Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie miejskiej przestrzeni publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie miejskiej przestrzeni publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania przestrzeni publicznej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jej jakości.
C-2Zapoznanie studentów ze specyfiką planowania, programowania i projektowania przestrzeni publicznej oraz kryteriami oceny jej jakości, funkcjonalności, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie, znaczenie i hierarchia przestrzeni publicznej w mieście. Przestrzeń publiczna jako symbol miejskości. Rodzaje przestrzeni publicznej i ich specyfiki.4
T-W-2Centrotwórcze znaczenie przestrzeni publicznej. Rola usług i rekreacji w tworzeniu przestrzeni publicznej. Znaczenie i symbolika przestrzeni miejskiej. Genius loci. Społeczny aspekt kształtowania przestrzeni publicznej. Potrzeby społeczne człowieka. Możliwości i sposoby gromadzenia społeczności. Problematyka bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kryteria oceny jakości i komfortu użytkowania przestrzeni publicznej.6
T-W-3Komunikacja a problemy funkcjonalno-przestrzenne. Rodzaje ruchu w przestrzeni publicznej. Zjawisko "teroru bezpieczeństwa" w projektowaniu ruchu w Polskich miastach. Zasady planowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie ciągłości przestrzeni publicznej w kontekście zasad kształtowania zrównoważonego środowiska miejskiego. Aktualne kierunki działań w tym zakresie na świecie.6
T-W-4Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. Prezentacje i zaliczenie4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i studia wzorcowych rozwiązań20
A-W-3przygotowanie prezentacji20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna (zajęcia terenowe)
M-4dyskusja dydaktyczna, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studium wybranej przestrzeni publicznej - ocena jej atrakcyjności społecznej, jakości przestrzennej, funkcjonowania, komfortu i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania przestrzeni publicznej, wrażliwość i indywidualizm podejścia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O08.2_W01
Zna metody i kryteria analiz jakości, atrakcyjności, komfortu i bezpieczeństwa użytkowania przestrzeni publicznej oraz aktualne tendencje w jej kreacji i programowaniu.
AK_1A_W07T1A_W05, T1A_W10InzA_W05C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O08.2_U01
Potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznem oraz określić pożądane kierunki jej zmian odnosząc do różnych skal przestrzeni.
AK_1A_U03, AK_1A_U11, AK_1A_U17R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O08.2_K01
Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
AK_1A_K07, AK_1A_K08, AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O08.2_W01
Zna metody i kryteria analiz jakości, atrakcyjności, komfortu i bezpieczeństwa użytkowania przestrzeni publicznej oraz aktualne tendencje w jej kreacji i programowaniu.
2,0Student nie zna podstawowych metod i kryteriów oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej.
3,0Student zna pobieżnie podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz orientuje się w aktualnych tendencjach jej kreacji i programowania.
3,5Student dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania.
4,0Student dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania.
4,5Student bardzo dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. Potrafi przedstawić stosowne, wartościowe rozwiązania.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. Potrafi przedstawić rozwiązania wskazujące na zaiteresowanie problematyką przestrzeni publicznych, samodzielność myślenia i talent.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O08.2_U01
Potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznem oraz określić pożądane kierunki jej zmian odnosząc do różnych skal przestrzeni.
2,0Student nie potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym ani estetycznym.
3,0Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, jednak ma problem ze sformułowaniem pożądanych kierunków zmian nie potrafiąc ich odnieść do różnych skal przestrzeni.
3,5Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym oraz sformułować pożądane kierunki zmian i odnieść je do różnych skal przestrzeni, nie ustrzega się jednak drobnych błędów.
4,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je odnieść do różnych skal przestrzeni.
4,5Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je swobodnie odnosić do różnych skal przestrzeni.
5,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je swobodnie odnosić do różnych skal przestrzeni. Formułuje rozwiązania wariantowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O08.2_K01
Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
3,0Student wykazuje niewielką wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
3,5Student wykazuje podstawową wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji oraz przytacza liczne odniesienia.

Literatura podstawowa

  1. Gehl J., Gamzre L., Public spaces – Public life., Danish Architectural Press, Kopenhaga, 1996
  2. Hall E. T., Ukryty wymiar., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1976
  3. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej., Wydawnictwo Difin, Warszawa., 2004
  4. Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, 2008
  5. Marcus C.C., Francis C., People places. Design guidelines for urban open space., Van Nostrand Reinhold, (ITP), Nowy Jork, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, znaczenie i hierarchia przestrzeni publicznej w mieście. Przestrzeń publiczna jako symbol miejskości. Rodzaje przestrzeni publicznej i ich specyfiki.4
T-W-2Centrotwórcze znaczenie przestrzeni publicznej. Rola usług i rekreacji w tworzeniu przestrzeni publicznej. Znaczenie i symbolika przestrzeni miejskiej. Genius loci. Społeczny aspekt kształtowania przestrzeni publicznej. Potrzeby społeczne człowieka. Możliwości i sposoby gromadzenia społeczności. Problematyka bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kryteria oceny jakości i komfortu użytkowania przestrzeni publicznej.6
T-W-3Komunikacja a problemy funkcjonalno-przestrzenne. Rodzaje ruchu w przestrzeni publicznej. Zjawisko "teroru bezpieczeństwa" w projektowaniu ruchu w Polskich miastach. Zasady planowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie ciągłości przestrzeni publicznej w kontekście zasad kształtowania zrównoważonego środowiska miejskiego. Aktualne kierunki działań w tym zakresie na świecie.6
T-W-4Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. Prezentacje i zaliczenie4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i studia wzorcowych rozwiązań20
A-W-3przygotowanie prezentacji20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O08.2_W01Zna metody i kryteria analiz jakości, atrakcyjności, komfortu i bezpieczeństwa użytkowania przestrzeni publicznej oraz aktualne tendencje w jej kreacji i programowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specyfiką planowania, programowania i projektowania przestrzeni publicznej oraz kryteriami oceny jej jakości, funkcjonalności, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-2Centrotwórcze znaczenie przestrzeni publicznej. Rola usług i rekreacji w tworzeniu przestrzeni publicznej. Znaczenie i symbolika przestrzeni miejskiej. Genius loci. Społeczny aspekt kształtowania przestrzeni publicznej. Potrzeby społeczne człowieka. Możliwości i sposoby gromadzenia społeczności. Problematyka bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kryteria oceny jakości i komfortu użytkowania przestrzeni publicznej.
T-W-1Pojęcie, znaczenie i hierarchia przestrzeni publicznej w mieście. Przestrzeń publiczna jako symbol miejskości. Rodzaje przestrzeni publicznej i ich specyfiki.
T-W-3Komunikacja a problemy funkcjonalno-przestrzenne. Rodzaje ruchu w przestrzeni publicznej. Zjawisko "teroru bezpieczeństwa" w projektowaniu ruchu w Polskich miastach. Zasady planowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie ciągłości przestrzeni publicznej w kontekście zasad kształtowania zrównoważonego środowiska miejskiego. Aktualne kierunki działań w tym zakresie na świecie.
T-W-4Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. Prezentacje i zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna (zajęcia terenowe)
M-4dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studium wybranej przestrzeni publicznej - ocena jej atrakcyjności społecznej, jakości przestrzennej, funkcjonowania, komfortu i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania przestrzeni publicznej, wrażliwość i indywidualizm podejścia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod i kryteriów oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej.
3,0Student zna pobieżnie podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz orientuje się w aktualnych tendencjach jej kreacji i programowania.
3,5Student dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania.
4,0Student dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania.
4,5Student bardzo dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. Potrafi przedstawić stosowne, wartościowe rozwiązania.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. Potrafi przedstawić rozwiązania wskazujące na zaiteresowanie problematyką przestrzeni publicznych, samodzielność myślenia i talent.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O08.2_U01Potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznem oraz określić pożądane kierunki jej zmian odnosząc do różnych skal przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
AK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania przestrzeni publicznej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jej jakości.
Treści programoweT-W-2Centrotwórcze znaczenie przestrzeni publicznej. Rola usług i rekreacji w tworzeniu przestrzeni publicznej. Znaczenie i symbolika przestrzeni miejskiej. Genius loci. Społeczny aspekt kształtowania przestrzeni publicznej. Potrzeby społeczne człowieka. Możliwości i sposoby gromadzenia społeczności. Problematyka bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kryteria oceny jakości i komfortu użytkowania przestrzeni publicznej.
T-W-1Pojęcie, znaczenie i hierarchia przestrzeni publicznej w mieście. Przestrzeń publiczna jako symbol miejskości. Rodzaje przestrzeni publicznej i ich specyfiki.
T-W-3Komunikacja a problemy funkcjonalno-przestrzenne. Rodzaje ruchu w przestrzeni publicznej. Zjawisko "teroru bezpieczeństwa" w projektowaniu ruchu w Polskich miastach. Zasady planowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie ciągłości przestrzeni publicznej w kontekście zasad kształtowania zrównoważonego środowiska miejskiego. Aktualne kierunki działań w tym zakresie na świecie.
T-W-4Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. Prezentacje i zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna (zajęcia terenowe)
M-4dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studium wybranej przestrzeni publicznej - ocena jej atrakcyjności społecznej, jakości przestrzennej, funkcjonowania, komfortu i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania przestrzeni publicznej, wrażliwość i indywidualizm podejścia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym ani estetycznym.
3,0Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, jednak ma problem ze sformułowaniem pożądanych kierunków zmian nie potrafiąc ich odnieść do różnych skal przestrzeni.
3,5Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym oraz sformułować pożądane kierunki zmian i odnieść je do różnych skal przestrzeni, nie ustrzega się jednak drobnych błędów.
4,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je odnieść do różnych skal przestrzeni.
4,5Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je swobodnie odnosić do różnych skal przestrzeni.
5,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je swobodnie odnosić do różnych skal przestrzeni. Formułuje rozwiązania wariantowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O08.2_K01Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania przestrzeni publicznej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jej jakości.
C-2Zapoznanie studentów ze specyfiką planowania, programowania i projektowania przestrzeni publicznej oraz kryteriami oceny jej jakości, funkcjonalności, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-2Centrotwórcze znaczenie przestrzeni publicznej. Rola usług i rekreacji w tworzeniu przestrzeni publicznej. Znaczenie i symbolika przestrzeni miejskiej. Genius loci. Społeczny aspekt kształtowania przestrzeni publicznej. Potrzeby społeczne człowieka. Możliwości i sposoby gromadzenia społeczności. Problematyka bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kryteria oceny jakości i komfortu użytkowania przestrzeni publicznej.
T-W-1Pojęcie, znaczenie i hierarchia przestrzeni publicznej w mieście. Przestrzeń publiczna jako symbol miejskości. Rodzaje przestrzeni publicznej i ich specyfiki.
T-W-3Komunikacja a problemy funkcjonalno-przestrzenne. Rodzaje ruchu w przestrzeni publicznej. Zjawisko "teroru bezpieczeństwa" w projektowaniu ruchu w Polskich miastach. Zasady planowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie ciągłości przestrzeni publicznej w kontekście zasad kształtowania zrównoważonego środowiska miejskiego. Aktualne kierunki działań w tym zakresie na świecie.
T-W-4Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. Prezentacje i zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna (zajęcia terenowe)
M-4dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studium wybranej przestrzeni publicznej - ocena jej atrakcyjności społecznej, jakości przestrzennej, funkcjonowania, komfortu i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania przestrzeni publicznej, wrażliwość i indywidualizm podejścia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
3,0Student wykazuje niewielką wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
3,5Student wykazuje podstawową wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji oraz przytacza liczne odniesienia.