Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Budynki energooszczędne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budynki energooszczędne
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Wygocka-Domagałło <Agata.Wygocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL6 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane
W-2Fizyka budowli
W-3Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, ukształtowanie umiejętności praktycznego ich zastosowania
C-3Zrozumienie wpływu cieplno-wilgotnościowej jakości materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura) – aparat IZOMET 21042
T-L-2Badanie podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego2
T-L-3Określanie termicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń (temperatura powietrza, wilgotność względna powietrza, temperatura radiacyjna przegród, prędkość ruchu powietrza)2
T-L-4Określanie parametrów komfortu cieplnego. Szacowanie współczynnika przenikania ciepła przegrody o nieznanym układzie warstw materiałowych.2
T-L-5Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów2
T-L-6Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową2
T-L-7Oświetlenie. Badania natężenia oświetlenia2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Struktura zużycia energii w cyklu życia budynku. Elementy kształtujące zużycie energii w budynku2
T-W-2Zasada zrównoważonego rozwoju - geneza powstania i ukierunkowanie w dziedzinie budownictwa. Oszczędność energii pierwotnej a kryzysy paliwowe. Idea budynku pasywnego2
T-W-3Budynek pasywny w Darmstadt - cechy i charakterystyka zużycia energii. Definicja budynku pasywnego, mieszkalnego. Wybrane przykłady realizacji budynków mieszklanych w standardzie pasywnym.4
T-W-4Budownictwo niskoenergetyczne w UE - klasyfikacja standardu zużycia energii, kierunki rozwoju wymagań w zakresie oszczędności energii. Dyrektywa EPBD (2002) oraz recast dyrektywy EPBD (2010)2
T-W-5Specyfika zużycia energii w budynkach niemieszkalnych. Wybrane przykłady realizacji budynków niemieszkalnych w standardzie pasywnym. Definicja budynku pasywnego niemieszklanego.2
T-W-6Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ mostków termicznych i sposoby jego reducji w budynkach nowych i istniejących, wyroby i rozwiązania4
T-W-7Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - masa termiczna budynku a funkcja i czas użytkowania, sposoby zwiększania masy termicznej2
T-W-8Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - oszklenie w zagadnieniach zużycia energii. Pasywne zyski słoneczne zimą i ochrona przed przegrzewaniem sie pomieszczeń latem. Osłony przeciwsłoneczne. Aktywne systemy słoneczne i ich wykorzystanie w budownictwie4
T-W-9Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - przestrzenie buforowe, wpływ podwójnej fasady na redukcję potrzeb cieplnych w sezonie grzewczym i chłodnicznym oraz poprawę działania wentylacji grawitacyjnej latem2
T-W-10Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ infiltracji opowietrza na bilans energetyczny budynku. Wykorzystanie chłodzenia nocnego latem2
T-W-11Dachy o odwróconym układzie warstw w zagadnieniach redukcji zuzycia energii i realizacji celów zrównoważonego rozwoju w budownictwie.2
T-W-12Uwarunkowania i ograniczenia realizacji rozwiązań niskoeneregtycznych we współczesnym budownictwie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie przykładów realizacji budynków niskoeneregtycznych w regionie3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-6Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/44_W07
Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym
B_1A_W07, B_1A_W13, B_1A_W20T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/44_U01
Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, posiada umiejętność praktycznego ich zastosowania
B_1A_U08, B_1A_U10, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BE/44_K02
Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/44_W07
Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, nie zna definicji, nie zna stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym w budownictwie niskoenergetycznym
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, zna definicje i stosowane rozwiązania w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym w budownictwie niskoenergetycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/44_U01
Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, posiada umiejętność praktycznego ich zastosowania
2,0Student nie zna podstawowych technik diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, nie potrafi praktycznie ich zastosować
3,0Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, potrafi praktycznie je zastosować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BE/44_K02
Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
2,0Student nie ma świadomości wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
3,0Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski J., Termografia budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  2. Królak E., Fizyka cieplna budowli. Ćwiczenia laboratoryjne., Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Oleskowicz-Popiel Cz., Wojtkowiak J., Eksperymenty w wymianie ciepła, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura) – aparat IZOMET 21042
T-L-2Badanie podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego2
T-L-3Określanie termicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń (temperatura powietrza, wilgotność względna powietrza, temperatura radiacyjna przegród, prędkość ruchu powietrza)2
T-L-4Określanie parametrów komfortu cieplnego. Szacowanie współczynnika przenikania ciepła przegrody o nieznanym układzie warstw materiałowych.2
T-L-5Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów2
T-L-6Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową2
T-L-7Oświetlenie. Badania natężenia oświetlenia2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura zużycia energii w cyklu życia budynku. Elementy kształtujące zużycie energii w budynku2
T-W-2Zasada zrównoważonego rozwoju - geneza powstania i ukierunkowanie w dziedzinie budownictwa. Oszczędność energii pierwotnej a kryzysy paliwowe. Idea budynku pasywnego2
T-W-3Budynek pasywny w Darmstadt - cechy i charakterystyka zużycia energii. Definicja budynku pasywnego, mieszkalnego. Wybrane przykłady realizacji budynków mieszklanych w standardzie pasywnym.4
T-W-4Budownictwo niskoenergetyczne w UE - klasyfikacja standardu zużycia energii, kierunki rozwoju wymagań w zakresie oszczędności energii. Dyrektywa EPBD (2002) oraz recast dyrektywy EPBD (2010)2
T-W-5Specyfika zużycia energii w budynkach niemieszkalnych. Wybrane przykłady realizacji budynków niemieszkalnych w standardzie pasywnym. Definicja budynku pasywnego niemieszklanego.2
T-W-6Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ mostków termicznych i sposoby jego reducji w budynkach nowych i istniejących, wyroby i rozwiązania4
T-W-7Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - masa termiczna budynku a funkcja i czas użytkowania, sposoby zwiększania masy termicznej2
T-W-8Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - oszklenie w zagadnieniach zużycia energii. Pasywne zyski słoneczne zimą i ochrona przed przegrzewaniem sie pomieszczeń latem. Osłony przeciwsłoneczne. Aktywne systemy słoneczne i ich wykorzystanie w budownictwie4
T-W-9Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - przestrzenie buforowe, wpływ podwójnej fasady na redukcję potrzeb cieplnych w sezonie grzewczym i chłodnicznym oraz poprawę działania wentylacji grawitacyjnej latem2
T-W-10Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ infiltracji opowietrza na bilans energetyczny budynku. Wykorzystanie chłodzenia nocnego latem2
T-W-11Dachy o odwróconym układzie warstw w zagadnieniach redukcji zuzycia energii i realizacji celów zrównoważonego rozwoju w budownictwie.2
T-W-12Uwarunkowania i ograniczenia realizacji rozwiązań niskoeneregtycznych we współczesnym budownictwie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie przykładów realizacji budynków niskoeneregtycznych w regionie3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-6Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/44_W07Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, definicji, stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym
Treści programoweT-W-1Struktura zużycia energii w cyklu życia budynku. Elementy kształtujące zużycie energii w budynku
T-W-2Zasada zrównoważonego rozwoju - geneza powstania i ukierunkowanie w dziedzinie budownictwa. Oszczędność energii pierwotnej a kryzysy paliwowe. Idea budynku pasywnego
T-W-3Budynek pasywny w Darmstadt - cechy i charakterystyka zużycia energii. Definicja budynku pasywnego, mieszkalnego. Wybrane przykłady realizacji budynków mieszklanych w standardzie pasywnym.
T-W-4Budownictwo niskoenergetyczne w UE - klasyfikacja standardu zużycia energii, kierunki rozwoju wymagań w zakresie oszczędności energii. Dyrektywa EPBD (2002) oraz recast dyrektywy EPBD (2010)
T-W-5Specyfika zużycia energii w budynkach niemieszkalnych. Wybrane przykłady realizacji budynków niemieszkalnych w standardzie pasywnym. Definicja budynku pasywnego niemieszklanego.
T-W-6Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ mostków termicznych i sposoby jego reducji w budynkach nowych i istniejących, wyroby i rozwiązania
T-W-7Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - masa termiczna budynku a funkcja i czas użytkowania, sposoby zwiększania masy termicznej
T-W-9Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - przestrzenie buforowe, wpływ podwójnej fasady na redukcję potrzeb cieplnych w sezonie grzewczym i chłodnicznym oraz poprawę działania wentylacji grawitacyjnej latem
T-W-8Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - oszklenie w zagadnieniach zużycia energii. Pasywne zyski słoneczne zimą i ochrona przed przegrzewaniem sie pomieszczeń latem. Osłony przeciwsłoneczne. Aktywne systemy słoneczne i ich wykorzystanie w budownictwie
T-W-10Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ infiltracji opowietrza na bilans energetyczny budynku. Wykorzystanie chłodzenia nocnego latem
T-W-11Dachy o odwróconym układzie warstw w zagadnieniach redukcji zuzycia energii i realizacji celów zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
T-W-12Uwarunkowania i ograniczenia realizacji rozwiązań niskoeneregtycznych we współczesnym budownictwie
Metody nauczaniaM-1podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, nie zna definicji, nie zna stosowanych rozwiązań w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym w budownictwie niskoenergetycznym
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu budownictwa niskoenergetycznego, zna definicje i stosowane rozwiązania w zakresie budowlanym, konstrukcyjno-materiałowym i technologicznym w budownictwie niskoenergetycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/44_U01Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, posiada umiejętność praktycznego ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, ukształtowanie umiejętności praktycznego ich zastosowania
Treści programoweT-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura) – aparat IZOMET 2104
T-L-3Określanie termicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń (temperatura powietrza, wilgotność względna powietrza, temperatura radiacyjna przegród, prędkość ruchu powietrza)
T-L-4Określanie parametrów komfortu cieplnego. Szacowanie współczynnika przenikania ciepła przegrody o nieznanym układzie warstw materiałowych.
T-L-5Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów
T-L-6Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową
T-L-2Badanie podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego
T-L-7Oświetlenie. Badania natężenia oświetlenia
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych technik diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, nie potrafi praktycznie ich zastosować
3,0Student zna podstawowe techniki diagnostyki w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych oraz parametrów mikroklimatu wnętrz, potrafi praktycznie je zastosować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BE/44_K02Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie wpływu cieplno-wilgotnościowej jakości materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
Treści programoweT-W-1Struktura zużycia energii w cyklu życia budynku. Elementy kształtujące zużycie energii w budynku
T-W-2Zasada zrównoważonego rozwoju - geneza powstania i ukierunkowanie w dziedzinie budownictwa. Oszczędność energii pierwotnej a kryzysy paliwowe. Idea budynku pasywnego
T-W-3Budynek pasywny w Darmstadt - cechy i charakterystyka zużycia energii. Definicja budynku pasywnego, mieszkalnego. Wybrane przykłady realizacji budynków mieszklanych w standardzie pasywnym.
T-W-4Budownictwo niskoenergetyczne w UE - klasyfikacja standardu zużycia energii, kierunki rozwoju wymagań w zakresie oszczędności energii. Dyrektywa EPBD (2002) oraz recast dyrektywy EPBD (2010)
T-W-5Specyfika zużycia energii w budynkach niemieszkalnych. Wybrane przykłady realizacji budynków niemieszkalnych w standardzie pasywnym. Definicja budynku pasywnego niemieszklanego.
T-W-6Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ mostków termicznych i sposoby jego reducji w budynkach nowych i istniejących, wyroby i rozwiązania
T-W-7Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - masa termiczna budynku a funkcja i czas użytkowania, sposoby zwiększania masy termicznej
T-W-9Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - przestrzenie buforowe, wpływ podwójnej fasady na redukcję potrzeb cieplnych w sezonie grzewczym i chłodnicznym oraz poprawę działania wentylacji grawitacyjnej latem
T-W-8Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - oszklenie w zagadnieniach zużycia energii. Pasywne zyski słoneczne zimą i ochrona przed przegrzewaniem sie pomieszczeń latem. Osłony przeciwsłoneczne. Aktywne systemy słoneczne i ich wykorzystanie w budownictwie
T-W-10Rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne i konstrukcyjno-materiałowe kształtujące zużycie energii w budynkach - wpływ infiltracji opowietrza na bilans energetyczny budynku. Wykorzystanie chłodzenia nocnego latem
T-W-11Dachy o odwróconym układzie warstw w zagadnieniach redukcji zuzycia energii i realizacji celów zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
T-W-12Uwarunkowania i ograniczenia realizacji rozwiązań niskoeneregtycznych we współczesnym budownictwie
T-L-1Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura) – aparat IZOMET 2104
T-L-3Określanie termicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń (temperatura powietrza, wilgotność względna powietrza, temperatura radiacyjna przegród, prędkość ruchu powietrza)
T-L-4Określanie parametrów komfortu cieplnego. Szacowanie współczynnika przenikania ciepła przegrody o nieznanym układzie warstw materiałowych.
T-L-5Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie. Interpretacja termogramów
T-L-6Szczelność powietrzna budynku. Praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową
T-L-2Badanie podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego
T-L-7Oświetlenie. Badania natężenia oświetlenia
Metody nauczaniaM-1podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne i ustne
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
3,0Student ma świadomość wpływu jakości cieplno-wilgotnościowej materiałów i komponentów budowlanych na mikroklimat wewnętrzny i środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0