Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ergonomii i metodyki projektowania form przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ergonomii i metodyki projektowania form przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>, Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 14,0 ECTS (formy) 14,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 90 7,01,00zaliczenie
projektyP2 90 7,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych, gdyż przedmiot ten stanowi propedeutykę projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy o systematycznych metodach projektowania oraz o plastycznych metodach realzacji zadań projektowych
C-2Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu ergonomii projektowej, w szczególności antropometrii, biomechniki oraz BHP
C-3Wyćwiczenie u studenta podstawowych umiejętności świadomego i systematycznego koncypowania i realizowania oraz oceny własnych prac projektowych
C-4Wpojenie studentowi nawyku samorozwoju i samokształcenia
C-5Wpojenie studentowi nawyku twórczego i krytycznego myślenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganień BHP: diagnoza obciążeń człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia9
T-P-2Projektowanie pulpitu sterowniczego: ćwiczenie prowadzenia diagnozy prostego obiektu technicznego posiadającego podstawowy interfejs użytkownika, doskonalenie umiejętności poznawania preferencji użytkownika poprzez obserwację oraz wywiad, doskonalenie umiejętności stosowania wytycznych ergonomicznych18
T-P-3Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów3
T-P-4Projektowanie dla osób z niepełnosprawnością: przyswojenie wieloaspektowości pojęcia niepełnosprawności, poznanie podstawowych terminów i zagadnień z zakresu studiów nad niepełnosprawnością, zaznajomienie się z rodzajami i kategoriami produktów dla niepełnosprawnych, pozania roli i zadań wzornictwa przemysłowego w omawianym obszarze, ćwiczenie podstawowych umiejętności identyfikowanie potrzeby produktowej, wstępne ćwiczenie umiejętności tworzenie modelu o charakterze koncepcyjnym oraz przygotowywania prezentacji koncpecji produktowych15
T-P-5Analiza podstawowych zagadnień z zakresu projektowania oświetlenia: przyswojenie wiedzy o fizjologii widzenia, analiza parametrów światła, analiza zasad kształtowania warunków świetlnych pomieszczeń, przyswojenie metod oceny i doboru źródeł światła6
T-P-6Projektowanie nietypowych obieków stanowiących zródło oświetlenia: ćwiczenie umiejętności samodzielnego prowadzenia prac projektowach produktów o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji, poszerzanie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie modelowania i prototypowania, rozszerzanie wiedzy i umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej, w tym branżowego rysunku techniczengo oraz technik prezentowania projektu produktu18
T-P-7Projektowanie siedziska: przyswojenie podstaw ergonomicznego kształtowania siedziska, doskonalenie umiejętności wytrzymałościowego, szkieletowego i powierzchniowego kształtowania form przestrzennych, ćwiczenie umiejętności materiałowego i technologicznego optymalizowania konstrukcji, doskonalenie warsztatu modelowania i prototypowania oraz dokumentowania i prezentowania prac projektowych21
90
projekty
T-P-1Analiza podstwawowych pojęć i zagadnień ergonomii projektowej: analiza genezy badań ergonomicznych na tle rozwoju gospodarczego, zapozanie się z organizacją badań ergonomicznych oraz podstowowymi źródłami wiedzy ergonomicznej3
T-P-2Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień metodyki projektowania produktów i systemów użytkowych, w tym projektowania ergonomicznego: przyswojenie sekwencji procesu projektowego i analiza poszczególnych jego etapów, zaznajomienie z kluczowymi narzędziami wspomagającymi proces projektowy, wstępne ćwiczenie procedury wykonywania zadania projektowego6
T-P-3Przyswojenie kontekstów i uwarunkowań pracy zespołowej: poznanie teorii oraz narzędzi badania predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole, określanie predyspozycji poprzez rozwiązywanie testów psychometrycznych, przyswojenie funkcjonalnego podziału zadań w procesie projektowym, dopasowywanie predyspozycji osobowościowych do zadań projektowych, tworzenie zespołu na potrzeby dalszych ćwiczeń semestralnych3
T-P-4Projektowanie uchwytu narzędza ręcznego: ćwiczenie metodycznego projektowania wedle narzuconego algorytmu, posługiwanie się wytycznymi ergonomicznymi oraz prowadzenie prostych badań ergonomicznych, myślenie procesem użytkowym, metodyczna obserwacja i interpretacja zachowań użytkownika, analiza istniejących na rynku rozwiązań, poznawanie podstaw rysunku technicznego i doskonalenie umiejętności sporządzania dokumentacji projektowanego wyrobu15
T-P-5Analiza krytyczna oraz koncepcja porawy architektury obiektu technicznego: określanie wymagań ergonomicznych poprzez określanie procesu użytkowego oraz kontekstu użytkowania, stosowanie danych antropometrycznych w podstawowych obliczeniach wymiarów użytkowych, graficzne i modelowe wyznaczanie obszarów pracy, wyznaczanie położenia sfery manipulacji, dokumenowanie poszczególnych etapów oraz rezultatów końcowych pracy projektowej15
T-P-6Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego3
T-P-7Wprowadzenie do zasad prowadzenia dokumentacji zadania projektowego: przyswojenie wymagań formalnych i merytorycznych odnośnie plansz prezentacyjnych, zeszytów projetowych, prezentacji multimedialnych, zapoznanie się z warsztatem plastycznym służącym prezentacji projektu6
