Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Futrzarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Futrzarstwo
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sulik <Malgorzata.Sulik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW8 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości na temat biologii zwierząt na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem jest przybliżenie studentom własciwości futer zwierząt futerkowych
C-2Przedstawienie studentom aktualnej sytuacji na rynku skór i praktycznego celu tego kierunku hodowli

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Właściwości okrywy włosowej - zadania wykonywane na futrach, liczenie gęstości, określanie grubości włosa, określanie wysokości włosa pokrywowego i podszyciowego.2
T-A-2Ocena jakościowa skór zwierząt futerkowych1
T-A-3Obróbka skór zwierząt futerkowych - metody skórowania, nowoczesne techniki obróbki skór1
T-A-4Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych mięsożernych1
T-A-5Praktyczna ocena jakośći skór zwierząt futerkowych roślimnożernych1
T-A-6prezentacja referatów1
7
wykłady
T-W-1Rys historyczny futrzarstwa1
T-W-2Aktualna sytuacja na rynku skór futerkowych1
T-W-3Aucyjny system sprzedaży skór futerkowych. Domy aukcyjne.1
T-W-4Czynniki wpływające na jakość skór.1
T-W-5Podstawy klasyfikacji jakościowej skór futrzarskich1
T-W-6Charakterystyka surowych skór futrzarskich1
T-W-7Zaliczenie treści wykładowych1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach5
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Projekcja filmów o futrzarstwie
M-5Przegląd skór zwierząt futerkowych
M-6Wizyta w lotowni skór zwierząt futerkowych
M-7Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-8Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie referatu o tematyce futrzarskiej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O13.4_W01
Student zna i opisuje własciwości okrywy włosowej zwierząt.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W12R1A_W04, R1A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O13.4_W02
student definiuje rodzaje skór futerkowych
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-6, M-7, M-8S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O13.4_U01
Student umie ocenić jakość okrywy włosowej
ZO_1A_U07R1A_U04InzA_U03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5, M-6, M-7, M-8S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O13.4_K01
Student propaguje zdrowtone działanie naturalnych futer
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-1, C-2T-A-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O13.4_W01
Student zna i opisuje własciwości okrywy włosowej zwierząt.
2,0Student nie zna i nie definiuje nawet jednej właściwości okrywy włosowej
3,0Student zna i definiuje trzy właściwości okrywy włosowej
3,5Student zna i definiuje połowę właściowości okrywy włosowej
4,0Student zna i definiuje ponad połowę właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna i potrafi zdefiniować prawie wszystkie właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna i definiuje wszystkie właściwości okrywy włosowej
ZO_1A_ZO-S-O13.4_W02
student definiuje rodzaje skór futerkowych
2,0Student nie posiada wiedzy, aby rozpoznać żadnego rodzaju okrywy włosowej
3,0Student rozpoznaje i potrafi definiować trzy rodzaje okrywy włosowej
3,5Student zna i definiuje połowę rodzajów okrywy włosowej
4,0Student zna i definiuje ponad połowę rodzajów okrywy włosowej
4,5Student zna i definiuje prawie wszystkie rodzaje okrywy włosowej
5,0Student zna i defiuje wszystkie rodzaje okrywy włosowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O13.4_U01
Student umie ocenić jakość okrywy włosowej
2,0Student nie umie ocenić jakości okrywy włosowej na żadnej z przedstawionych do oceny skór
3,0Student umie ocenić jakość okrywy włosowej dwóch skór przedstawionych do oceny
3,5Student umie ocenić jakość okrywy włosowej trzech skór przedstawionych do oceny
4,0Student umie ocenić jakość okrywy włosowej czterech skór przedstawionych do oceny
4,5Student umie ocenić jakość okrywy włosowej pięciu skór przedstawionych do oceny
5,0Student umie ocenić jakość okrywy włosowej wszystkich przedstawonych do oceny skór. Umie selekcjonować skóry pod wzgledem długości włosa, barwy, wielkości itp

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O13.4_K01
Student propaguje zdrowtone działanie naturalnych futer
2,0Student nie orientuje się w możliwościach propagowania zdrowotnych właściwości okrywy włosowej skór zwierząt futerkowych.
3,0Student jest w stanie przedstawić i propagować zdrowotne właściwości okrywy włosowej
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi odpowiednio propagować zdrowotne właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych

Literatura podstawowa

  1. Duda I, Skóry surowe futrzarskie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 1992
  2. Duda I., Marcinkowska E, Towaroznawstwo wyrobów skórzanych i futrzarskich, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Gregorczyk Z., Ocena jakościowa, rozsortowanie i przechowywanie skór wyprawionych z okrywą włosową 744[03]Z3.06, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Właściwości okrywy włosowej - zadania wykonywane na futrach, liczenie gęstości, określanie grubości włosa, określanie wysokości włosa pokrywowego i podszyciowego.2
T-A-2Ocena jakościowa skór zwierząt futerkowych1
T-A-3Obróbka skór zwierząt futerkowych - metody skórowania, nowoczesne techniki obróbki skór1
T-A-4Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych mięsożernych1
T-A-5Praktyczna ocena jakośći skór zwierząt futerkowych roślimnożernych1
T-A-6prezentacja referatów1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny futrzarstwa1
T-W-2Aktualna sytuacja na rynku skór futerkowych1
T-W-3Aucyjny system sprzedaży skór futerkowych. Domy aukcyjne.1
T-W-4Czynniki wpływające na jakość skór.1
T-W-5Podstawy klasyfikacji jakościowej skór futrzarskich1
T-W-6Charakterystyka surowych skór futrzarskich1
T-W-7Zaliczenie treści wykładowych1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach5
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O13.4_W01Student zna i opisuje własciwości okrywy włosowej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jest przybliżenie studentom własciwości futer zwierząt futerkowych
C-2Przedstawienie studentom aktualnej sytuacji na rynku skór i praktycznego celu tego kierunku hodowli
Treści programoweT-A-1Właściwości okrywy włosowej - zadania wykonywane na futrach, liczenie gęstości, określanie grubości włosa, określanie wysokości włosa pokrywowego i podszyciowego.
T-A-2Ocena jakościowa skór zwierząt futerkowych
T-A-4Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych mięsożernych
T-A-5Praktyczna ocena jakośći skór zwierząt futerkowych roślimnożernych
T-W-4Czynniki wpływające na jakość skór.
T-W-5Podstawy klasyfikacji jakościowej skór futrzarskich
T-W-6Charakterystyka surowych skór futrzarskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Projekcja filmów o futrzarstwie
M-5Przegląd skór zwierząt futerkowych
M-6Wizyta w lotowni skór zwierząt futerkowych
M-7Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-8Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie referatu o tematyce futrzarskiej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie definiuje nawet jednej właściwości okrywy włosowej
3,0Student zna i definiuje trzy właściwości okrywy włosowej
3,5Student zna i definiuje połowę właściowości okrywy włosowej
4,0Student zna i definiuje ponad połowę właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna i potrafi zdefiniować prawie wszystkie właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna i definiuje wszystkie właściwości okrywy włosowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O13.4_W02student definiuje rodzaje skór futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jest przybliżenie studentom własciwości futer zwierząt futerkowych
Treści programoweT-A-1Właściwości okrywy włosowej - zadania wykonywane na futrach, liczenie gęstości, określanie grubości włosa, określanie wysokości włosa pokrywowego i podszyciowego.
T-A-4Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych mięsożernych
T-A-5Praktyczna ocena jakośći skór zwierząt futerkowych roślimnożernych
T-W-3Aucyjny system sprzedaży skór futerkowych. Domy aukcyjne.
T-W-5Podstawy klasyfikacji jakościowej skór futrzarskich
T-W-6Charakterystyka surowych skór futrzarskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Projekcja filmów o futrzarstwie
M-6Wizyta w lotowni skór zwierząt futerkowych
M-7Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-8Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie referatu o tematyce futrzarskiej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy, aby rozpoznać żadnego rodzaju okrywy włosowej
3,0Student rozpoznaje i potrafi definiować trzy rodzaje okrywy włosowej
3,5Student zna i definiuje połowę rodzajów okrywy włosowej
4,0Student zna i definiuje ponad połowę rodzajów okrywy włosowej
4,5Student zna i definiuje prawie wszystkie rodzaje okrywy włosowej
5,0Student zna i defiuje wszystkie rodzaje okrywy włosowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O13.4_U01Student umie ocenić jakość okrywy włosowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jest przybliżenie studentom własciwości futer zwierząt futerkowych
Treści programoweT-A-2Ocena jakościowa skór zwierząt futerkowych
T-A-4Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych mięsożernych
T-A-5Praktyczna ocena jakośći skór zwierząt futerkowych roślimnożernych
T-W-5Podstawy klasyfikacji jakościowej skór futrzarskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-5Przegląd skór zwierząt futerkowych
M-6Wizyta w lotowni skór zwierząt futerkowych
M-7Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-8Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie referatu o tematyce futrzarskiej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić jakości okrywy włosowej na żadnej z przedstawionych do oceny skór
3,0Student umie ocenić jakość okrywy włosowej dwóch skór przedstawionych do oceny
3,5Student umie ocenić jakość okrywy włosowej trzech skór przedstawionych do oceny
4,0Student umie ocenić jakość okrywy włosowej czterech skór przedstawionych do oceny
4,5Student umie ocenić jakość okrywy włosowej pięciu skór przedstawionych do oceny
5,0Student umie ocenić jakość okrywy włosowej wszystkich przedstawonych do oceny skór. Umie selekcjonować skóry pod wzgledem długości włosa, barwy, wielkości itp
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O13.4_K01Student propaguje zdrowtone działanie naturalnych futer
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jest przybliżenie studentom własciwości futer zwierząt futerkowych
C-2Przedstawienie studentom aktualnej sytuacji na rynku skór i praktycznego celu tego kierunku hodowli
Treści programoweT-A-2Ocena jakościowa skór zwierząt futerkowych
T-W-4Czynniki wpływające na jakość skór.
T-W-6Charakterystyka surowych skór futrzarskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Projekcja filmów o futrzarstwie
M-5Przegląd skór zwierząt futerkowych
M-6Wizyta w lotowni skór zwierząt futerkowych
M-7Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-8Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie referatu o tematyce futrzarskiej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w możliwościach propagowania zdrowotnych właściwości okrywy włosowej skór zwierząt futerkowych.
3,0Student jest w stanie przedstawić i propagować zdrowotne właściwości okrywy włosowej
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi odpowiednio propagować zdrowotne właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych