Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Turystyka a towaroznawstwo produktów rybnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka a towaroznawstwo produktów rybnych
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu biochemii, chemii żywności, systematyki ryb i towaroznawstwa żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wlaściwościami fizyko-chemicznymi i charakterystyką towaroznawczą produktów rybnych.
C-2Przekazanie umiejętności wykorzystania produktów rybnych w celach turystycznych oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z adaptacją produktów rybnych w celach turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogólna charakterystyka towaroznawcza produktów rybnych. Analiza typowych cech fizycznych, chemicznych i sensorycznych produktów rybnych. Wady niedopuszczalne.2
T-L-2Charakterystyka towaroznawcza marynat zimnych, gotowanych i smażonych.3
T-L-3Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych.1
T-L-4Charakterystyka towaroznawcza prezerw z ryb solonych.1
T-L-5Charakterystyka towaroznawcza konserw rybnych oraz technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.2
T-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.2
T-L-7Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety).1
T-L-8Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych.1
T-L-9Charakterystyka towaroznawcza ryb wędzonych na zimno i gorąco.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i terminologia produktów rybnych.1
T-W-2Zasady obrotu i przechowywania oraz trwałość towarów rybnych.1
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.1
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa, przydatność technologiczna oraz mozliwości ich wykorzystania w turystyce.2
T-W-5Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w produkcji żywności pod kątem ich wykorzystania w turystyce.1
T-W-6Towaroznawstwo ryb porcjowanych – świeżych i mrożonych1
T-W-7Towaroznawstwo przetworów z mięsa płukanego - surimi.1
T-W-8Towaroznawstwo marynat rybnych, ryb solonych i prezerw.1
T-W-9Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco1
T-W-10Towaroznawstwo konserw rybnych.1
T-W-11Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.1
T-W-12Towaroznawstwo wędlin i szynek rybnych.1
T-W-13Towaroznawstwo past rybnych.1
T-W-14Towaroznawstwo bezkręgowców wodnych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium5
A-L-5Przygotowanie się do wejściówki3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia pisemnej części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C11ut_W01
Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od jego rodzaju, właściwości i potrzeb konsumenta.
TOW_1A_W17, TOW_1A_W01, TOW_1A_W14, TOW_1A_W03, TOW_1A_W16S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C11ut_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji i charakteryzowania produktów rybnych.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U06, TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-L-3, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C11ut_K01
Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
TOW_1A_K03, TOW_1A_K04, TOW_1A_K02, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08, TOW_1A_K01S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C11ut_W01
Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od jego rodzaju, właściwości i potrzeb konsumenta.
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Nie potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produktu do wymagań konsumenta. Nie potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od potrzeb konsumenta.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej niektórych produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać część produktów do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować w niektórych przypadkach odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta.
4,0Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkty do wymagań konsumenta. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Potrafi zaproponować odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i uzasadnić wybór.
4,5Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkty do wymagań konsumenta i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru.
5,0Student rozpoznaje wszystkie organizmy wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca. Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Rozróżnia i właściwie dobiera produkty do wymagań konsumenta i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru. Sam dokonuje oceny i właściwości produktów rybnych i proponuje konsumentom w zależności od ich wymagań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C11ut_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji i charakteryzowania produktów rybnych.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do oceny i charakterystyki produktów rybnych.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do oceny i charakterystyki produktów rybnych.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C11ut_K01
Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej
  2. Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
  3. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
  4. Konarzewski J., Ligocki H., Ogulewicz J., Towaroznawstwo ryb, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1994
  2. Towaroznawcze problemy jakości., Radom, 2011
  3. Pod redakcją prof. dr hab. Urszuli Świetlikowskiej, Surowce spożywcze, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1995, Wyd. II uzupełnione
  4. Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984
  5. Sikorski Z.E., Technologia żywności pochodzenia morskiego, WNT, Warszawa, 1980
  6. Kołakowski E., Technologia farszow rybnych, PWN, Warszawa, 1986
  7. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1977
  8. Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
  9. Kołakowski E., Chrzanowski S., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
  10. Kolakowski E., Kołakowska A., Tokarczyk G., Kołodziejski W., Pawlikowski B., Postępy w technologii konserw rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007, Informator dla przedsiębiorców
  11. Kołakowski E., Stodolnik L., Domiszewski Z., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  12. Magazyn Przemysłu Rybnego, 2011
  13. Przemysł Spożywczy, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólna charakterystyka towaroznawcza produktów rybnych. Analiza typowych cech fizycznych, chemicznych i sensorycznych produktów rybnych. Wady niedopuszczalne.2
T-L-2Charakterystyka towaroznawcza marynat zimnych, gotowanych i smażonych.3
T-L-3Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych.1
T-L-4Charakterystyka towaroznawcza prezerw z ryb solonych.1
T-L-5Charakterystyka towaroznawcza konserw rybnych oraz technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.2
T-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.2
T-L-7Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety).1
T-L-8Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych.1
T-L-9Charakterystyka towaroznawcza ryb wędzonych na zimno i gorąco.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i terminologia produktów rybnych.1
T-W-2Zasady obrotu i przechowywania oraz trwałość towarów rybnych.1
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.1
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa, przydatność technologiczna oraz mozliwości ich wykorzystania w turystyce.2
T-W-5Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w produkcji żywności pod kątem ich wykorzystania w turystyce.1
T-W-6Towaroznawstwo ryb porcjowanych – świeżych i mrożonych1
T-W-7Towaroznawstwo przetworów z mięsa płukanego - surimi.1
T-W-8Towaroznawstwo marynat rybnych, ryb solonych i prezerw.1
T-W-9Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco1
T-W-10Towaroznawstwo konserw rybnych.1
T-W-11Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.1
T-W-12Towaroznawstwo wędlin i szynek rybnych.1
T-W-13Towaroznawstwo past rybnych.1
T-W-14Towaroznawstwo bezkręgowców wodnych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium5
A-L-5Przygotowanie się do wejściówki3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C11ut_W01Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od jego rodzaju, właściwości i potrzeb konsumenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wlaściwościami fizyko-chemicznymi i charakterystyką towaroznawczą produktów rybnych.
C-2Przekazanie umiejętności wykorzystania produktów rybnych w celach turystycznych oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z adaptacją produktów rybnych w celach turystycznych.
Treści programoweT-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa, przydatność technologiczna oraz mozliwości ich wykorzystania w turystyce.
T-W-5Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w produkcji żywności pod kątem ich wykorzystania w turystyce.
T-W-6Towaroznawstwo ryb porcjowanych – świeżych i mrożonych
T-W-7Towaroznawstwo przetworów z mięsa płukanego - surimi.
T-W-9Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco
T-W-10Towaroznawstwo konserw rybnych.
T-W-11Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.
T-W-12Towaroznawstwo wędlin i szynek rybnych.
T-W-14Towaroznawstwo bezkręgowców wodnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia pisemnej części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Nie potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produktu do wymagań konsumenta. Nie potrafi zaproponować odpowiedniego produktu rybnego w zależności od potrzeb konsumenta.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej niektórych produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać część produktów do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować w niektórych przypadkach odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkt do wymagań konsumenta. Potrafi zaproponować odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta.
4,0Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkty do wymagań konsumenta. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Potrafi zaproponować odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i uzasadnić wybór.
4,5Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać produkty do wymagań konsumenta i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru.
5,0Student rozpoznaje wszystkie organizmy wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca. Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Rozróżnia i właściwie dobiera produkty do wymagań konsumenta i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiedni produkt rybny w zależności od potrzeb konsumenta i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru. Sam dokonuje oceny i właściwości produktów rybnych i proponuje konsumentom w zależności od ich wymagań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C11ut_U01Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji i charakteryzowania produktów rybnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności wykorzystania produktów rybnych w celach turystycznych oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z adaptacją produktów rybnych w celach turystycznych.
Treści programoweT-L-3Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych.
T-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa, przydatność technologiczna oraz mozliwości ich wykorzystania w turystyce.
T-W-5Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w produkcji żywności pod kątem ich wykorzystania w turystyce.
T-W-6Towaroznawstwo ryb porcjowanych – świeżych i mrożonych
T-W-7Towaroznawstwo przetworów z mięsa płukanego - surimi.
T-W-9Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco
T-W-10Towaroznawstwo konserw rybnych.
T-W-11Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.
T-W-12Towaroznawstwo wędlin i szynek rybnych.
T-W-13Towaroznawstwo past rybnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia pisemnej części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do oceny i charakterystyki produktów rybnych.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do oceny i charakterystyki produktów rybnych.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny i charakterystyki produktów rybnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C11ut_K01Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z adaptacją produktów rybnych w celach turystycznych.
Treści programoweT-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.
T-L-7Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety).
T-L-8Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych.
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa, przydatność technologiczna oraz mozliwości ich wykorzystania w turystyce.
T-W-5Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w produkcji żywności pod kątem ich wykorzystania w turystyce.
T-W-6Towaroznawstwo ryb porcjowanych – świeżych i mrożonych
T-W-7Towaroznawstwo przetworów z mięsa płukanego - surimi.
T-W-9Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco
T-W-10Towaroznawstwo konserw rybnych.
T-W-11Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.
T-W-12Towaroznawstwo wędlin i szynek rybnych.
T-W-13Towaroznawstwo past rybnych.
T-W-14Towaroznawstwo bezkręgowców wodnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.