Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności2
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów3
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-7przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
15
wykłady
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm2
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego5
T-W-4układy trójfazowe3
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury13
A-L-3przygotowanie sprawozdań12
A-L-4przygotowanie do zaliczeń10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C03_U12
student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski dotyczący użytkowania urządzeń elektrycznych
J_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-1T-W-3, T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-2, T-L-6, T-W-1, T-L-2, T-W-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C03_K04
student aktywnie wspólpracuje w grupie i wyraża swoje oceny, dążąc do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
J_1A_K04T1A_K03C-1T-W-5, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C03_U12
student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski dotyczący użytkowania urządzeń elektrycznych
2,0student nie potrafi rozwiązać prostego problemu inżynierskiego
3,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
3,5student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
4,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i interpretuje wyniki rozwiązania
4,5student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i interpretuje wyniki rozwiązania
5,0student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i kompleksowo interpretuje wyniki rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C03_K04
student aktywnie wspólpracuje w grupie i wyraża swoje oceny, dążąc do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
2,0student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową
3,0student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową
3,5student współpracuje z grupą zadaniową
4,0student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej
4,5student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej i wyraża trafne opinie prowadzące do rozwiązania problemu
5,0student jest liderem w grupie zadaniowej, kieruje jej pracami i rozplanowuje zadania dla poszczególnych osób, nadzoruje poprawność wykonywanych zadań przez osoby w grupie

Literatura podstawowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  3. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  3. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności i przewodności2
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności2
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów3
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa2
T-L-7przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm2
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego5
T-W-4układy trójfazowe3
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury13
A-L-3przygotowanie sprawozdań12
A-L-4przygotowanie do zaliczeń10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C03_U12student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski dotyczący użytkowania urządzeń elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U12potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-W-5zaliczenie przedmiotu
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-W-4układy trójfazowe
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-7przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3pomiary oporności i przewodności
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozwiązać prostego problemu inżynierskiego
3,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski omówiony na zajęciach i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
3,5student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i z pomocą interpretuje wyniki rozwiązania
4,0student potrafi rozwiązać prosty problem inżynierski i interpretuje wyniki rozwiązania
4,5student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i interpretuje wyniki rozwiązania
5,0student potrafi zaproponować rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego i kompleksowo interpretuje wyniki rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C03_K04student aktywnie wspólpracuje w grupie i wyraża swoje oceny, dążąc do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-5zaliczenie przedmiotu
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-L-7przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3pomiary oporności i przewodności
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-L-6sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności
T-L-5badanie połączenia mieszanego rezystorów
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową
3,0student wyraża wolę współpracy z grupą zadaniową
3,5student współpracuje z grupą zadaniową
4,0student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej
4,5student aktywnie współpracuje w grupie zadaniowej i wyraża trafne opinie prowadzące do rozwiązania problemu
5,0student jest liderem w grupie zadaniowej, kieruje jej pracami i rozplanowuje zadania dla poszczególnych osób, nadzoruje poprawność wykonywanych zadań przez osoby w grupie