Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria jachtu i żeglowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria jachtu i żeglowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,41zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki, mechaniki płynów i mechaniki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.4
T-A-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.5
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.5
T-A-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.5
T-A-5Wykonanie prognozy napędowej.5
T-A-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.4
T-A-7Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości.5
T-W-2Rozwiązania przestrzenne jachtów i małych jednostek turystycznych, konfiguracje kadłubów i stany pływania: wypornościowy, ślizgowy i utrzymanie ciężaru poprzez siły aerodynamiczne.6
T-W-3Rodzaje napędów i sterowanie kierunkiem ruchu, charakterystyki techniczno-eksploatacyjne, środowisko morskie i projektowe, ograniczenia nawigacyjne, struktura ogólna jachtu.6
T-W-4Dokumentacja techniczna i technologiczna.6
T-W-5Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych (PRS, GL, ABS), ISO, przepisy UE, badania certyfikacyjne i pomiary. Przepisy i formuły regatowe; IMS, ORC, KWR, WWMW.5
T-W-6Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe z elementami metody projektów i symulacji.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
BJ_1A_W10, BJ_1A_W16T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
BJ_1A_U08, BJ_1A_U09T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-1, C-2T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-A-6, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-5M-2, M-4, M-5S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D01_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jachtów.
BJ_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-1T-A-4, T-W-3, T-A-6, T-W-5, T-A-5, T-A-3M-1, M-4, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D01_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jachtów.
2,0Student nie rozumie wpływu zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów
3,0Student ma podstawową świadomość o wpływie zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Coles A., Bruce P., Żeglowanie w trudnych warunkach, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2009
  2. Kolaszewski A., Świdwiński P., Żeglarz i sternik jachtowy, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2008
  3. Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
  4. Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Denk R., Wielka księga żeglarstwa, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1999
  2. Dziewulski J. W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1995
  3. Salecki J., Polskie jachty, Zespół Wydawniczy "Neptun", Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.4
T-A-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.5
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.5
T-A-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.5
T-A-5Wykonanie prognozy napędowej.5
T-A-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.4
T-A-7Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości.5
T-W-2Rozwiązania przestrzenne jachtów i małych jednostek turystycznych, konfiguracje kadłubów i stany pływania: wypornościowy, ślizgowy i utrzymanie ciężaru poprzez siły aerodynamiczne.6
T-W-3Rodzaje napędów i sterowanie kierunkiem ruchu, charakterystyki techniczno-eksploatacyjne, środowisko morskie i projektowe, ograniczenia nawigacyjne, struktura ogólna jachtu.6
T-W-4Dokumentacja techniczna i technologiczna.6
T-W-5Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych (PRS, GL, ABS), ISO, przepisy UE, badania certyfikacyjne i pomiary. Przepisy i formuły regatowe; IMS, ORC, KWR, WWMW.5
T-W-6Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D01_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości.
T-W-2Rozwiązania przestrzenne jachtów i małych jednostek turystycznych, konfiguracje kadłubów i stany pływania: wypornościowy, ślizgowy i utrzymanie ciężaru poprzez siły aerodynamiczne.
T-W-5Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych (PRS, GL, ABS), ISO, przepisy UE, badania certyfikacyjne i pomiary. Przepisy i formuły regatowe; IMS, ORC, KWR, WWMW.
T-W-4Dokumentacja techniczna i technologiczna.
T-W-3Rodzaje napędów i sterowanie kierunkiem ruchu, charakterystyki techniczno-eksploatacyjne, środowisko morskie i projektowe, ograniczenia nawigacyjne, struktura ogólna jachtu.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D01_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
BJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
Treści programoweT-W-2Rozwiązania przestrzenne jachtów i małych jednostek turystycznych, konfiguracje kadłubów i stany pływania: wypornościowy, ślizgowy i utrzymanie ciężaru poprzez siły aerodynamiczne.
T-A-2Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.
T-A-1Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba.
T-W-3Rodzaje napędów i sterowanie kierunkiem ruchu, charakterystyki techniczno-eksploatacyjne, środowisko morskie i projektowe, ograniczenia nawigacyjne, struktura ogólna jachtu.
T-A-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.
T-A-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
T-W-4Dokumentacja techniczna i technologiczna.
T-W-5Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych (PRS, GL, ABS), ISO, przepisy UE, badania certyfikacyjne i pomiary. Przepisy i formuły regatowe; IMS, ORC, KWR, WWMW.
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.
T-A-5Wykonanie prognozy napędowej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe z elementami metody projektów i symulacji.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D01_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jachtów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
Treści programoweT-A-4Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
T-W-3Rodzaje napędów i sterowanie kierunkiem ruchu, charakterystyki techniczno-eksploatacyjne, środowisko morskie i projektowe, ograniczenia nawigacyjne, struktura ogólna jachtu.
T-A-6Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu.
T-W-5Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych (PRS, GL, ABS), ISO, przepisy UE, badania certyfikacyjne i pomiary. Przepisy i formuły regatowe; IMS, ORC, KWR, WWMW.
T-A-5Wykonanie prognozy napędowej.
T-A-3Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe z elementami metody projektów i symulacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów
3,0Student ma podstawową świadomość o wpływie zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny