Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów

Sylabus przedmiotu Teoria żeglowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria żeglowania
Specjalność Eksploatacja jachtów
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,40egzamin
projektyP5 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika płynów, teoria obiektów pływających

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość ożaglowania oraz zasad jego doboru, zbnajomość zasad manewrowania jachtem żaglowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena siły uciągu żagla5
T-A-2Wyznaczanie środka ożaglowania5
T-A-3Obliczenia dryfu jachtu4
T-A-4Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Projektowanie ożaglowania w aspekcie współpracy żagli14
T-P-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Profile aerodynamiczne1
T-W-2Działanie wiatru: wiatr rzeczywisty, wiatr pozorny1
T-W-3Siła uciągu żagla1
T-W-4Kształ żagla;wpływ masztu na pracę żagla1
T-W-5Współpraca dwóch żagli1
T-W-6Współpraca żagla z kadłubem1
T-W-7Środek ożaglowania1
T-W-8Powierzchnia żagli1
T-W-9Zrównoważenie żaglowe1
T-W-10Opór boczny, dryf1
T-W-11Sterowność jachtu1
T-W-12Samostery1
T-W-13Stateczność jachtu1
T-W-14Manewrowanie jachtem żaglowym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie fachowej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
25
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Studiowanie fachowej literatury i oprogramowania komputerowego5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie (Test) treści wykładowych,
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_D2-03_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia teorii żeglowania
J_1A_W07T1A_W03C-1T-W-6, T-W-12, T-W-10, T-W-7, T-W-14, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-2M-1S-1, S-2, S-3
J_1A_D2-03_W02
Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu aerodynamiki i żagli
J_1A_W10, J_1A_W11T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_D2-03_U01
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , związanych z ożaglowaniem jachtów
J_1A_U17T1A_U14InzA_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_D2-03_K01
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy z oceną i doborem ożaglowania
J_1A_K06T1A_K05C-1T-P-1, T-W-9, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_D2-03_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia teorii żeglowania
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
J_1A_D2-03_W02
Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu aerodynamiki i żagli
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_D2-03_U01
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , związanych z ożaglowaniem jachtów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. \
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_D2-03_K01
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy z oceną i doborem ożaglowania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Dziewulski J.W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Almapress, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa, Jachting, PENTA, Warszawa, 1993
  3. Praca zbiorowa, Poradnik Okrętowca Tom II, Morskie, Gdynia, 1960

Literatura dodatkowa

  1. Baader J., Razjeznyje i turistskije i sportiwnyje katiera, Sudostrojenije, Leningrad, 1976, Tłumaczenie na język rosyjski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena siły uciągu żagla5
T-A-2Wyznaczanie środka ożaglowania5
T-A-3Obliczenia dryfu jachtu4
T-A-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie ożaglowania w aspekcie współpracy żagli14
T-P-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profile aerodynamiczne1
T-W-2Działanie wiatru: wiatr rzeczywisty, wiatr pozorny1
T-W-3Siła uciągu żagla1
T-W-4Kształ żagla;wpływ masztu na pracę żagla1
T-W-5Współpraca dwóch żagli1
T-W-6Współpraca żagla z kadłubem1
T-W-7Środek ożaglowania1
T-W-8Powierzchnia żagli1
T-W-9Zrównoważenie żaglowe1
T-W-10Opór boczny, dryf1
T-W-11Sterowność jachtu1
T-W-12Samostery1
T-W-13Stateczność jachtu1
T-W-14Manewrowanie jachtem żaglowym2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie fachowej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Studiowanie fachowej literatury i oprogramowania komputerowego5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_D2-03_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia teorii żeglowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku bazującą na problematyce budowy i eksploatacji jednostek pływających wykorzystywanych w jachtingu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość ożaglowania oraz zasad jego doboru, zbnajomość zasad manewrowania jachtem żaglowym
Treści programoweT-W-6Współpraca żagla z kadłubem
T-W-12Samostery
T-W-10Opór boczny, dryf
T-W-7Środek ożaglowania
T-W-14Manewrowanie jachtem żaglowym
T-W-13Stateczność jachtu
T-W-8Powierzchnia żagli
T-W-11Sterowność jachtu
T-W-9Zrównoważenie żaglowe
T-W-2Działanie wiatru: wiatr rzeczywisty, wiatr pozorny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie (Test) treści wykładowych,
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_D2-03_W02Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu aerodynamiki i żagli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu obszaru techniki i dyscypliny naukowej budowa i eksploatacja maszyn właściwych dla studiowanego kierunku jachting i pokrewnych dyscyplin naukowych
J_1A_W11ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość ożaglowania oraz zasad jego doboru, zbnajomość zasad manewrowania jachtem żaglowym
Treści programoweT-W-5Współpraca dwóch żagli
T-W-3Siła uciągu żagla
T-W-4Kształ żagla;wpływ masztu na pracę żagla
T-W-1Profile aerodynamiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-3metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie (Test) treści wykładowych,
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_D2-03_U01Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , związanych z ożaglowaniem jachtów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych , charakterystycznych dla kierunku jachting w tym zadań nietypowych uwzględniających ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość ożaglowania oraz zasad jego doboru, zbnajomość zasad manewrowania jachtem żaglowym
Treści programoweT-A-1Ocena siły uciągu żagla
T-A-2Wyznaczanie środka ożaglowania
T-A-3Obliczenia dryfu jachtu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie (Test) treści wykładowych,
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. \
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_D2-03_K01Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy z oceną i doborem ożaglowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K06prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość ożaglowania oraz zasad jego doboru, zbnajomość zasad manewrowania jachtem żaglowym
Treści programoweT-P-1Projektowanie ożaglowania w aspekcie współpracy żagli
T-W-9Zrównoważenie żaglowe
T-A-1Ocena siły uciągu żagla
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie (Test) treści wykładowych,
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń projektowych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli