Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fotografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,01,00zaliczenie
projektyP2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W 1 semestrze elementarna wiedza na temat sztuki. W 2 semestrze zaliczenie 1 semestru fotografii na kierunku Wzornictwo i dzięki temu posiadanie umiejętności zaawansowanej obsługi cyfrowych aparatów fotograficznych, obróbki cyfrowej zdjęć oraz krytycznej oceny obrazu fotograficznego.
W-2Samodzielność w podejmowaniu ćwiczeń i zadań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów biegłości w operowania cyfrowymi aparatami fotograficznymi, oświetleniem studyjnym i plenerowym oraz obróbki cyfrowej zdjęć.
C-2Zdobyte umiejętności fotograficzne mają być pomocne w prawidłowym dokumentowaniu prac wykonywanych na innych zajęciach na kierunku Wzornictwo oraz w przyszłej pracy zawodowej.
C-3Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat obowiązujących uwarunkowań prawnych związanych z prawami autorskimi.
C-4Przygotowanie do świadomego odbioru fotografii jako dzieła artystycznego oraz stymulowanie do rozwijania własnej kreatywności w dziedzinie fotografii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajęcia w studio fotograficznym - fotografowanie: dokumentów płaskich, przedmiotów za szybą, płaskich faktur, przedmiotów trójwymiarowych, przedmiotów metalowych i szklanych.10
T-P-2Zajęcia w studio fotograficznym – fotografowanie: obiektów projektowanych przez studentów na innych zajęciach (np. lamp, krzeseł itp.)10
T-P-3Zajęcia plenerowe na których wykonywane są następujące zadania fotograficzne : fotografia obiektów architektonicznych, konstruowanie panoram miejskich.10
T-P-4Zajęcia w pracowni komputerowej, w której prowadzone są zajęcia z obróbki cyfrowej zdjęci wykonywanych przez studentów w studio fotograficznym i plenerze.14
T-P-5Informacja na temat przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.1
45
projekty
T-P-1Seria ćwiczeń, z wykładami wprowadzającymi, w tematykę zajęć poświęconych historii fotografii, stylom fotograficznym oraz różnym formom zastosowania fotografii.3
T-P-2Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, poświęcone kompozycji fotograficznej.3
T-P-3Grupa ćwiczeń z wykładami wprowadzającymi poświęcona budowie aparatów fotograficznych, używaniu programów automatycznych, automatycznych z preselekcją, manualnych i tematycznych.3
T-P-4Omówienie i praktyczne wykorzystanie organizacji i obsługi menu w aparatach cyfrowych.3
T-P-5Omówienie i przećwiczenie sposobów przenoszenie zdjęć z aparatu cyfrowego do komputera lub oglądania ich na ekranie telewizyjnym, metody archiwizacji i katalogowania zdjęć oraz rodzajów kart pamięci fotograficznych.3
T-P-6Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, poświęcone optyce w tym: rodzajom obiektów i ich wpływu na proces fotografowania.3
T-P-7Omówienie, z wykładami wprowadzającymi, zagadnień związanych z czasem i ruchem w fotografii oraz przesłoną i głębią ostrości.4
T-P-8Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, dotyczącymi praktycznego zastosowania: kompensacji ekspozycji, korekty ekspozycji (braketing), balansu bieli.1
T-P-9Wykłady wprowadzające oraz zadania praktyczne z metod nastawiania ostrości.1
T-P-10Przedstawienie zagadnień związanych z rozdzielczością zdjęć, kompresją plików, formatem zapisu i ich wpływu na jakość fotografii, wielkość plików oraz ich praktyczne przećwiczenie.3
T-P-11Zajęcia w laboratorium komputerowym poświęcone obróbce cyfrowej zdjęć.12
T-P-12Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Czynny udział z zajęciach prowadzonych w studio fotograficznym20
A-P-2Przygotowanie przedmiotów do fotografowania i czynny udział z zajęciach prowadzonych w studio fotograficznym.20
A-P-3Czynny udział w zajęciach plenerowych.20
A-P-4Czynny udział w zajęciach z obróbki cyfrowej zdjęć.30
90
projekty
A-P-1Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach45
A-P-2Wykonywanie zadań domowych uzupełniających ćwiczenia.45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Opis
M-2Prelekcja
M-3Metoda przypadków
M-4Inscenizacja
M-5Film i pokaz multimedialny
M-6Użycie komputera
M-7Ćwiczenie laboratoryjne
M-8Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Umiejętności związane z obsługą sprzętu fotograficznego poprzez korzystanie z zaawansowanych ustawień aparatu fotograficznego oraz optyki.
S-2Ocena formująca: Sposóbu użycia oświetlenia studyjnego oraz aranżacji scen fotograficznych.
S-3Ocena formująca: Uzyskania odpowiedniej sprawności w obróbce cyfrowej materiału fotograficznego w celu korekty pierwotnego materiału fotograficznego i poprawnego przygotowania materiału do naświetlania oraz prezentacji.
S-4Ocena formująca: Znajomości regulacji prawnych związanych z prawami autorskimi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C12_W01
zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Wz_1A_W05A1_W13C-1, C-2T-P-11, T-P-12M-6S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C12_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-2T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-12M-4, M-6, M-8S-2
Wz_1A_C12_U02
umie określić, odszukać i podjąć współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji zadania projektowego
Wz_1A_U06A1_U18C-2T-P-4, T-P-12M-1, M-2, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-3
Wz_1A_C12_U03
potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu
Wz_1A_U13A1_U24C-2T-P-12M-2, M-4, M-5, M-6, M-8S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C12_K01
pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Wz_1A_K06A1_K06C-3T-P-5M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C12_W01
zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
2,0Nie opanował w stopniu zadawalającym wiedzy dotyczącej poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej.
3,0Opanował w stopniu zadawalającym wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej.
3,5Opanował w różnym stopniu wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej.
4,0Opanował w dobrym stopniu wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej oraz wykazał się w pewnym stopniu kreatywnością w zastosowaniu w/w wiedzy.
4,5Wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej zastosował w fotografii w sposób interesujący i zgodny z przesłaniem prezentowanych zdjęć.
5,0Wiedza i umiejętności dotyczące poligrafii, multimediów i technologii informatycznej posłużyły do wyraźnie autorskiego przekazu artystycznego realizowanego językiem fotografii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C12_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0Nie potrafi stworzyć spójnej koncepcji fotograficznej o indywidualnym charakterze.
3,0Zaproponowana wypowiedz fotograficzna jest jedynie powieleniem standardowych wypowiedzi.
3,5Język wypowiedzi fotograficznej jest poprawny lecz o niewielkim stopniu kreatywności.
4,0Przedstawione do oceny fotografie świadczą o próbie autorskiego podejścia do tematu oraz są wykonane na dobrym poziomie technicznym.
4,5Zastosowany jeżyk wypowiedzi fotograficznej oraz warsztat fotograficzny świadczą o wyraźnie ponadstandardowym podejściu autora do zadanego tematu fotograficznego.
5,0Zaprezentowane fotografie cechują się bardzo wnikliwym i indywidualnym podejściem do tematu oraz bardzo umiejętnym wyborem środków technicznych i artystycznych.
Wz_1A_C12_U02
umie określić, odszukać i podjąć współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji zadania projektowego
2,0Nie potrafi właściwie zorganizować plan zdjęciowy we współpracy z pozostałymi studentami biorącymi udział w ćwiczeniach, Nie potrafi odpowiednio przygotować materiału fotograficznego do dalszej obróbki w laboratorium fotograficznym.
3,0Z trudem udaje się wykorzystać obecność pozostałych studentów uczestniczących w zajęciach przy realizacji zamierzeń fotograficznych oraz na dostatecznym poziomie przygotowuje materiał fotograficzny przekazywany do dalszej obróbki w laboratorium fotograficznym.
3,5Zarówno zorganizowanie plany zdjęciowego oraz przygotowanie materiałów fotograficznych do laboratorium fotograficznego jest na średnim poziomie.
4,0Zorganizowanie planu zdjęciowego oraz przygotowanie materiałów fotograficznych do laboratorium fotograficznego jest na dobrym poziomie.
4,5Potrafi sprawnie zorganizować plan zdjęciowy oraz bardzo świadomie przygotować materiał do dalszej obróbki w laboratorium fotograficznym aby do minimum zniwelować ryzyko nieadekwatności ostatecznego wyglądu fotografii w konfrontacji z zamierzonym celem.
5,0Bardzo świadomie organizuje plan zdjęciowy angażując emocjonalnie osoby wspomagające autora w realizacji zdjęć oraz w pełni kontroluje proces obróbki materiału zdjęciowego wysyłanego do laboratorium fotograficznego.
Wz_1A_C12_U03
potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji materiału fotograficznego zarówno w formie tradycyjnej jak i z wykorzystaniem multimediów.
3,0Przygotowana prezentacja w postaci tradycyjnego zestawu fotografii jest niespójna tematycznie i estetycznie. Pokaz multimedialny jest przygotowany standardowo i nie eksponuje właściwie treści zdjęć.
3,5Zestaw fotografii jest przygotowany na przeciętnym poziomie tematycznym i estetycznym. Pokaz multimedialny jest przygotowany standardowo.
4,0Zarówno tradycyjna prezentacja zdjęć oraz współczesne środki przekazu są przygotowane na dobrym poziomie.
4,5Prezentacja zestawu zdjęć oraz pokazu multimedialnego dobrze oddaje treść wypowiedzi artystycznej.
5,0Zarówno tradycyjne jak i współczesne środki przekazu tworzą z prezentowanymi fotografiami bardzo spójną i wyraźnie autorską formę wypowiedzi artystycznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C12_K01
pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
2,0Nie zna zasad i przepisów prawnych dotyczących przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
3,0Bardzo pobieżnie zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
3,5Bardzo pobieżnie a w niektórych aspektach nieco lepiej zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
4,0Dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
4,5Dobrze a częściowo bardzo dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
5,0Bardzo dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.

Literatura podstawowa

  1. Kelby S, Światło w fotografii, Helion, Gliwice, 2010
  2. Davis B, Światło, aparat, ujęcie, Helion, Gliwice, 2011
  3. Hunter F, Biver S, Fuqua P, Światło w fotografii Magia i nauka, Galaktyka, Łódź, 2009
  4. McCleiiand D, Fuller L, Luller C, Photoschop Biblia, Helion, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Benicewicz-Miazga A, Klauziński E, Góra-Klazińska A, Cyfrowa fotografia panoramiczna, Helion, Gliwice, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia w studio fotograficznym - fotografowanie: dokumentów płaskich, przedmiotów za szybą, płaskich faktur, przedmiotów trójwymiarowych, przedmiotów metalowych i szklanych.10
T-P-2Zajęcia w studio fotograficznym – fotografowanie: obiektów projektowanych przez studentów na innych zajęciach (np. lamp, krzeseł itp.)10
T-P-3Zajęcia plenerowe na których wykonywane są następujące zadania fotograficzne : fotografia obiektów architektonicznych, konstruowanie panoram miejskich.10
T-P-4Zajęcia w pracowni komputerowej, w której prowadzone są zajęcia z obróbki cyfrowej zdjęci wykonywanych przez studentów w studio fotograficznym i plenerze.14
T-P-5Informacja na temat przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.1
45

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Seria ćwiczeń, z wykładami wprowadzającymi, w tematykę zajęć poświęconych historii fotografii, stylom fotograficznym oraz różnym formom zastosowania fotografii.3
T-P-2Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, poświęcone kompozycji fotograficznej.3
T-P-3Grupa ćwiczeń z wykładami wprowadzającymi poświęcona budowie aparatów fotograficznych, używaniu programów automatycznych, automatycznych z preselekcją, manualnych i tematycznych.3
T-P-4Omówienie i praktyczne wykorzystanie organizacji i obsługi menu w aparatach cyfrowych.3
T-P-5Omówienie i przećwiczenie sposobów przenoszenie zdjęć z aparatu cyfrowego do komputera lub oglądania ich na ekranie telewizyjnym, metody archiwizacji i katalogowania zdjęć oraz rodzajów kart pamięci fotograficznych.3
T-P-6Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, poświęcone optyce w tym: rodzajom obiektów i ich wpływu na proces fotografowania.3
T-P-7Omówienie, z wykładami wprowadzającymi, zagadnień związanych z czasem i ruchem w fotografii oraz przesłoną i głębią ostrości.4
T-P-8Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, dotyczącymi praktycznego zastosowania: kompensacji ekspozycji, korekty ekspozycji (braketing), balansu bieli.1
T-P-9Wykłady wprowadzające oraz zadania praktyczne z metod nastawiania ostrości.1
T-P-10Przedstawienie zagadnień związanych z rozdzielczością zdjęć, kompresją plików, formatem zapisu i ich wpływu na jakość fotografii, wielkość plików oraz ich praktyczne przećwiczenie.3
T-P-11Zajęcia w laboratorium komputerowym poświęcone obróbce cyfrowej zdjęć.12
T-P-12Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży.6
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Czynny udział z zajęciach prowadzonych w studio fotograficznym20
A-P-2Przygotowanie przedmiotów do fotografowania i czynny udział z zajęciach prowadzonych w studio fotograficznym.20
A-P-3Czynny udział w zajęciach plenerowych.20
A-P-4Czynny udział w zajęciach z obróbki cyfrowej zdjęć.30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach45
A-P-2Wykonywanie zadań domowych uzupełniających ćwiczenia.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C12_W01zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W05zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne oraz multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów biegłości w operowania cyfrowymi aparatami fotograficznymi, oświetleniem studyjnym i plenerowym oraz obróbki cyfrowej zdjęć.
C-2Zdobyte umiejętności fotograficzne mają być pomocne w prawidłowym dokumentowaniu prac wykonywanych na innych zajęciach na kierunku Wzornictwo oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Treści programoweT-P-11Zajęcia w laboratorium komputerowym poświęcone obróbce cyfrowej zdjęć.
T-P-12Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży.
Metody nauczaniaM-6Użycie komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Umiejętności związane z obsługą sprzętu fotograficznego poprzez korzystanie z zaawansowanych ustawień aparatu fotograficznego oraz optyki.
S-3Ocena formująca: Uzyskania odpowiedniej sprawności w obróbce cyfrowej materiału fotograficznego w celu korekty pierwotnego materiału fotograficznego i poprawnego przygotowania materiału do naświetlania oraz prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował w stopniu zadawalającym wiedzy dotyczącej poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej.
3,0Opanował w stopniu zadawalającym wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej.
3,5Opanował w różnym stopniu wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej.
4,0Opanował w dobrym stopniu wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej oraz wykazał się w pewnym stopniu kreatywnością w zastosowaniu w/w wiedzy.
4,5Wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej zastosował w fotografii w sposób interesujący i zgodny z przesłaniem prezentowanych zdjęć.
5,0Wiedza i umiejętności dotyczące poligrafii, multimediów i technologii informatycznej posłużyły do wyraźnie autorskiego przekazu artystycznego realizowanego językiem fotografii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C12_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-2Zdobyte umiejętności fotograficzne mają być pomocne w prawidłowym dokumentowaniu prac wykonywanych na innych zajęciach na kierunku Wzornictwo oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Treści programoweT-P-3Grupa ćwiczeń z wykładami wprowadzającymi poświęcona budowie aparatów fotograficznych, używaniu programów automatycznych, automatycznych z preselekcją, manualnych i tematycznych.
T-P-5Omówienie i przećwiczenie sposobów przenoszenie zdjęć z aparatu cyfrowego do komputera lub oglądania ich na ekranie telewizyjnym, metody archiwizacji i katalogowania zdjęć oraz rodzajów kart pamięci fotograficznych.
T-P-4Omówienie i praktyczne wykorzystanie organizacji i obsługi menu w aparatach cyfrowych.
T-P-12Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży.
Metody nauczaniaM-4Inscenizacja
M-6Użycie komputera
M-8Symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sposóbu użycia oświetlenia studyjnego oraz aranżacji scen fotograficznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi stworzyć spójnej koncepcji fotograficznej o indywidualnym charakterze.
3,0Zaproponowana wypowiedz fotograficzna jest jedynie powieleniem standardowych wypowiedzi.
3,5Język wypowiedzi fotograficznej jest poprawny lecz o niewielkim stopniu kreatywności.
4,0Przedstawione do oceny fotografie świadczą o próbie autorskiego podejścia do tematu oraz są wykonane na dobrym poziomie technicznym.
4,5Zastosowany jeżyk wypowiedzi fotograficznej oraz warsztat fotograficzny świadczą o wyraźnie ponadstandardowym podejściu autora do zadanego tematu fotograficznego.
5,0Zaprezentowane fotografie cechują się bardzo wnikliwym i indywidualnym podejściem do tematu oraz bardzo umiejętnym wyborem środków technicznych i artystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C12_U02umie określić, odszukać i podjąć współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U06umie określić, odszukać i podjąć współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U18jest przygotowana do współdziałania i pracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych
Cel przedmiotuC-2Zdobyte umiejętności fotograficzne mają być pomocne w prawidłowym dokumentowaniu prac wykonywanych na innych zajęciach na kierunku Wzornictwo oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Treści programoweT-P-4Zajęcia w pracowni komputerowej, w której prowadzone są zajęcia z obróbki cyfrowej zdjęci wykonywanych przez studentów w studio fotograficznym i plenerze.
T-P-12Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży.
Metody nauczaniaM-1Opis
M-2Prelekcja
M-4Inscenizacja
M-5Film i pokaz multimedialny
M-6Użycie komputera
M-7Ćwiczenie laboratoryjne
M-8Symulacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Uzyskania odpowiedniej sprawności w obróbce cyfrowej materiału fotograficznego w celu korekty pierwotnego materiału fotograficznego i poprawnego przygotowania materiału do naświetlania oraz prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi właściwie zorganizować plan zdjęciowy we współpracy z pozostałymi studentami biorącymi udział w ćwiczeniach, Nie potrafi odpowiednio przygotować materiału fotograficznego do dalszej obróbki w laboratorium fotograficznym.
3,0Z trudem udaje się wykorzystać obecność pozostałych studentów uczestniczących w zajęciach przy realizacji zamierzeń fotograficznych oraz na dostatecznym poziomie przygotowuje materiał fotograficzny przekazywany do dalszej obróbki w laboratorium fotograficznym.
3,5Zarówno zorganizowanie plany zdjęciowego oraz przygotowanie materiałów fotograficznych do laboratorium fotograficznego jest na średnim poziomie.
4,0Zorganizowanie planu zdjęciowego oraz przygotowanie materiałów fotograficznych do laboratorium fotograficznego jest na dobrym poziomie.
4,5Potrafi sprawnie zorganizować plan zdjęciowy oraz bardzo świadomie przygotować materiał do dalszej obróbki w laboratorium fotograficznym aby do minimum zniwelować ryzyko nieadekwatności ostatecznego wyglądu fotografii w konfrontacji z zamierzonym celem.
5,0Bardzo świadomie organizuje plan zdjęciowy angażując emocjonalnie osoby wspomagające autora w realizacji zdjęć oraz w pełni kontroluje proces obróbki materiału zdjęciowego wysyłanego do laboratorium fotograficznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C12_U03potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U13potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U24zna formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań
Cel przedmiotuC-2Zdobyte umiejętności fotograficzne mają być pomocne w prawidłowym dokumentowaniu prac wykonywanych na innych zajęciach na kierunku Wzornictwo oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Treści programoweT-P-12Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży.
Metody nauczaniaM-2Prelekcja
M-4Inscenizacja
M-5Film i pokaz multimedialny
M-6Użycie komputera
M-8Symulacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Uzyskania odpowiedniej sprawności w obróbce cyfrowej materiału fotograficznego w celu korekty pierwotnego materiału fotograficznego i poprawnego przygotowania materiału do naświetlania oraz prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji materiału fotograficznego zarówno w formie tradycyjnej jak i z wykorzystaniem multimediów.
3,0Przygotowana prezentacja w postaci tradycyjnego zestawu fotografii jest niespójna tematycznie i estetycznie. Pokaz multimedialny jest przygotowany standardowo i nie eksponuje właściwie treści zdjęć.
3,5Zestaw fotografii jest przygotowany na przeciętnym poziomie tematycznym i estetycznym. Pokaz multimedialny jest przygotowany standardowo.
4,0Zarówno tradycyjna prezentacja zdjęć oraz współczesne środki przekazu są przygotowane na dobrym poziomie.
4,5Prezentacja zestawu zdjęć oraz pokazu multimedialnego dobrze oddaje treść wypowiedzi artystycznej.
5,0Zarówno tradycyjne jak i współczesne środki przekazu tworzą z prezentowanymi fotografiami bardzo spójną i wyraźnie autorską formę wypowiedzi artystycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C12_K01pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K06pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K06zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat obowiązujących uwarunkowań prawnych związanych z prawami autorskimi.
Treści programoweT-P-5Informacja na temat przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
Metody nauczaniaM-1Opis
M-2Prelekcja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Znajomości regulacji prawnych związanych z prawami autorskimi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasad i przepisów prawnych dotyczących przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
3,0Bardzo pobieżnie zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
3,5Bardzo pobieżnie a w niektórych aspektach nieco lepiej zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
4,0Dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
4,5Dobrze a częściowo bardzo dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.
5,0Bardzo dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego.