Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo i przechowalnictwo
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Podstawy fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń2
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych2
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"2
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl22
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych2
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach2
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców2
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców2
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu2
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej2
T-L-15Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych1
T-W-2Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych1
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności1
T-W-4Technologia podmrażania i częściowego zamrażania2
T-W-5Technologia zamrażania2
T-W-6Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy2
T-W-7Technologia i technika rozmrażania2
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych2
T-W-9Przechowalnictwo wybranych grup towarów żywnościowego2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-3Przygotowanie do zajęć11
A-L-4Prygotowanie do kolokwiów cząstkowych10
61
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C7tz_W03
Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie.
TOW_1A_W03S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-8M-2, M-1S-2, S-3
TOW_1A_C7tz_W04
Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport.
TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11C-1T-W-8M-2, M-1S-2, S-3
TOW_1A_C7tz_W17
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności
TOW_1A_W17S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-8, T-L-5, T-W-2, T-L-7, T-L-10, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-15, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-11, T-L-4, T-W-9, T-W-4, T-L-2, T-L-9, T-L-14, T-L-12, T-W-6, T-L-13, T-W-7M-2, M-1S-3, S-2
TOW_1A_C7tz_W23
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem niezbędne podczas organizowania dystrybucji, przechowywania i transportu towarów żywnościowych
TOW_1A_W23S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-5, T-L-14, T-L-10, T-W-1, T-L-3, T-W-6, T-L-2, T-W-7, T-W-3, T-L-7, T-W-9, T-L-13, T-W-2, T-L-11, T-W-4, T-W-8, T-L-9, T-L-12, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-15, T-L-8M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C7tz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-6, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-14, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2, S-3
TOW_1A_C7tz_U08
Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych.
TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-9, T-L-3, T-L-6, T-L-11, T-L-13, T-L-7, T-L-12, T-L-14, T-L-10M-2, M-1S-3, S-2
TOW_1A_C7tz_U11
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TOW_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-1T-L-2, T-L-11, T-L-7, T-L-3, T-L-10, T-L-13, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-14, T-L-5, T-L-8, T-L-12M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C7tz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TOW_1A_K02S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05InzA_K02C-1T-L-11, T-L-14, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-13, T-L-10, T-L-9, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-12, T-L-8M-2, M-1S-3, S-2
TOW_1A_C7tz_K03
Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu.
TOW_1A_K02, TOW_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-10, T-L-8, T-L-11, T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-3, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-2, M-1S-3, S-2
TOW_1A_C7tz_K04
Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu.
TOW_1A_K04S1A_K02, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-12, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-14, T-L-13, T-L-5M-1, M-2S-2, S-3
TOW_1A_C7tz_K08
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06C-1T-L-14, T-L-13, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-12, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-8M-2, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C7tz_W03
Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,0Student, nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
TOW_1A_C7tz_W04
Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk z przedmiotu.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
TOW_1A_C7tz_W17
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy, potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,5Student potrafi efektywnie prezentować analizować dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
5,0Student potrafi efektywnie analizować dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
TOW_1A_C7tz_W23
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem niezbędne podczas organizowania dystrybucji, przechowywania i transportu towarów żywnościowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,5Student potrafi efektywnie prezentować analizować dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyki powiązanych z przedmiotem
5,0Student potrafi efektywnie analizować dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C7tz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności nie zrozumie potrzeby i nie zna możliwości przedmiotu
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
TOW_1A_C7tz_U08
Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych.
2,0Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przechowalnictwo i chłodnictwo.
3,0Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków.
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
4,5Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpreatcją.
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
TOW_1A_C7tz_U11
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
2,0Student umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie chłodnictwo i przechowalnictwo
3,0Student umie zrealizować zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu
4,5Student umie wyszukiwać niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu Chłodnictwo i Przechowalnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacji
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C7tz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości przedmiotu
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu chłodnictwo i przechowalnictwo
TOW_1A_C7tz_K03
Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć i własnych wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięzwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczenia kierunków własnego rozwoju.