T-P-8Przyswojenie podstwowych informacji z historii wzornictwa: zapoznanie z zarysem historii dizajnu, poznanie kluczowych postaci światowego projektowania przemysłowego, przyswojenie rudymentalnych informacji na temt wzornictwa polskiego, dokumentowanie zebranych i przeanalizowanych informacji w postaci planszy prezentacyjnej9
T-P-9Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe: pozanie podstawowych materiałów oraz technik modelowania, ćwiczenie projektowania konstrukcji i form przestrzenych, doskonalenie umiejętności szkiców koncepcyjnych, rysunku technicznego oraz kompozycji plastycznej plansz prezentacyjnych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, poszerzanie i pogłębianie zagadnień projektowania form przemysłowych15
T-P-10Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe: wstępne ćwiczenie użytkowych form przestrzennych, wprowadzanie do umiejętności łączenia wartości estetycznych, użytkowych, konstrukcyjnych i technologicznych, pogłębianie umiejętności warsztatowych, poszerzanie i pogłębianie wiedzy z zakresu materiałów i technik modelowania, doskonalenie technik prezentacyjnych15
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w wykładach wprowadzających15
A-P-2uczestnictwo w ćwiczeniach (klauzurach, eksperymentach i pomiarach)30
A-P-3Uczestnictwo w korektach semestralnych ćwiczeń projektowych45
A-P-4Przygotowanie semestralnych zadań projektowych90
A-P-5Przygotowanie śródsemestralnych zadań projektowych15
A-P-6Lektura wskazanej literatury15
210
projekty
A-P-1Uczestnictwo w wykładach wprowadzających15
A-P-2Uczestnictwo w ćwiczeniach (klauzurach, eksperymentach i pomiarach)30
A-P-3Uczestnictwo w korektach semestralnych ćwiczeń projektowych45
A-P-4Przygotowanie semestralnych zadań projektowych75
A-P-5Przygotowanie śródsemestralnych zadań projektowych30
A-P-6Lektura wskazanej literatury15
210

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów, która jest podstawą nauczania w tym przedmiocie/module
M-2Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-3Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-4Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-5Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość opracowania, stopień przemyślenia zastosowanych rozwiązań, prezentacja słowna projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze we wskazanym formacie; student może zostać również poproszony o dostarczenie sprawozdania z przebiegu pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Test (sem. pierwszy) oraz esej (sem. drugi) odnoszące się do faktów i teorii stanowiących przedmiot wykładów
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-4Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C6_W01
potrafi wymienić i opisać kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; potrafi nazwać i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Wz_1A_W02A1_W10C-1T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-3M-2, M-3, M-5S-4, S-2
Wz_1A_C6_W02
potrafi wskazać i wytłumaczyć podstawowe uwarunkowania i czynniki determinujące relacje człowiek-obiekt techniczny
Wz_1A_W03A1_W13C-2T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-7, T-P-4M-2, M-3, M-5S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C6_U01
umie opracować zadanie projektowe o podstawowym stopniu trudności i dysponuje podstawowymi umiejętnościami do jego przedstawienia
Wz_1A_U01A1_U14C-3T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-6, T-P-7M-1, M-4S-1, S-3, S-4
Wz_1A_C6_U02
umie samodzielnie odszukać i zastosować właściwy algorytm prac projektowych o podstawowym stopniu złożoności, potrafi przy tym weryfikować adekwatność stosowanych narzędzi i technik
Wz_1A_U02A1_U15, A1_U16, A1_U17C-3T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-5, T-P-1, T-P-3M-1, M-4S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C6_K01
posiada nawyk systematycznego przeglądu mass-mediów oraz odwiedzania branżowych wystaw, festiwali i targów w celu poszerzania swej wiedzy i umiejętności zawodowych
Wz_1A_K01A1_K01, A1_K02C-4T-P-1, T-P-8, T-P-1M-4, M-5S-3
Wz_1A_C6_K02
posiada nawyk twórczego rozwiązywania zadań projektowych oraz wzbogacania swej wiedzy i doskonalenia swych umiejętności
Wz_1A_K03A1_K03C-5T-P-9, T-P-10, T-P-6, T-P-6, T-P-7, T-P-3M-1, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C6_W01
potrafi wymienić i opisać kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; potrafi nazwać i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
2,0nie potrafi wskazać żadnej metody projektowej; nie potrafi opisać żadnego zagadnienia z zakresu teorii twórczości
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej jedną metodę projektową; potrafi opisać wybrane zagadnienie z zakresu twórczości
3,5potrafi wymienić i ogólnie opisać przynajmniej dwie metody projektowe oraz wskazać różnice i podobieństwa między nimi; potrafi przedstawić jedną z wybranych koncepcji twórczości
4,0potrafi wymienić i opisać przynajmniej dwie metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nimi, dać przykład zastosowania dla nich; potrafi przedstawić przynajmniej dwie koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane dwa inne zagadnienia
4,5potrafi wymienić i opisać przynajmniej trzy metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nimi, dać przykład zastosowania dla przynajmniej dwóch z nich; potrafi przedstawić przynajmniej trzy koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia
5,0potrafi wymienić i opisać przynajmniej cztery metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nim, dać przykład zastosowania dla przynajmniej dwóch z nich; potrafi przedstawić przynajmniej trzy koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia, potrafi umieścić przynajmniej jedno zagadnienie w hipotetycznym przykładzie przypadku projektowego
Wz_1A_C6_W02
potrafi wskazać i wytłumaczyć podstawowe uwarunkowania i czynniki determinujące relacje człowiek-obiekt techniczny
2,0nie potrafi objaśnić źródła i zastosowania danych antropometrycznych, nie potrafi pobieżnie opisać żadnego zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; nie zna podstawowych zagadnień BHP
3,0potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP
3,5
4,0potrafi swobodnie objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi swobodnie opisać wskazane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP
4,5
5,0potrafi wyczerpująco objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi wyczerpująco opisać wskazane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C6_U01
umie opracować zadanie projektowe o podstawowym stopniu trudności i dysponuje podstawowymi umiejętnościami do jego przedstawienia
2,0nie umie w stopniu podstawowym wskazać problemu projektowego, nawet w minimalnym stopniu nie potrafi zebrać i przetworzyć żadnych danych (np. nie potrafi nawet graficznie zastosować danych antopometrycznych), nie potrafi wykonać akceptowalnej prezentacji przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta nie nadaje się do korekty
3,0umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne), wykonać akceptowalną prezentację przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt
3,5umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w podstawowym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie i obliczeniowo zastosować dane antopometryczne), wykonać poprawną prezentację przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga znacznych korekt
4,0przeciętnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o przeciętnej jakości graficznej; projekt studenta wymaga podstawowych korekt
4,5ponadprzeciętnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o ponadprzeciętnej jakości; projekt studenta wymaga niewielkich korekt
5,0swobodnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o wysokiej jakości graficznej; projekt studenta wymaga minimalnych korekt
Wz_1A_C6_U02
umie samodzielnie odszukać i zastosować właściwy algorytm prac projektowych o podstawowym stopniu złożoności, potrafi przy tym weryfikować adekwatność stosowanych narzędzi i technik
2,0na podstawie treści zadania projektowego nie umie nawet pobieżenie określić koniecznych sekwencji algorytmu projektowego
3,0na podstawie treści zadania projektowego pobieżenie umie określić podstawowe, konieczne sekwencje algorytmu projektowego i potrafi zrealizować je w stopniu minimalnym
3,5na podstawie treści zadania projektowego umie określić podstawowe, konieczne sekwencje algorytmu projektowego i potrafi zrealizować je w stopniu podstawowym
4,0na podstawie treści zadania projektowego umie sprawnie określić sekwencje algorytmu projektowego, następnie potrafi dobrze je zrealizować
4,5na podstawie treści zadania projektowego umie sprawnie i szczegółowo określić sekwencje algorytmu projektowego, umie przy tym wskazać elementy konieczne oraz uzupełniające, następnie potrafi bardzo dobrze je zrealizować
5,0na podstawie treści zadania projektowego umie swobodnie i szczegółowo określić sekwencje algorytmu projektowego, umie przy tym wskazać i scharakteryzować elementy konieczne oraz uzupełniające, następnie potrafi wyczerpująco je zrealizować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C6_K01
posiada nawyk systematycznego przeglądu mass-mediów oraz odwiedzania branżowych wystaw, festiwali i targów w celu poszerzania swej wiedzy i umiejętności zawodowych
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności
Wz_1A_C6_K02
posiada nawyk twórczego rozwiązywania zadań projektowych oraz wzbogacania swej wiedzy i doskonalenia swych umiejętności
2,0student myśli wyłącznie schematami, przyjmuje pierwsze zadowalające rozwiązanie, ignoruje potrzebę rozwijania własnego procesu uczenia się
3,0student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem tworzy rozwiązania wariantowe, w minimalnym stopniu organizuje własny proces uczenia się
3,5
4,0student stara się wychodzić poza rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, w stopniu podstawowym rozwija własny proces uczenia się
4,5
5,0student z założenia neguje rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, które stara się przy tym porządkować i weryfikować, systematycznie doskonali własny proces uczenia się

Literatura podstawowa

  1. Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Ewa Nowak, Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000, Egz. dostępny u prowadzącego
  3. Ewa Górska, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II, Egz. dostępny u prowadzącego
  4. Jerzy Morozowski; Jan Awrejcewicz, Podstawy biomechanik, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, Egz. dostępny u prowadzącego
  5. Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego

Literatura dodatkowa

  1. L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
  3. R. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003, I, Egz. dostępny u Prowadzącego
  4. Izot B. Lityniecki, Spotkania z bioniką, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1974, I., Egz. dostępny u prowadzącego
  5. Colin Barnes, Geof Mercer, Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2008, I., Egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganień BHP: diagnoza obciążeń człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia9
T-P-2Projektowanie pulpitu sterowniczego: ćwiczenie prowadzenia diagnozy prostego obiektu technicznego posiadającego podstawowy interfejs użytkownika, doskonalenie umiejętności poznawania preferencji użytkownika poprzez obserwację oraz wywiad, doskonalenie umiejętności stosowania wytycznych ergonomicznych18
T-P-3Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów3
T-P-4Projektowanie dla osób z niepełnosprawnością: przyswojenie wieloaspektowości pojęcia niepełnosprawności, poznanie podstawowych terminów i zagadnień z zakresu studiów nad niepełnosprawnością, zaznajomienie się z rodzajami i kategoriami produktów dla niepełnosprawnych, pozania roli i zadań wzornictwa przemysłowego w omawianym obszarze, ćwiczenie podstawowych umiejętności identyfikowanie potrzeby produktowej, wstępne ćwiczenie umiejętności tworzenie modelu o charakterze koncepcyjnym oraz przygotowywania prezentacji koncpecji produktowych15
T-P-5Analiza podstawowych zagadnień z zakresu projektowania oświetlenia: przyswojenie wiedzy o fizjologii widzenia, analiza parametrów światła, analiza zasad kształtowania warunków świetlnych pomieszczeń, przyswojenie metod oceny i doboru źródeł światła6
T-P-6Projektowanie nietypowych obieków stanowiących zródło oświetlenia: ćwiczenie umiejętności samodzielnego prowadzenia prac projektowach produktów o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji, poszerzanie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie modelowania i prototypowania, rozszerzanie wiedzy i umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej, w tym branżowego rysunku techniczengo oraz technik prezentowania projektu produktu18
T-P-7Projektowanie siedziska: przyswojenie podstaw ergonomicznego kształtowania siedziska, doskonalenie umiejętności wytrzymałościowego, szkieletowego i powierzchniowego kształtowania form przestrzennych, ćwiczenie umiejętności materiałowego i technologicznego optymalizowania konstrukcji, doskonalenie warsztatu modelowania i prototypowania oraz dokumentowania i prezentowania prac projektowych21
90

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza podstwawowych pojęć i zagadnień ergonomii projektowej: analiza genezy badań ergonomicznych na tle rozwoju gospodarczego, zapozanie się z organizacją badań ergonomicznych oraz podstowowymi źródłami wiedzy ergonomicznej3
T-P-2Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień metodyki projektowania produktów i systemów użytkowych, w tym projektowania ergonomicznego: przyswojenie sekwencji procesu projektowego i analiza poszczególnych jego etapów, zaznajomienie z kluczowymi narzędziami wspomagającymi proces projektowy, wstępne ćwiczenie procedury wykonywania zadania projektowego6
T-P-3Przyswojenie kontekstów i uwarunkowań pracy zespołowej: poznanie teorii oraz narzędzi badania predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole, określanie predyspozycji poprzez rozwiązywanie testów psychometrycznych, przyswojenie funkcjonalnego podziału zadań w procesie projektowym, dopasowywanie predyspozycji osobowościowych do zadań projektowych, tworzenie zespołu na potrzeby dalszych ćwiczeń semestralnych3
T-P-4Projektowanie uchwytu narzędza ręcznego: ćwiczenie metodycznego projektowania wedle narzuconego algorytmu, posługiwanie się wytycznymi ergonomicznymi oraz prowadzenie prostych badań ergonomicznych, myślenie procesem użytkowym, metodyczna obserwacja i interpretacja zachowań użytkownika, analiza istniejących na rynku rozwiązań, poznawanie podstaw rysunku technicznego i doskonalenie umiejętności sporządzania dokumentacji projektowanego wyrobu15
T-P-5Analiza krytyczna oraz koncepcja porawy architektury obiektu technicznego: określanie wymagań ergonomicznych poprzez określanie procesu użytkowego oraz kontekstu użytkowania, stosowanie danych antropometrycznych w podstawowych obliczeniach wymiarów użytkowych, graficzne i modelowe wyznaczanie obszarów pracy, wyznaczanie położenia sfery manipulacji, dokumenowanie poszczególnych etapów oraz rezultatów końcowych pracy projektowej15
T-P-6Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego3
T-P-7Wprowadzenie do zasad prowadzenia dokumentacji zadania projektowego: przyswojenie wymagań formalnych i merytorycznych odnośnie plansz prezentacyjnych, zeszytów projetowych, prezentacji multimedialnych, zapoznanie się z warsztatem plastycznym służącym prezentacji projektu6
T-P-8Przyswojenie podstwowych informacji z historii wzornictwa: zapoznanie z zarysem historii dizajnu, poznanie kluczowych postaci światowego projektowania przemysłowego, przyswojenie rudymentalnych informacji na temt wzornictwa polskiego, dokumentowanie zebranych i przeanalizowanych informacji w postaci planszy prezentacyjnej9
T-P-9Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe: pozanie podstawowych materiałów oraz technik modelowania, ćwiczenie projektowania konstrukcji i form przestrzenych, doskonalenie umiejętności szkiców koncepcyjnych, rysunku technicznego oraz kompozycji plastycznej plansz prezentacyjnych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, poszerzanie i pogłębianie zagadnień projektowania form przemysłowych15
T-P-10Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe: wstępne ćwiczenie użytkowych form przestrzennych, wprowadzanie do umiejętności łączenia wartości estetycznych, użytkowych, konstrukcyjnych i technologicznych, pogłębianie umiejętności warsztatowych, poszerzanie i pogłębianie wiedzy z zakresu materiałów i technik modelowania, doskonalenie technik prezentacyjnych15
90

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w wykładach wprowadzających15
A-P-2uczestnictwo w ćwiczeniach (klauzurach, eksperymentach i pomiarach)30
A-P-3Uczestnictwo w korektach semestralnych ćwiczeń projektowych45
A-P-4Przygotowanie semestralnych zadań projektowych90
A-P-5Przygotowanie śródsemestralnych zadań projektowych15
A-P-6Lektura wskazanej literatury15
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w wykładach wprowadzających15
A-P-2Uczestnictwo w ćwiczeniach (klauzurach, eksperymentach i pomiarach)30
A-P-3Uczestnictwo w korektach semestralnych ćwiczeń projektowych45
A-P-4Przygotowanie semestralnych zadań projektowych75
A-P-5Przygotowanie śródsemestralnych zadań projektowych30
A-P-6Lektura wskazanej literatury15
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C6_W01potrafi wymienić i opisać kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; potrafi nazwać i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W02zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy o systematycznych metodach projektowania oraz o plastycznych metodach realzacji zadań projektowych
Treści programoweT-P-2Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień metodyki projektowania produktów i systemów użytkowych, w tym projektowania ergonomicznego: przyswojenie sekwencji procesu projektowego i analiza poszczególnych jego etapów, zaznajomienie z kluczowymi narzędziami wspomagającymi proces projektowy, wstępne ćwiczenie procedury wykonywania zadania projektowego
T-P-3Przyswojenie kontekstów i uwarunkowań pracy zespołowej: poznanie teorii oraz narzędzi badania predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole, określanie predyspozycji poprzez rozwiązywanie testów psychometrycznych, przyswojenie funkcjonalnego podziału zadań w procesie projektowym, dopasowywanie predyspozycji osobowościowych do zadań projektowych, tworzenie zespołu na potrzeby dalszych ćwiczeń semestralnych
T-P-6Projektowanie nietypowych obieków stanowiących zródło oświetlenia: ćwiczenie umiejętności samodzielnego prowadzenia prac projektowach produktów o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji, poszerzanie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie modelowania i prototypowania, rozszerzanie wiedzy i umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej, w tym branżowego rysunku techniczengo oraz technik prezentowania projektu produktu
T-P-3Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-3Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-5Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test (sem. pierwszy) oraz esej (sem. drugi) odnoszące się do faktów i teorii stanowiących przedmiot wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać żadnej metody projektowej; nie potrafi opisać żadnego zagadnienia z zakresu teorii twórczości
3,0potrafi wymienić i pobieżnie opisać przynajmniej jedną metodę projektową; potrafi opisać wybrane zagadnienie z zakresu twórczości
3,5potrafi wymienić i ogólnie opisać przynajmniej dwie metody projektowe oraz wskazać różnice i podobieństwa między nimi; potrafi przedstawić jedną z wybranych koncepcji twórczości
4,0potrafi wymienić i opisać przynajmniej dwie metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nimi, dać przykład zastosowania dla nich; potrafi przedstawić przynajmniej dwie koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane dwa inne zagadnienia
4,5potrafi wymienić i opisać przynajmniej trzy metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nimi, dać przykład zastosowania dla przynajmniej dwóch z nich; potrafi przedstawić przynajmniej trzy koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia
5,0potrafi wymienić i opisać przynajmniej cztery metody projektowe, wskazać różnice i podobieństwa między nim, dać przykład zastosowania dla przynajmniej dwóch z nich; potrafi przedstawić przynajmniej trzy koncepcje twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia, potrafi umieścić przynajmniej jedno zagadnienie w hipotetycznym przykładzie przypadku projektowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C6_W02potrafi wskazać i wytłumaczyć podstawowe uwarunkowania i czynniki determinujące relacje człowiek-obiekt techniczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W03ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny i zna w stopniu ogólnym psychofizyczne uwarunkowania tych relacji; zna kluczowe zagadnienia z zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentowi podstaw wiedzy z zakresu ergonomii projektowej, w szczególności antropometrii, biomechniki oraz BHP
Treści programoweT-P-5Analiza krytyczna oraz koncepcja porawy architektury obiektu technicznego: określanie wymagań ergonomicznych poprzez określanie procesu użytkowego oraz kontekstu użytkowania, stosowanie danych antropometrycznych w podstawowych obliczeniach wymiarów użytkowych, graficzne i modelowe wyznaczanie obszarów pracy, wyznaczanie położenia sfery manipulacji, dokumenowanie poszczególnych etapów oraz rezultatów końcowych pracy projektowej
T-P-4Projektowanie uchwytu narzędza ręcznego: ćwiczenie metodycznego projektowania wedle narzuconego algorytmu, posługiwanie się wytycznymi ergonomicznymi oraz prowadzenie prostych badań ergonomicznych, myślenie procesem użytkowym, metodyczna obserwacja i interpretacja zachowań użytkownika, analiza istniejących na rynku rozwiązań, poznawanie podstaw rysunku technicznego i doskonalenie umiejętności sporządzania dokumentacji projektowanego wyrobu
T-P-1Analiza podstwawowych pojęć i zagadnień ergonomii projektowej: analiza genezy badań ergonomicznych na tle rozwoju gospodarczego, zapozanie się z organizacją badań ergonomicznych oraz podstowowymi źródłami wiedzy ergonomicznej
T-P-5Analiza podstawowych zagadnień z zakresu projektowania oświetlenia: przyswojenie wiedzy o fizjologii widzenia, analiza parametrów światła, analiza zasad kształtowania warunków świetlnych pomieszczeń, przyswojenie metod oceny i doboru źródeł światła
T-P-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganień BHP: diagnoza obciążeń człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
T-P-2Projektowanie pulpitu sterowniczego: ćwiczenie prowadzenia diagnozy prostego obiektu technicznego posiadającego podstawowy interfejs użytkownika, doskonalenie umiejętności poznawania preferencji użytkownika poprzez obserwację oraz wywiad, doskonalenie umiejętności stosowania wytycznych ergonomicznych
T-P-7Projektowanie siedziska: przyswojenie podstaw ergonomicznego kształtowania siedziska, doskonalenie umiejętności wytrzymałościowego, szkieletowego i powierzchniowego kształtowania form przestrzennych, ćwiczenie umiejętności materiałowego i technologicznego optymalizowania konstrukcji, doskonalenie warsztatu modelowania i prototypowania oraz dokumentowania i prezentowania prac projektowych
T-P-4Projektowanie dla osób z niepełnosprawnością: przyswojenie wieloaspektowości pojęcia niepełnosprawności, poznanie podstawowych terminów i zagadnień z zakresu studiów nad niepełnosprawnością, zaznajomienie się z rodzajami i kategoriami produktów dla niepełnosprawnych, pozania roli i zadań wzornictwa przemysłowego w omawianym obszarze, ćwiczenie podstawowych umiejętności identyfikowanie potrzeby produktowej, wstępne ćwiczenie umiejętności tworzenie modelu o charakterze koncepcyjnym oraz przygotowywania prezentacji koncpecji produktowych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-3Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-5Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test (sem. pierwszy) oraz esej (sem. drugi) odnoszące się do faktów i teorii stanowiących przedmiot wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi objaśnić źródła i zastosowania danych antropometrycznych, nie potrafi pobieżnie opisać żadnego zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; nie zna podstawowych zagadnień BHP
3,0potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP
3,5
4,0potrafi swobodnie objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi swobodnie opisać wskazane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP
4,5
5,0potrafi wyczerpująco objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi wyczerpująco opisać wskazane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik, bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C6_U01umie opracować zadanie projektowe o podstawowym stopniu trudności i dysponuje podstawowymi umiejętnościami do jego przedstawienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-3Wyćwiczenie u studenta podstawowych umiejętności świadomego i systematycznego koncypowania i realizowania oraz oceny własnych prac projektowych
Treści programoweT-P-7Wprowadzenie do zasad prowadzenia dokumentacji zadania projektowego: przyswojenie wymagań formalnych i merytorycznych odnośnie plansz prezentacyjnych, zeszytów projetowych, prezentacji multimedialnych, zapoznanie się z warsztatem plastycznym służącym prezentacji projektu
T-P-9Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe: pozanie podstawowych materiałów oraz technik modelowania, ćwiczenie projektowania konstrukcji i form przestrzenych, doskonalenie umiejętności szkiców koncepcyjnych, rysunku technicznego oraz kompozycji plastycznej plansz prezentacyjnych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, poszerzanie i pogłębianie zagadnień projektowania form przemysłowych
T-P-10Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe: wstępne ćwiczenie użytkowych form przestrzennych, wprowadzanie do umiejętności łączenia wartości estetycznych, użytkowych, konstrukcyjnych i technologicznych, pogłębianie umiejętności warsztatowych, poszerzanie i pogłębianie wiedzy z zakresu materiałów i technik modelowania, doskonalenie technik prezentacyjnych
T-P-6Projektowanie nietypowych obieków stanowiących zródło oświetlenia: ćwiczenie umiejętności samodzielnego prowadzenia prac projektowach produktów o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji, poszerzanie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie modelowania i prototypowania, rozszerzanie wiedzy i umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej, w tym branżowego rysunku techniczengo oraz technik prezentowania projektu produktu
T-P-7Projektowanie siedziska: przyswojenie podstaw ergonomicznego kształtowania siedziska, doskonalenie umiejętności wytrzymałościowego, szkieletowego i powierzchniowego kształtowania form przestrzennych, ćwiczenie umiejętności materiałowego i technologicznego optymalizowania konstrukcji, doskonalenie warsztatu modelowania i prototypowania oraz dokumentowania i prezentowania prac projektowych
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów, która jest podstawą nauczania w tym przedmiocie/module
M-4Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość opracowania, stopień przemyślenia zastosowanych rozwiązań, prezentacja słowna projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze we wskazanym formacie; student może zostać również poproszony o dostarczenie sprawozdania z przebiegu pracy projektowej.
