Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej - profil podstawowy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-A-2Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.4
T-A-3Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.2
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.4
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.3
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.8
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.10
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych.30
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów.10
A-A-4Udział w konsultacjach.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury3
A-W-4Udział w konsultacjach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
AK_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_U01
Student ma umietętność doboru i prawidłowego zastosowania preparatów stosowanych w konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
AK_1A_U10R1A_U06, R1A_U07, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U04, InzA_U06C-3T-A-1, T-A-4, T-A-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B03_K01
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
AK_1A_K01A1_K02, T1A_K02InzA_K01C-3T-A-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
2,0Student nie ma wiedzy na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, nie potrafi nazywać poznanych związków chemicznych, nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilkaście poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo większość z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo prawie wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_U01
Student ma umietętność doboru i prawidłowego zastosowania preparatów stosowanych w konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
2,0Student nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz nie ma umiejętności w doborze preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilku preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilkunastu preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze większości poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze prawie wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B03_K01
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,0Student tylko w niektórych przypadkach jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,5Student w nieznacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,0Student w znacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,5Student w większości przypadków jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
5,0Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
  3. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-A-2Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.4
T-A-3Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.2
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.4
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.8
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.10
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych.30
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów.10
A-A-4Udział w konsultacjach.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury3
A-W-4Udział w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B03_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
T-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
T-A-2Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.
T-A-3Właściwości chemiczne preparatów stosowanych w ochronie i konserwacji elementów stosowanych w obiektach małej architektury.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, nie potrafi nazywać poznanych związków chemicznych, nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilka poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo po kilkaście poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo większość z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo prawie wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student ma dużą wiedzę na temat przemian chemicznych podstawowych związków nieorganicznych i organicznych, potrafi nazywać prawidłowo wszystkie z poznanych związków chemicznych, potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B03_U01Student ma umietętność doboru i prawidłowego zastosowania preparatów stosowanych w konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-A-1Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
T-A-5Zasady nazewnictwa związków organicznych. Polimery stosowane w elementach wyrobów małej architektury.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonywać prostych obliczeń chemicznych, nie zna właściwości chemicznych poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz nie ma umiejętności w doborze preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilku poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilku preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
3,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne kilkunastu poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze kilkunastu preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne większości poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze większości poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
4,5Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne prawie wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze prawie wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
5,0Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne, zna właściwości chemiczne wszystkich poznanych związków chemicznych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz ma umiejętność w doborze wszystkich poznanych preparatów stosowanych w konserwacji elementów wyrobów małej architektury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B03_K01Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania prostych obliczeń związanych ze stosowanymi w uprawie i ochronie roślin roztworami substancjii chemicznych oraz preparatami handlowymi wykorzystywanymi w konserwacji elementów w obiektach małej archtektury.
Treści programoweT-A-4Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych w uprawie i ochronie roślin oraz konserwacji elementów w obiektach małej architektury.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,0Student tylko w niektórych przypadkach jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
3,5Student w nieznacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,0Student w znacznym stopniu jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
4,5Student w większości przypadków jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego
5,0Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów wykonanych z metali i tworzyw sztucznych stosowanych w wyrobach małej architektury a właściwościami chemicznymi środowiska przyrodniczego