Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Struktury wizualne 2+3 D:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Struktury wizualne 2+3 D
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć języka geometrii takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, moduł, rytm oraz sprawność manualna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności realizowania zamierzonych efektów wizualnych w oparciu o chęć ekspermymentowania i rozwijania własnego warsztatu twórczego .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;30
30
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: modułowa struktura przestrzenna z użyciem barw dopełniających i przeciwstawnych, relief fraktalny, collage fotograficzny lub film animowany;30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Wz_1A_K02A1_K02C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac

Literatura podstawowa

  1. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1981
  2. Wasyl Kandynsky, Punkt, linia płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
  4. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2005
  5. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
  6. Jack Tresidder, Symbole i ich znaczenie, Horyzont, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Franz Zeier – Papier, Haupt, 1993, Papier, Haupt, 1993, egz. dostępny u prowadzącego
  2. Nancy Wiliams, Ginko Press, Papier Design, Hamburg, 1993, egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: modułowa struktura przestrzenna z użyciem barw dopełniających i przeciwstawnych, relief fraktalny, collage fotograficzny lub film animowany;30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_W01ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_K01samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac