Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Geologia w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Tarnawski <Marek.Tarnawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL8 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1ocena skał magmowych, osadowych oraz metamorficznych pod względem przydatności w budownictwie drogowym i kolejowym2
T-L-2Wyznaczanie głównych parametrów geologiczo-inżynierskich przydatnych w projektowaniu obiektów linijnych4
T-L-3Cechy hydrogeologiczne podłoża gruntowego (kapilarność, odsączalność, filtracja i inne),2
T-L-4Przekroje geologiczno-inżynierskie w budownictwie drogowym (konstrukcja przekroju)4
T-L-5Systemy odwadniania podłoża gruntowego w projektowaniu ciągów komunikacyjnych2
T-L-6Geologiczno - inżynierska ocena mapy geologicznej w skali 1:200000 i 1:500001
T-L-7Ocena podłoża gruntowego do projektowania obiketów linijnych na podstawie mapy geologicznje w skali 1:50000 i 1:250003
18
wykłady
T-W-1Podstawowe procesy kształtujące formy terenu oraz ich uwarunkowanie sedymentologiczne2
T-W-2Ocena rzeźby terenu do celów budownictwa liniowego2
T-W-3Zastosowanie skał i gruntów w budownictwie drogowym1
T-W-4Zjawisko infiltracji oraz spływu wód opadowych znaczenie tych procesów w drogownictwie2
T-W-5Zmiany parametrów gruntów pod wpływem działalności wody2
T-W-6Odwadnianie terenów w obszarze projektowanych tras oraz regulacje przepływu wody przez obiekty drogowe2
T-W-7Zasady pakietyzacji osadów i wyznaczanie warstw geologiczno-inżynierskich dla obiektów linijnych2
T-W-8Procesy godynamiczne endogeniczne i egzogeniczne mające istotny wpływ na obiekty linijne2
T-W-9Metodyka badań terenowych podłoża gruntowego dla obiektów drogowych wraz z infrastrukturą2
T-W-10Wpływ budowli drogowych i kolejowych na ogólny spływ wód powierzchniowych i gruntowych1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1aktywny udział w zajęciach18
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń oraz samodzielne wykonanie opracowań28
A-L-3udział w konsultacjach oraz samodzielne przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
A-L-4udział w zaliczeniu przedmiotu2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach18
A-W-2udział w konsultacjach i samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3udzial w zaliczeniu przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Literatura podstawowa

  1. Coufal. R., Racinowski R., Zarys hydrogeologii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2004
  2. Jez. J., Gruntoznawstwo budowlane, Politechnika Poznańska, Poznań, 2004
  3. Pisarczyk S., Gruntoznawstwo inżynierskie, PWN, Warszawa, 2001
  4. Racinowski R., Hauryłkiewiucz J., Zarys geologii inżynierskiej, Politechnika Szczecińska, Szczewcin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kraiński A. Kołodziejczyk U., Zarys geologii, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1ocena skał magmowych, osadowych oraz metamorficznych pod względem przydatności w budownictwie drogowym i kolejowym2
T-L-2Wyznaczanie głównych parametrów geologiczo-inżynierskich przydatnych w projektowaniu obiektów linijnych4
T-L-3Cechy hydrogeologiczne podłoża gruntowego (kapilarność, odsączalność, filtracja i inne),2
T-L-4Przekroje geologiczno-inżynierskie w budownictwie drogowym (konstrukcja przekroju)4
T-L-5Systemy odwadniania podłoża gruntowego w projektowaniu ciągów komunikacyjnych2
T-L-6Geologiczno - inżynierska ocena mapy geologicznej w skali 1:200000 i 1:500001
T-L-7Ocena podłoża gruntowego do projektowania obiketów linijnych na podstawie mapy geologicznje w skali 1:50000 i 1:250003
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe procesy kształtujące formy terenu oraz ich uwarunkowanie sedymentologiczne2
T-W-2Ocena rzeźby terenu do celów budownictwa liniowego2
T-W-3Zastosowanie skał i gruntów w budownictwie drogowym1
T-W-4Zjawisko infiltracji oraz spływu wód opadowych znaczenie tych procesów w drogownictwie2
T-W-5Zmiany parametrów gruntów pod wpływem działalności wody2
T-W-6Odwadnianie terenów w obszarze projektowanych tras oraz regulacje przepływu wody przez obiekty drogowe2
T-W-7Zasady pakietyzacji osadów i wyznaczanie warstw geologiczno-inżynierskich dla obiektów linijnych2
T-W-8Procesy godynamiczne endogeniczne i egzogeniczne mające istotny wpływ na obiekty linijne2
T-W-9Metodyka badań terenowych podłoża gruntowego dla obiektów drogowych wraz z infrastrukturą2
T-W-10Wpływ budowli drogowych i kolejowych na ogólny spływ wód powierzchniowych i gruntowych1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1aktywny udział w zajęciach18
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń oraz samodzielne wykonanie opracowań28
A-L-3udział w konsultacjach oraz samodzielne przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
A-L-4udział w zaliczeniu przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach18
A-W-2udział w konsultacjach i samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3udzial w zaliczeniu przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta