Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Środki transportu wodnego paliw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki transportu wodnego paliw
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 33 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
projektyP3 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Matematyka
W-3Własności paliw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie środków transportu wodnego paliw w zakresie niezbędnym do podjęcia pracy w przedsiębiorstwie transportowym.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu własności przewożonych paliw oraz ich bezpieczeństwa w środowisku morskim.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15
projekty
T-P-1Obliczenie charakterystyk geometrycznych kadłuba statku, wykonanie obliczeń masy i współrzędnych środka masy dla ładowni i zbiorników, obliczenia poziomu zapełnienia zbiorników (wykorzystując tablice skalowania), sprawdzenie stateczności (wpływ swobodnych powierzchni cieczy), obliczenia własności oporowo-napędowych, wykonanie obliczeń związanych z transportem określonego rodzaju paliwa (obl. jego masy, sondowanie zbiorników).9
T-P-2Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja statków transportowych, krótka historia żeglugi. Podstawowe pojęcia dotyczące statków transportowych. Przegląd typów statków transportowych, szczególnie do przewozu transportu paliw - przykłady rozwiązań.3
T-W-2Geometria kadłuba statku. Podział funkcjonalno-przestrzenny i wyposażenie statków. Charakterystyki eksploatacyjne jednostek pływających. Konwencje międzynarodowe i przepisy klasyfikacyjne.3
T-W-3Bezpieczeństwo statku na morzu. Zagadnienia pływalności i zrównoważenia statku, stateczność początkowa oraz stateczność awaryjna.2
T-W-4Zagadnienia oporowo-napędowe jednostki pływającej, składniki oporu statku, napęd główny statku, współpraca układu: kadłub-silnik –śruba.2
T-W-5Charakterystyka rodzajów transportu paliw. Transport paliw, a zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku morskim.2
T-W-6Pomiary i przyrządy pomiarowe (sondowanie zbiorników, skalowanie zbiorników). Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność obiektu pływającego.2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów5
A-A-4Zaliczenie przedmiotu1
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych7
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej8
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach /kolokwia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-15-1_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
TR_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-15-1_U01
Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, integrowac wiedzę z zakresu środków transportu wodnego paliw oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także opracować specyfikację projektową wodnej jednostki transporyjącej paliwo.
TR_2A_U15, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-W-1, T-W-6M-2, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-15-1_K01
Student ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem środków transportu wodnego paliw na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-2T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-4, M-2, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-15-1_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-15-1_U01
Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, integrowac wiedzę z zakresu środków transportu wodnego paliw oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także opracować specyfikację projektową wodnej jednostki transporyjącej paliwo.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-15-1_K01
Student ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem środków transportu wodnego paliw na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.

Literatura podstawowa

  1. Molenda J., Gaz ziemny. Paliwo i surowiec, WNT, Warszawa, 1996
  2. Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wyd. WSM, Gdynia, 1998
  3. Wiewióra A., Wesołek Z. Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Wydawnictwo TRADEMAR, Gdynia, 2011
  4. J. K. Włodarski J.K., Bezpieczeństwo operacji ładunkowych na zbiornikowcach, Wydawnictwo WSM, Gdynia, 2001
  5. Przepisy klasyfikacyjne i konwencje międzynarodowe.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenie charakterystyk geometrycznych kadłuba statku, wykonanie obliczeń masy i współrzędnych środka masy dla ładowni i zbiorników, obliczenia poziomu zapełnienia zbiorników (wykorzystując tablice skalowania), sprawdzenie stateczności (wpływ swobodnych powierzchni cieczy), obliczenia własności oporowo-napędowych, wykonanie obliczeń związanych z transportem określonego rodzaju paliwa (obl. jego masy, sondowanie zbiorników).9
T-P-2Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja statków transportowych, krótka historia żeglugi. Podstawowe pojęcia dotyczące statków transportowych. Przegląd typów statków transportowych, szczególnie do przewozu transportu paliw - przykłady rozwiązań.3
T-W-2Geometria kadłuba statku. Podział funkcjonalno-przestrzenny i wyposażenie statków. Charakterystyki eksploatacyjne jednostek pływających. Konwencje międzynarodowe i przepisy klasyfikacyjne.3
T-W-3Bezpieczeństwo statku na morzu. Zagadnienia pływalności i zrównoważenia statku, stateczność początkowa oraz stateczność awaryjna.2
T-W-4Zagadnienia oporowo-napędowe jednostki pływającej, składniki oporu statku, napęd główny statku, współpraca układu: kadłub-silnik –śruba.2
T-W-5Charakterystyka rodzajów transportu paliw. Transport paliw, a zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku morskim.2
T-W-6Pomiary i przyrządy pomiarowe (sondowanie zbiorników, skalowanie zbiorników). Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność obiektu pływającego.2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów5
A-A-4Zaliczenie przedmiotu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych7
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej8
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-15-1_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie środków transportu wodnego paliw w zakresie niezbędnym do podjęcia pracy w przedsiębiorstwie transportowym.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu własności przewożonych paliw oraz ich bezpieczeństwa w środowisku morskim.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja statków transportowych, krótka historia żeglugi. Podstawowe pojęcia dotyczące statków transportowych. Przegląd typów statków transportowych, szczególnie do przewozu transportu paliw - przykłady rozwiązań.
T-W-6Pomiary i przyrządy pomiarowe (sondowanie zbiorników, skalowanie zbiorników). Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność obiektu pływającego.
T-W-4Zagadnienia oporowo-napędowe jednostki pływającej, składniki oporu statku, napęd główny statku, współpraca układu: kadłub-silnik –śruba.
T-W-5Charakterystyka rodzajów transportu paliw. Transport paliw, a zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku morskim.
T-W-2Geometria kadłuba statku. Podział funkcjonalno-przestrzenny i wyposażenie statków. Charakterystyki eksploatacyjne jednostek pływających. Konwencje międzynarodowe i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-3Bezpieczeństwo statku na morzu. Zagadnienia pływalności i zrównoważenia statku, stateczność początkowa oraz stateczność awaryjna.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach /kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-15-1_U01Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, integrowac wiedzę z zakresu środków transportu wodnego paliw oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także opracować specyfikację projektową wodnej jednostki transporyjącej paliwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu własności przewożonych paliw oraz ich bezpieczeństwa w środowisku morskim.
Treści programoweT-W-3Bezpieczeństwo statku na morzu. Zagadnienia pływalności i zrównoważenia statku, stateczność początkowa oraz stateczność awaryjna.
T-W-2Geometria kadłuba statku. Podział funkcjonalno-przestrzenny i wyposażenie statków. Charakterystyki eksploatacyjne jednostek pływających. Konwencje międzynarodowe i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-4Zagadnienia oporowo-napędowe jednostki pływającej, składniki oporu statku, napęd główny statku, współpraca układu: kadłub-silnik –śruba.
T-W-5Charakterystyka rodzajów transportu paliw. Transport paliw, a zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku morskim.
T-P-1Obliczenie charakterystyk geometrycznych kadłuba statku, wykonanie obliczeń masy i współrzędnych środka masy dla ładowni i zbiorników, obliczenia poziomu zapełnienia zbiorników (wykorzystując tablice skalowania), sprawdzenie stateczności (wpływ swobodnych powierzchni cieczy), obliczenia własności oporowo-napędowych, wykonanie obliczeń związanych z transportem określonego rodzaju paliwa (obl. jego masy, sondowanie zbiorników).
T-W-1Klasyfikacja statków transportowych, krótka historia żeglugi. Podstawowe pojęcia dotyczące statków transportowych. Przegląd typów statków transportowych, szczególnie do przewozu transportu paliw - przykłady rozwiązań.
T-W-6Pomiary i przyrządy pomiarowe (sondowanie zbiorników, skalowanie zbiorników). Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność obiektu pływającego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-4Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach /kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-15-1_K01Student ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem środków transportu wodnego paliw na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu własności przewożonych paliw oraz ich bezpieczeństwa w środowisku morskim.
Treści programoweT-P-1Obliczenie charakterystyk geometrycznych kadłuba statku, wykonanie obliczeń masy i współrzędnych środka masy dla ładowni i zbiorników, obliczenia poziomu zapełnienia zbiorników (wykorzystując tablice skalowania), sprawdzenie stateczności (wpływ swobodnych powierzchni cieczy), obliczenia własności oporowo-napędowych, wykonanie obliczeń związanych z transportem określonego rodzaju paliwa (obl. jego masy, sondowanie zbiorników).
T-W-3Bezpieczeństwo statku na morzu. Zagadnienia pływalności i zrównoważenia statku, stateczność początkowa oraz stateczność awaryjna.
T-W-2Geometria kadłuba statku. Podział funkcjonalno-przestrzenny i wyposażenie statków. Charakterystyki eksploatacyjne jednostek pływających. Konwencje międzynarodowe i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-6Pomiary i przyrządy pomiarowe (sondowanie zbiorników, skalowanie zbiorników). Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność obiektu pływającego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach /kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.