzacji terenu ani przeprowadzić analizy urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
3,0Student poprawnie dokonuje inwentaryzacji terenu, ale bez umiejątności analizy i oceny walorów urbanistyczno-krajobrazowych przestrzeni zurbanizowanej.
3,5Student dokonuje inwentaryzacji terenu oraz potrafi dokonać podstawowej analizy urbanistyczno-krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej.
4,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać analizy urbanistyczno-krajobrazowej rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując na możliwe kierunki działań przestrzennych.
5,0Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując i oceniając możliwe kierunki działań przestrzennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C19_K01Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
AK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
A1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego.
Treści programoweT-W-1System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym.
T-W-2Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni.
T-W-6Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania.
T-P-1Metodyka i etapy projektu urbanistycznego.
T-P-3Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej.
T-P-4Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych.
T-W-7Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w najmniejszym stopniu nie potrafi kratywnie działać w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.