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-4Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie w stopniu podstawowym wskazać problemu projektowego, nawet w minimalnym stopniu nie potrafi zebrać i przetworzyć żadnych danych (np. nie potrafi nawet graficznie zastosować danych antopometrycznych), nie potrafi wykonać akceptowalnej prezentacji przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta nie nadaje się do korekty
3,0umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne), wykonać akceptowalną prezentację przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt
3,5umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w podstawowym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie i obliczeniowo zastosować dane antopometryczne), wykonać poprawną prezentację przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga znacznych korekt
4,0przeciętnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o przeciętnej jakości graficznej; projekt studenta wymaga podstawowych korekt
4,5ponadprzeciętnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o ponadprzeciętnej jakości; projekt studenta wymaga niewielkich korekt
5,0swobodnie wskazuje i analizuje problem projektowy oraz zbiera, analizuje i dokonuje syntez danych do proejktowania (np. prowadzi pomiary i obliczenia antropometryczne); bardzo starannie realizuje makiety i modele, oraz przygotowuje prezentacje o wysokiej jakości graficznej; projekt studenta wymaga minimalnych korekt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C6_U02umie samodzielnie odszukać i zastosować właściwy algorytm prac projektowych o podstawowym stopniu złożoności, potrafi przy tym weryfikować adekwatność stosowanych narzędzi i technik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U02umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatny model metodyczny, potrafi przy tym adaptować narzędzia i techniki projektowe do konkretnej sytuacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U15umie świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej
A1_U16umie świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych
A1_U17umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac artystycznych
Cel przedmiotuC-3Wyćwiczenie u studenta podstawowych umiejętności świadomego i systematycznego koncypowania i realizowania oraz oceny własnych prac projektowych
Treści programoweT-P-5Analiza krytyczna oraz koncepcja porawy architektury obiektu technicznego: określanie wymagań ergonomicznych poprzez określanie procesu użytkowego oraz kontekstu użytkowania, stosowanie danych antropometrycznych w podstawowych obliczeniach wymiarów użytkowych, graficzne i modelowe wyznaczanie obszarów pracy, wyznaczanie położenia sfery manipulacji, dokumenowanie poszczególnych etapów oraz rezultatów końcowych pracy projektowej
T-P-4Projektowanie uchwytu narzędza ręcznego: ćwiczenie metodycznego projektowania wedle narzuconego algorytmu, posługiwanie się wytycznymi ergonomicznymi oraz prowadzenie prostych badań ergonomicznych, myślenie procesem użytkowym, metodyczna obserwacja i interpretacja zachowań użytkownika, analiza istniejących na rynku rozwiązań, poznawanie podstaw rysunku technicznego i doskonalenie umiejętności sporządzania dokumentacji projektowanego wyrobu
T-P-2Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień metodyki projektowania produktów i systemów użytkowych, w tym projektowania ergonomicznego: przyswojenie sekwencji procesu projektowego i analiza poszczególnych jego etapów, zaznajomienie z kluczowymi narzędziami wspomagającymi proces projektowy, wstępne ćwiczenie procedury wykonywania zadania projektowego
T-P-5Analiza podstawowych zagadnień z zakresu projektowania oświetlenia: przyswojenie wiedzy o fizjologii widzenia, analiza parametrów światła, analiza zasad kształtowania warunków świetlnych pomieszczeń, przyswojenie metod oceny i doboru źródeł światła
T-P-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganień BHP: diagnoza obciążeń człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
T-P-3Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów, która jest podstawą nauczania w tym przedmiocie/module
M-4Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na egzaminie oceniane są następujące elementy: kompletność dokumentacji projektu, jakość opracowania, stopień przemyślenia zastosowanych rozwiązań, prezentacja słowna projektu. Dokumentacja projektu przedstawiana na egzaminie powinna zawierać: dokumentację zbioru informacji w uzgodnionej z prowadzącym formie, plansze we wskazanym formacie; student może zostać również poproszony o dostarczenie sprawozdania z przebiegu pracy projektowej.
S-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-4Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0na podstawie treści zadania projektowego nie umie nawet pobieżenie określić koniecznych sekwencji algorytmu projektowego
3,0na podstawie treści zadania projektowego pobieżenie umie określić podstawowe, konieczne sekwencje algorytmu projektowego i potrafi zrealizować je w stopniu minimalnym
3,5na podstawie treści zadania projektowego umie określić podstawowe, konieczne sekwencje algorytmu projektowego i potrafi zrealizować je w stopniu podstawowym
4,0na podstawie treści zadania projektowego umie sprawnie określić sekwencje algorytmu projektowego, następnie potrafi dobrze je zrealizować
4,5na podstawie treści zadania projektowego umie sprawnie i szczegółowo określić sekwencje algorytmu projektowego, umie przy tym wskazać elementy konieczne oraz uzupełniające, następnie potrafi bardzo dobrze je zrealizować
5,0na podstawie treści zadania projektowego umie swobodnie i szczegółowo określić sekwencje algorytmu projektowego, umie przy tym wskazać i scharakteryzować elementy konieczne oraz uzupełniające, następnie potrafi wyczerpująco je zrealizować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C6_K01posiada nawyk systematycznego przeglądu mass-mediów oraz odwiedzania branżowych wystaw, festiwali i targów w celu poszerzania swej wiedzy i umiejętności zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-4Wpojenie studentowi nawyku samorozwoju i samokształcenia
Treści programoweT-P-1Analiza podstwawowych pojęć i zagadnień ergonomii projektowej: analiza genezy badań ergonomicznych na tle rozwoju gospodarczego, zapozanie się z organizacją badań ergonomicznych oraz podstowowymi źródłami wiedzy ergonomicznej
T-P-8Przyswojenie podstwowych informacji z historii wzornictwa: zapoznanie z zarysem historii dizajnu, poznanie kluczowych postaci światowego projektowania przemysłowego, przyswojenie rudymentalnych informacji na temt wzornictwa polskiego, dokumentowanie zebranych i przeanalizowanych informacji w postaci planszy prezentacyjnej
T-P-1Analiza procesu pracy i podstawowych zaganień BHP: diagnoza obciążeń człowieka w procesie pracy, diagnoza materialnego środowiska pracy, przyswojenie ergonomicznych, psychologicznych i społecznych aspektów organizacji pracy, poznanie mierników oceny warunków pracy, przyswojenie podstywowych zasad zachowania i działania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
Metody nauczaniaM-4Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-5Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C6_K02posiada nawyk twórczego rozwiązywania zadań projektowych oraz wzbogacania swej wiedzy i doskonalenia swych umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-5Wpojenie studentowi nawyku twórczego i krytycznego myślenia
Treści programoweT-P-9Kształtowanie wytrzymałościowe szkieletowe: pozanie podstawowych materiałów oraz technik modelowania, ćwiczenie projektowania konstrukcji i form przestrzenych, doskonalenie umiejętności szkiców koncepcyjnych, rysunku technicznego oraz kompozycji plastycznej plansz prezentacyjnych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, poszerzanie i pogłębianie zagadnień projektowania form przemysłowych
T-P-10Kształtowanie wytrzymałościowe powierzchniowe: wstępne ćwiczenie użytkowych form przestrzennych, wprowadzanie do umiejętności łączenia wartości estetycznych, użytkowych, konstrukcyjnych i technologicznych, pogłębianie umiejętności warsztatowych, poszerzanie i pogłębianie wiedzy z zakresu materiałów i technik modelowania, doskonalenie technik prezentacyjnych
T-P-6Przyswojenie podstawowych pojęć i zagadnień projektowanie bionicznego: analiza podstawowych pojęć i terminów, poznanie typologi dziedzin bioniki i ich znaczenia dla projektowania wzorniczego, wstępne ćwiczenie umiejętności rozumienia, abstrahowania oraz stosowania rozwiązań pochodzących ze świata ożywionego
T-P-6Projektowanie nietypowych obieków stanowiących zródło oświetlenia: ćwiczenie umiejętności samodzielnego prowadzenia prac projektowach produktów o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji, poszerzanie wiedzy i umiejętności warsztatowych w zakresie modelowania i prototypowania, rozszerzanie wiedzy i umiejętności sporządzania dokumentacji projektowej, w tym branżowego rysunku techniczengo oraz technik prezentowania projektu produktu
T-P-7Projektowanie siedziska: przyswojenie podstaw ergonomicznego kształtowania siedziska, doskonalenie umiejętności wytrzymałościowego, szkieletowego i powierzchniowego kształtowania form przestrzennych, ćwiczenie umiejętności materiałowego i technologicznego optymalizowania konstrukcji, doskonalenie warsztatu modelowania i prototypowania oraz dokumentowania i prezentowania prac projektowych
T-P-3Wprowadzenie do zagadnień twórczego rozwiązywania problemów projektowych: poznanie podstwowych zagadnień teorii twórczości, usystematyzownie wiedzy na temat poznanych w toku dotychczysowego procesu dydaktycznego narzędzi i technik wspomagania kreatywności, ćwiczenie nawyku sięgania po techniki twórczego rozwiązywania problemów
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów, która jest podstawą nauczania w tym przedmiocie/module
M-4Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-5Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student myśli wyłącznie schematami, przyjmuje pierwsze zadowalające rozwiązanie, ignoruje potrzebę rozwijania własnego procesu uczenia się
3,0student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem tworzy rozwiązania wariantowe, w minimalnym stopniu organizuje własny proces uczenia się
3,5
4,0student stara się wychodzić poza rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, w stopniu podstawowym rozwija własny proces uczenia się
4,5
5,0student z założenia neguje rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, które stara się przy tym porządkować i weryfikować, systematycznie doskonali własny proces uczenia się