Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Tłocznie, pompownie i wyposażenie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Tłocznie, pompownie i wyposażenie
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Własności paliw, transport paliw ciekłych i gazowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość budowy oraz podstaw projektowania tłoczni i pompowni paliw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie średniego ciśnienia w gazociągach przesyłowych. Obliczanie grubości ścianki gazociągów i średnicy ekonomicznej gazociągu. Wyznaczanie optymalnej liczby tłoczni pośrednich. Wytyczne do projektowania magistralnej sieci przesyłowej z tłoczniami pośrednimi. Wytyczne do projektowania pompowni paliw. Dobór urządzeń stosowanych w tłoczniach i pompowniach paliw: sprężarek, pomp, filtrów.9
T-A-2Zaliczenia zajęć.1
10
laboratoria
T-L-1Sporządzanie charakterystyk pomp i sprężarek. Badania filtrów paliw. Analiza współpracy pomp i rurociągów. Komputerowa symulacja przepływów w gazociągach przesyłowych.9
T-L-2Zaliczenia laboratoriów.1
10
wykłady
T-W-1Obiekty technologiczne systemów przesyłowych paliw. Pompownie paliw. Urządzenia pompowni paliw: pompy, filtry, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.8
T-W-2Tłocznie gazu systemowe i zbiornikowe. Urządzenia tłoczni gazu: sprężarki, filtry gazu, chłodnice, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.6
T-W-3Zbiorniki paliw. Systemy monitorowania oraz automatyzacja pracy tłoczni i pompowni paliw. Systemy zabezpieczeń.3
T-W-4Przepisy prawne dotyczące tłoczni i pompowni paliw.2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Przygotowanie do zajęć i ich zaliczenia.15
A-A-3Zaliczenie zajęć.1
25
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w laboratoriach.9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i sporządzenie sprawozdań.15
A-L-3Zaliczenie zajęć.1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować odpowiednie elementy tłoczni i pompowni, zidentyfikować zadania spełniane przez tłocznie i pompownie, wskazać ograniczenia i zagrożenia związane z eksploatacją tłoczni i pompowni paliw.
TR_2A_W03, TR_2A_W08, TR_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać wymagania stawiane tłoczniom i pompowniom paliw, obliczać i dobierać podstawowe elementy tłoczni i pompowni paliw, przeprowadzać eksperymenty i wykonywać pomiary podstawowych parametrów tłoczni i pompowni, interpretować wyniki badań i opracowywać dokumentację badawczą.
TR_2A_U05, TR_2A_U08, TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U21T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposob profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować odpowiednie elementy tłoczni i pompowni, zidentyfikować zadania spełniane przez tłocznie i pompownie, wskazać ograniczenia i zagrożenia związane z eksploatacją tłoczni i pompowni paliw.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać wymagania stawiane tłoczniom i pompowniom paliw, obliczać i dobierać podstawowe elementy tłoczni i pompowni paliw, przeprowadzać eksperymenty i wykonywać pomiary podstawowych parametrów tłoczni i pompowni, interpretować wyniki badań i opracowywać dokumentację badawczą.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia..
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposob profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe. Poradnik projektowania, budowy i eksploatacji, WNT, Warszawa, 2008
  2. Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, WNT, Warszawa, 2004
  3. Michałowski W. S.: Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Wydawnictwo Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie średniego ciśnienia w gazociągach przesyłowych. Obliczanie grubości ścianki gazociągów i średnicy ekonomicznej gazociągu. Wyznaczanie optymalnej liczby tłoczni pośrednich. Wytyczne do projektowania magistralnej sieci przesyłowej z tłoczniami pośrednimi. Wytyczne do projektowania pompowni paliw. Dobór urządzeń stosowanych w tłoczniach i pompowniach paliw: sprężarek, pomp, filtrów.9
T-A-2Zaliczenia zajęć.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sporządzanie charakterystyk pomp i sprężarek. Badania filtrów paliw. Analiza współpracy pomp i rurociągów. Komputerowa symulacja przepływów w gazociągach przesyłowych.9
T-L-2Zaliczenia laboratoriów.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiekty technologiczne systemów przesyłowych paliw. Pompownie paliw. Urządzenia pompowni paliw: pompy, filtry, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.8
T-W-2Tłocznie gazu systemowe i zbiornikowe. Urządzenia tłoczni gazu: sprężarki, filtry gazu, chłodnice, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.6
T-W-3Zbiorniki paliw. Systemy monitorowania oraz automatyzacja pracy tłoczni i pompowni paliw. Systemy zabezpieczeń.3
T-W-4Przepisy prawne dotyczące tłoczni i pompowni paliw.2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Przygotowanie do zajęć i ich zaliczenia.15
A-A-3Zaliczenie zajęć.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w laboratoriach.9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i sporządzenie sprawozdań.15
A-L-3Zaliczenie zajęć.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować odpowiednie elementy tłoczni i pompowni, zidentyfikować zadania spełniane przez tłocznie i pompownie, wskazać ograniczenia i zagrożenia związane z eksploatacją tłoczni i pompowni paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy oraz podstaw projektowania tłoczni i pompowni paliw.
