Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Rurociągi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rurociągi
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 31 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Własności paliw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwarunkowania formalno - prawne związane z budową rurociągów transportu paliw2
T-A-2Ocena jakości spoin ( połączenia spawane, połączenia zgrzewane)2
T-A-3Zgrzewanie rurociągów z tworzyw sztucznych ( ćwiczenia praktyczne)2
T-A-4Prezentacje przygotowywane przez studentów na wybrane tematy związane z budową rurociągów2
T-A-5Rury stalowe, połączenia gwintowane3
T-A-6Analiza projektu gazociągu DN 3502
T-A-7Podsumowanie - kolokwium sprawdzające2
15
wykłady
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów2
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu2
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów2
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów2
T-W-5Antykorozyjne izolacje poliuretanowe2
T-W-6Rurociągi z tworzyw sztucznych4
T-W-7Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów2
T-W-8Próby specjalne kontroli rurociągów2
T-W-9Podsumowanie wykładów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udziałw zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia2
37
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie prasy fachowej i informacji zamieszczonych w internecie4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie.4
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-2_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-2_U01
Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw
TR_2A_U10, TR_2A_U15, TR_2A_U11T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U17InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-2_K01
Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw
TR_2A_K02, TR_2A_K08, TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K05, T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-2_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-2_U01
Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-2_K01
Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Michałowski W., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Ossolineum, Warszawa, 2005
  2. Adamiec P., Wytwarzanie rur i rurociągów do transportu paliw ciekłych i gazowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
  3. MagdaW., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
  4. Szarejko T., Poradnik instalatora rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie., Gdańsk, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Perepczko A., Podsiadło A., Elementy rurociągów okrętowychWyższa, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwarunkowania formalno - prawne związane z budową rurociągów transportu paliw2
T-A-2Ocena jakości spoin ( połączenia spawane, połączenia zgrzewane)2
T-A-3Zgrzewanie rurociągów z tworzyw sztucznych ( ćwiczenia praktyczne)2
T-A-4Prezentacje przygotowywane przez studentów na wybrane tematy związane z budową rurociągów2
T-A-5Rury stalowe, połączenia gwintowane3
T-A-6Analiza projektu gazociągu DN 3502
T-A-7Podsumowanie - kolokwium sprawdzające2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów2
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu2
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów2
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów2
T-W-5Antykorozyjne izolacje poliuretanowe2
T-W-6Rurociągi z tworzyw sztucznych4
T-W-7Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów2
T-W-8Próby specjalne kontroli rurociągów2
T-W-9Podsumowanie wykładów.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udziałw zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie prasy fachowej i informacji zamieszczonych w internecie4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie.4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-13-2_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.
Treści programoweT-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów
T-W-5Antykorozyjne izolacje poliuretanowe
T-W-6Rurociągi z tworzyw sztucznych
T-W-7Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów
T-W-8Próby specjalne kontroli rurociągów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-13-2_U01Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.
Treści programoweT-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów
T-W-5Antykorozyjne izolacje poliuretanowe
T-W-6Rurociągi z tworzyw sztucznych
T-W-7Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów
T-W-8Próby specjalne kontroli rurociągów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-13-2_K01Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw.
Treści programoweT-W-1Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów
T-W-2Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu
T-W-3Elementy konstrukcyjne rurociągów
T-W-4Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów
T-W-5Antykorozyjne izolacje poliuretanowe
T-W-6Rurociągi z tworzyw sztucznych
T-W-7Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów
T-W-8Próby specjalne kontroli rurociągów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli