Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Nośniki szkodliwych mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nośniki szkodliwych mikroorganizmów
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Koronkiewicz <Anna.Koronkiewicz@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu mikrobiologii zywności i podstaw biotechnologii
W-2Mikrobiologia ogółna i szczegółowa
W-3Chemia organiczna i nieorganiczna
W-4Biochemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nośnikami szkodliwych mikroorganizmów i metodami ich oznaczania
C-2Zapoznanie studentów z drogami przenoszenia mikroorganizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Możliwe źródła zanieczyszczenia żywności produkowanej na skalę przemysłową. Środowisko okołoprodukcyjne. Ogólna liczba bakterii i grzybów mikroskopowych w powietrzu pomieszczeń produkcyjnych- metoda sedymentacyjna i aspiracyjna.16
16
wykłady
T-W-1Żywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta.2
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności. Źródła i drogi przenoszena patogenów. Toksyczne metoabolity.6
T-W-3Obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.2
T-W-4Mechanizm chorobotwórczości patogenów jelitowych.2
T-W-5Nowe patogeny w żywności.2
T-W-6Spsoby przeciwdziałania obecności patogenów w żywności.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-L-2studiowanie literatury28
A-L-3przygotowanie do zaliczenia cząstkowego oraz zaliczenia końcowego.16
60
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach16
A-W-2studiowanie literatury35
A-W-3Konsultacje z prowadzącym9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajecia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3dyskusja tematyczna
M-4Wykład informacyjny
M-5ćwicznia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena formująca
S-4Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO7-2ut_W02
Zdobycie wiedzy o drogach przemieszczania się mikroorganizmów
TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11C-2T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO7-2ut_U01
Student posiada umiejetność doboru włąsciwej metody oznaczenia do analizy mikrobiologicznej
TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO7-2ut_K01
Student ma świadomość istnienia różńych nosników szkodliwych mikroorganizmów i wynikajacyh zagrożeń
TOW_1A_K02, TOW_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO7-2ut_W02
Zdobycie wiedzy o drogach przemieszczania się mikroorganizmów
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o drobnoustrojach występujących w różnych środowiskach i drogach ich przemieszczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO7-2ut_U01
Student posiada umiejetność doboru włąsciwej metody oznaczenia do analizy mikrobiologicznej
2,0
3,0Umiejetność studenta w zakresie nośników szkodliwych mikroorganizmów spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO7-2ut_K01
Student ma świadomość istnienia różńych nosników szkodliwych mikroorganizmów i wynikajacyh zagrożeń
2,0
3,0Świadomość studenta w zakresie nośników szkodliwych mikroorganizmów spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  3. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  4. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowiskao., PWN, Warszawa, 2003
  5. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  6. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  7. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  8. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007
  3. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  4. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  5. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Możliwe źródła zanieczyszczenia żywności produkowanej na skalę przemysłową. Środowisko okołoprodukcyjne. Ogólna liczba bakterii i grzybów mikroskopowych w powietrzu pomieszczeń produkcyjnych- metoda sedymentacyjna i aspiracyjna.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta.2
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności. Źródła i drogi przenoszena patogenów. Toksyczne metoabolity.6
T-W-3Obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.2
T-W-4Mechanizm chorobotwórczości patogenów jelitowych.2
T-W-5Nowe patogeny w żywności.2
T-W-6Spsoby przeciwdziałania obecności patogenów w żywności.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-L-2studiowanie literatury28
A-L-3przygotowanie do zaliczenia cząstkowego oraz zaliczenia końcowego.16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach16
A-W-2studiowanie literatury35
A-W-3Konsultacje z prowadzącym9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO7-2ut_W02Zdobycie wiedzy o drogach przemieszczania się mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z drogami przenoszenia mikroorganizmów
Treści programoweT-W-6Spsoby przeciwdziałania obecności patogenów w żywności.
T-W-4Mechanizm chorobotwórczości patogenów jelitowych.
T-W-3Obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności. Źródła i drogi przenoszena patogenów. Toksyczne metoabolity.
T-W-5Nowe patogeny w żywności.
T-W-1Żywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta.
Metody nauczaniaM-4Wykład informacyjny
M-5ćwicznia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena formująca
S-4Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o drobnoustrojach występujących w różnych środowiskach i drogach ich przemieszczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO7-2ut_U01Student posiada umiejetność doboru włąsciwej metody oznaczenia do analizy mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nośnikami szkodliwych mikroorganizmów i metodami ich oznaczania
Treści programoweT-W-6Spsoby przeciwdziałania obecności patogenów w żywności.
T-W-3Obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.
T-W-5Nowe patogeny w żywności.
T-W-1Żywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta.
T-L-1Możliwe źródła zanieczyszczenia żywności produkowanej na skalę przemysłową. Środowisko okołoprodukcyjne. Ogólna liczba bakterii i grzybów mikroskopowych w powietrzu pomieszczeń produkcyjnych- metoda sedymentacyjna i aspiracyjna.
T-W-4Mechanizm chorobotwórczości patogenów jelitowych.
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności. Źródła i drogi przenoszena patogenów. Toksyczne metoabolity.
Metody nauczaniaM-3dyskusja tematyczna
M-2zajecia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejetność studenta w zakresie nośników szkodliwych mikroorganizmów spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO7-2ut_K01Student ma świadomość istnienia różńych nosników szkodliwych mikroorganizmów i wynikajacyh zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nośnikami szkodliwych mikroorganizmów i metodami ich oznaczania
Treści programoweT-W-6Spsoby przeciwdziałania obecności patogenów w żywności.
T-W-5Nowe patogeny w żywności.
T-W-2Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności. Źródła i drogi przenoszena patogenów. Toksyczne metoabolity.
T-W-1Żywność jako nośnik różnego rodzaju zagrożeń dla zdrowia konsumenta.
T-W-4Mechanizm chorobotwórczości patogenów jelitowych.
T-W-3Obowiązujące przepisy i kryteria dotyczące bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.
T-L-1Możliwe źródła zanieczyszczenia żywności produkowanej na skalę przemysłową. Środowisko okołoprodukcyjne. Ogólna liczba bakterii i grzybów mikroskopowych w powietrzu pomieszczeń produkcyjnych- metoda sedymentacyjna i aspiracyjna.
Metody nauczaniaM-3dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajecia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość studenta w zakresie nośników szkodliwych mikroorganizmów spełnia minimalne kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0