Treści programoweT-A-1Obliczanie średniego ciśnienia w gazociągach przesyłowych. Obliczanie grubości ścianki gazociągów i średnicy ekonomicznej gazociągu. Wyznaczanie optymalnej liczby tłoczni pośrednich. Wytyczne do projektowania magistralnej sieci przesyłowej z tłoczniami pośrednimi. Wytyczne do projektowania pompowni paliw. Dobór urządzeń stosowanych w tłoczniach i pompowniach paliw: sprężarek, pomp, filtrów.
T-W-1Obiekty technologiczne systemów przesyłowych paliw. Pompownie paliw. Urządzenia pompowni paliw: pompy, filtry, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-2Tłocznie gazu systemowe i zbiornikowe. Urządzenia tłoczni gazu: sprężarki, filtry gazu, chłodnice, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-3Zbiorniki paliw. Systemy monitorowania oraz automatyzacja pracy tłoczni i pompowni paliw. Systemy zabezpieczeń.
T-W-4Przepisy prawne dotyczące tłoczni i pompowni paliw.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać wymagania stawiane tłoczniom i pompowniom paliw, obliczać i dobierać podstawowe elementy tłoczni i pompowni paliw, przeprowadzać eksperymenty i wykonywać pomiary podstawowych parametrów tłoczni i pompowni, interpretować wyniki badań i opracowywać dokumentację badawczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy oraz podstaw projektowania tłoczni i pompowni paliw.
Treści programoweT-A-1Obliczanie średniego ciśnienia w gazociągach przesyłowych. Obliczanie grubości ścianki gazociągów i średnicy ekonomicznej gazociągu. Wyznaczanie optymalnej liczby tłoczni pośrednich. Wytyczne do projektowania magistralnej sieci przesyłowej z tłoczniami pośrednimi. Wytyczne do projektowania pompowni paliw. Dobór urządzeń stosowanych w tłoczniach i pompowniach paliw: sprężarek, pomp, filtrów.
T-L-1Sporządzanie charakterystyk pomp i sprężarek. Badania filtrów paliw. Analiza współpracy pomp i rurociągów. Komputerowa symulacja przepływów w gazociągach przesyłowych.
T-W-1Obiekty technologiczne systemów przesyłowych paliw. Pompownie paliw. Urządzenia pompowni paliw: pompy, filtry, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-2Tłocznie gazu systemowe i zbiornikowe. Urządzenia tłoczni gazu: sprężarki, filtry gazu, chłodnice, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-3Zbiorniki paliw. Systemy monitorowania oraz automatyzacja pracy tłoczni i pompowni paliw. Systemy zabezpieczeń.
T-W-4Przepisy prawne dotyczące tłoczni i pompowni paliw.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia..
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposob profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy oraz podstaw projektowania tłoczni i pompowni paliw.
Treści programoweT-A-1Obliczanie średniego ciśnienia w gazociągach przesyłowych. Obliczanie grubości ścianki gazociągów i średnicy ekonomicznej gazociągu. Wyznaczanie optymalnej liczby tłoczni pośrednich. Wytyczne do projektowania magistralnej sieci przesyłowej z tłoczniami pośrednimi. Wytyczne do projektowania pompowni paliw. Dobór urządzeń stosowanych w tłoczniach i pompowniach paliw: sprężarek, pomp, filtrów.
T-L-1Sporządzanie charakterystyk pomp i sprężarek. Badania filtrów paliw. Analiza współpracy pomp i rurociągów. Komputerowa symulacja przepływów w gazociągach przesyłowych.
T-W-1Obiekty technologiczne systemów przesyłowych paliw. Pompownie paliw. Urządzenia pompowni paliw: pompy, filtry, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-2Tłocznie gazu systemowe i zbiornikowe. Urządzenia tłoczni gazu: sprężarki, filtry gazu, chłodnice, urządzenia pomocnicze, aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-3Zbiorniki paliw. Systemy monitorowania oraz automatyzacja pracy tłoczni i pompowni paliw. Systemy zabezpieczeń.
T-W-4Przepisy prawne dotyczące tłoczni i pompowni paliw.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.