Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja produkcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja produkcji
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości w zakresie matematyki i etyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Amortyzacja środków trwałych.4
T-L-2Psychologia społeczna zespołu pracowniczego.4
T-L-3Decyzje kierownicze.4
T-L-4Kompozycja i system marketingowy.4
16
wykłady
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.2
T-W-2Tło mikroekonomiczne produkcji rolniczej i jej organizacja.1
T-W-3Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie.1
T-W-4Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej.1
T-W-5Postęp technologiczny w rolnictwie i jego wpływ na ekonomikę.2
T-W-6Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa.2
T-W-7Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania.2
T-W-8Marketing produktów rolnych1
T-W-9Wyposażenie: warianty decyzji.1
T-W-10Zaopatrzenie materiało-techniczne.1
T-W-11Ważniejsze definicje i określenia jakości.1
T-W-12Innowacyjne uwarunkowania.1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Praca w grupach14
A-L-3Samodzielna praca studenta17
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia12
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Praca z literaturą15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Metoda przewodniego tekstu
M-4Seminarium, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prowadzenie notatek
S-3Ocena formująca: Aktywność w prowadzonych dyskusjach
S-4Ocena formująca: Kolokwia
S-5Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO16-2tz_W01
Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania.
TOW_1A_W11S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W10, S1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7M-1S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO16-2tz_U01
Umie określić znaczenie marketingu w produkcji rolniczej
TOW_1A_U07S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U06C-1T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO16-2tz_K01
Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej
TOW_1A_K07S1A_K04, S1A_K05InzA_K01C-1T-W-1, T-W-12M-1, M-2S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO16-2tz_W01
Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki i zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO16-2tz_U01
Umie określić znaczenie marketingu w produkcji rolniczej
2,0
3,0Umie określić znaczenie marketingu w produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO16-2tz_K01
Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej
2,0
3,0Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. A Woś, F. Tomczak, Ekonomika rolnictwa. Zakrys teorii., PWRi L, Warszawa, 1983
  2. L. Worobjow, G. Spychalski, Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania produkcją, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2002
  3. G. Spychalski, Przeksztalcenia rolnictwa państwowego w Polsce w okresie transformacji systemowej (1990-1998), Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 1999
  4. L. Worobjow, Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Z. Doliwa-Klepacki, Integracja Europejska, Femida, Białystok, 1999
  2. Red. A. Koźmiński, Zarzadzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
  3. M. Świtłyk, Zarys nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem rolniczym, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Amortyzacja środków trwałych.4
T-L-2Psychologia społeczna zespołu pracowniczego.4
T-L-3Decyzje kierownicze.4
T-L-4Kompozycja i system marketingowy.4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.2
T-W-2Tło mikroekonomiczne produkcji rolniczej i jej organizacja.1
T-W-3Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie.1
T-W-4Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej.1
T-W-5Postęp technologiczny w rolnictwie i jego wpływ na ekonomikę.2
T-W-6Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa.2
T-W-7Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania.2
T-W-8Marketing produktów rolnych1
T-W-9Wyposażenie: warianty decyzji.1
T-W-10Zaopatrzenie materiało-techniczne.1
T-W-11Ważniejsze definicje i określenia jakości.1
T-W-12Innowacyjne uwarunkowania.1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Praca w grupach14
A-L-3Samodzielna praca studenta17
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Praca z literaturą15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO16-2tz_W01Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W11Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu, systemów zarządzania jakością i zarządzania bezpieczeństwem żywności. Ma wiedzę na temat segmentacji rynku. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.
Treści programoweT-W-2Tło mikroekonomiczne produkcji rolniczej i jej organizacja.
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
T-W-3Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie.
T-W-7Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki i zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO16-2tz_U01Umie określić znaczenie marketingu w produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.
Treści programoweT-W-8Marketing produktów rolnych
T-W-7Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwia
S-5Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie określić znaczenie marketingu w produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO16-2tz_K01Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.
Treści programoweT-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
T-W-12Innowacyjne uwarunkowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwia
S-5Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0