Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Waloryzacja siedlisk flory i fauny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;4
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;4
T-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;2
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;10
T-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych;10
A-A-2Wykonanie dokumentacji waloryzacyjnej;20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach;20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji;20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów;20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
M-4Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne);
M-5Rozpoznawanie i ocena danych terenowych;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji;
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_W08R1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1
AK_1A_C16_W02
Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
AK_1A_W09R1A_W05C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
AK_1A_U14R1A_U05, T1A_U07C-4T-A-3M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_C16_W02
Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2,0Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,0Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,5Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,0Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,5Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5,0Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
  2. red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;4
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;4
T-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;10
T-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);10
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych;10
A-A-2Wykonanie dokumentacji waloryzacyjnej;20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach;20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji;20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów;20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_W01Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
Treści programoweT-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_W02Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,0Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,5Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,0Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,5Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5,0Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_U01Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;
Metody nauczaniaM-4Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne);
M-5Rozpoznawanie i ocena danych terenowych;
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_K01Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;
T-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;
T-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
M-4Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne);
M-5Rozpoznawanie i ocena danych terenowych;
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;