Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Inżynieria floty morskiej

Sylabus przedmiotu Transport wielkogabarytowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport wielkogabarytowy
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 22 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
projektyP3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Organizacja przedsiębiorstw transportowych, techniki transportowe, środki transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zagadnień transportu obiektów wielkogabarytowych. Umiejętność zaprojektowania, realizacji i nadzoru transportu obiektów wielkogabarytowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór środków transportu i metody załadunku dla wybranych ładunków wielkogabarytowych. Zajęcia poligonowe w zakładach przemysłowych – analiza procesu transportu ładunków wielkogabarytowych.15
15
projekty
T-P-1Zaprojektowanie procesu transportu wielkogabarytowego obiektu na wybranej trasie lądowej lub morskiej.15
15
wykłady
T-W-1Struktura procesu transportowego, czynniki kształtujące ten proces, podział procesu. Klasyfikacja ładunków wielkogabarytowych. Lądowe trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu lądowego. Transport wielkogabarytowy w zakładach produkcyjnych i na drogach publicznych. Urządzenia podnośne i przeładowcze. Śródlądowe i morskie trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu śródlądowego i morskiego. Systemy transportowe obsługujące obiekty głębinowe. Transport bloków produkcyjnych, obiektów pływających. Metody transportu i posadawiania platform. Transportowanie jednostek pływających z nabrzeża do wody. Regulacje prawne i dokumentacja transportowa. Zaliczenie przedmiotu.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta.19
A-W-3Egzamin1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie pisemnego zaliczenia.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-18-1_W02
ma podstawową wiedzę w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W08, TR_2A_W10, TR_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-18-1_U02
potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U03, TR_2A_U04, TR_2A_U06, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17, TR_2A_U21, TR_2A_U18T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-18-1_K02
ma kompetencje w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K08T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07InzA2_K01C-1T-P-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-18-1_W02
ma podstawową wiedzę w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-18-1_U02
potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-18-1_K02
ma kompetencje w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany Świata, PWN, Warszawa, 2002
  2. Gerwick B. C., Construction of Marine and Offshore Structures, CRC Press LLC, NY, 2000
  3. Guo B. i inni, Offshore pipelines, Elsevier, Londyn, 2005
  4. Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy stalowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  5. Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy żelbetowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  6. Mendyk E., Ekonomika i organizacja transportu, Wyższa Szkoła Logistyk, Poznań, 2002
  7. Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, 2006
  8. Miller J.W., Koblick I.G., Living and Working in the Sea, Five Corners Publications, Ltd., Plymouth, 1995
  9. Mindur L. (red.), Współczesne technologie transportowe, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2002
  10. Praca zbiorowa, Offshore Drilling& Production Concepts off the World, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 2002, V
  11. Prochowski L., Żukowski A., Samochody ciężarowe i autobusy. Pojazdy samochodowe, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2004
  12. Romanow P., Zarządzanie transportem przedsiębiorstw przemysłowych, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2003
  13. Rydzykowski W., Wojewódzka-Król K. (red.), Transport, PWN, Warszawa, 2005
  14. Zalewski P., SiedleckiP., Drewnowski A., Technologia transportu kolejowego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Offshore, 2012
  2. Offshore Engineer, 2012
  3. Ocean News and Technology, 2012
  4. Ocean Systems, 2012
  5. Sea Technology, 2012
  6. Transport, Tsl Biznes, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór środków transportu i metody załadunku dla wybranych ładunków wielkogabarytowych. Zajęcia poligonowe w zakładach przemysłowych – analiza procesu transportu ładunków wielkogabarytowych.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie procesu transportu wielkogabarytowego obiektu na wybranej trasie lądowej lub morskiej.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura procesu transportowego, czynniki kształtujące ten proces, podział procesu. Klasyfikacja ładunków wielkogabarytowych. Lądowe trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu lądowego. Transport wielkogabarytowy w zakładach produkcyjnych i na drogach publicznych. Urządzenia podnośne i przeładowcze. Śródlądowe i morskie trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu śródlądowego i morskiego. Systemy transportowe obsługujące obiekty głębinowe. Transport bloków produkcyjnych, obiektów pływających. Metody transportu i posadawiania platform. Transportowanie jednostek pływających z nabrzeża do wody. Regulacje prawne i dokumentacja transportowa. Zaliczenie przedmiotu.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta.19
A-W-3Egzamin1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-18-1_W02ma podstawową wiedzę w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień transportu obiektów wielkogabarytowych. Umiejętność zaprojektowania, realizacji i nadzoru transportu obiektów wielkogabarytowych.
Treści programoweT-A-1Dobór środków transportu i metody załadunku dla wybranych ładunków wielkogabarytowych. Zajęcia poligonowe w zakładach przemysłowych – analiza procesu transportu ładunków wielkogabarytowych.
T-P-1Zaprojektowanie procesu transportu wielkogabarytowego obiektu na wybranej trasie lądowej lub morskiej.
T-W-1Struktura procesu transportowego, czynniki kształtujące ten proces, podział procesu. Klasyfikacja ładunków wielkogabarytowych. Lądowe trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu lądowego. Transport wielkogabarytowy w zakładach produkcyjnych i na drogach publicznych. Urządzenia podnośne i przeładowcze. Śródlądowe i morskie trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu śródlądowego i morskiego. Systemy transportowe obsługujące obiekty głębinowe. Transport bloków produkcyjnych, obiektów pływających. Metody transportu i posadawiania platform. Transportowanie jednostek pływających z nabrzeża do wody. Regulacje prawne i dokumentacja transportowa. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie pisemnego zaliczenia.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-18-1_U02potrafi rozwiązywać podstawowe zadania w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U02posługuje się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów
TR_2A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_2A_U04potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające opracowanie własnych badań naukowych
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień transportu obiektów wielkogabarytowych. Umiejętność zaprojektowania, realizacji i nadzoru transportu obiektów wielkogabarytowych.
Treści programoweT-A-1Dobór środków transportu i metody załadunku dla wybranych ładunków wielkogabarytowych. Zajęcia poligonowe w zakładach przemysłowych – analiza procesu transportu ładunków wielkogabarytowych.
T-P-1Zaprojektowanie procesu transportu wielkogabarytowego obiektu na wybranej trasie lądowej lub morskiej.
T-W-1Struktura procesu transportowego, czynniki kształtujące ten proces, podział procesu. Klasyfikacja ładunków wielkogabarytowych. Lądowe trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu lądowego. Transport wielkogabarytowy w zakładach produkcyjnych i na drogach publicznych. Urządzenia podnośne i przeładowcze. Śródlądowe i morskie trasy przewozu. Charakterystyka środków transportu śródlądowego i morskiego. Systemy transportowe obsługujące obiekty głębinowe. Transport bloków produkcyjnych, obiektów pływających. Metody transportu i posadawiania platform. Transportowanie jednostek pływających z nabrzeża do wody. Regulacje prawne i dokumentacja transportowa. Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady.
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie pisemnego zaliczenia.
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-18-1_K02ma kompetencje w zakresie morskiego i lądowego transportu wielkogabarytowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień transportu obiektów wielkogabarytowych. Umiejętność zaprojektowania, realizacji i nadzoru transportu obiektów wielkogabarytowych.
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie procesu transportu wielkogabarytowego obiektu na wybranej trasie lądowej lub morskiej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie pisemnego zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.