TOW_1A_C7tz_K04
Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
TOW_1A_C7tz_K08
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie ma świadomości sowjej wiedzy i umiejętności nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości przedmiotu
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  2. Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
  3. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
  4. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
  5. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
  6. Stodolnik L., Zarzycki B., Szczepanik G., Chłodnictwo (Miniskrypt), AR Szczecin, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
  2. Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1977
  3. Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
  4. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
  5. Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
  6. Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Politechnika Łódzka, Łódź, 1995
  7. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń2
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych2
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"2
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl22
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych2
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach2
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców2
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców2
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu2
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej2
T-L-15Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych1
T-W-2Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych1
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności1
T-W-4Technologia podmrażania i częściowego zamrażania2
T-W-5Technologia zamrażania2
T-W-6Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy2
T-W-7Technologia i technika rozmrażania2
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych2
T-W-9Przechowalnictwo wybranych grup towarów żywnościowego2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-3Przygotowanie do zajęć11
A-L-4Prygotowanie do kolokwiów cząstkowych10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_W03Poznanie wiedzy w zakresie trwałości surowców i produktów żywnościowych w ujęciu zmian biologicznych i znaczeniu jej w przechowalnictwie i chłodnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,0Student, nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa, z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_W04Poznanie sposobów przechowywania surowców i produktów żywnościowych, w tym dystrybucja i transport.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk z przedmiotu.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii praktyk powiązanych z przedmiotem.
5,0Student potrafi efektywnie analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze przechowalnictwa i chłodnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-W-2Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-15Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności
T-W-5Technologia zamrażania
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-W-9Przechowalnictwo wybranych grup towarów żywnościowego
T-W-4Technologia podmrażania i częściowego zamrażania
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-W-6Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-W-7Technologia i technika rozmrażania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy, potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,5Student potrafi efektywnie prezentować analizować dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
5,0Student potrafi efektywnie analizować dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_W23Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem niezbędne podczas organizowania dystrybucji, przechowywania i transportu towarów żywnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-5Technologia zamrażania
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-W-6Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-W-7Technologia i technika rozmrażania
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-W-9Przechowalnictwo wybranych grup towarów żywnościowego
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-W-2Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-W-4Technologia podmrażania i częściowego zamrażania
T-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-15Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,0Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
4,5Student potrafi efektywnie prezentować analizować dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyki powiązanych z przedmiotem
5,0Student potrafi efektywnie analizować dyskutować o osiągniętych wynikach a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze chłodnictwa i przechowalnictwa z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności nie zrozumie potrzeby i nie zna możliwości przedmiotu
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_U08Nabycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczania, doboru warunków przechowywania i transportu określonych surowców i produktów żywnościowych z uwzględnieniem właściwości fizyko-chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przechowalnictwo i chłodnictwo.
3,0Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków.
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją.
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
4,5Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpreatcją.
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu przechowalnictwo i chłodnictwo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_U11Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpretacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie chłodnictwo i przechowalnictwo
3,0Student umie zrealizować zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków
3,5Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją
4,0Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu
4,5Student umie wyszukiwać niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu Chłodnictwo i Przechowalnictwo wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacji
5,0Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją wnioskowaniem i porównaniem do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości przedmiotu
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu chłodnictwo i przechowalnictwo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_K03Nabycie świadomości realizacji przedsięwzięć o charakterze wspólnym do uzyskania określonych zadań w obszarze przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć i własnych wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji wspólnych przedsięzwzięć, w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczenia kierunków własnego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_K04Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia w obszarze zagadnień przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-8Niekonwencjonalne metody zabezpieczania surowców i produktów żywnościowych
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia własnego rozwoju.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności poczucia dalszego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C7tz_K08Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-14Oznaczanie aktywności wody jako czynnik trwałości przechowalniczej
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości sowjej wiedzy i umiejętności nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości przedmiotu
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę umiejętności bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości przedmiotu