Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Urządzenia pokładowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia pokładowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mechaniki i konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i eksploatacji pokładowych urządzeń okrętowych.
C-2Przekazanie umiejętności w zakresie podstaw projektowania i doboru wybranych typów urządzeń pokładowych.
C-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.4
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.2
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.2
T-W-4Urządzenia sterowe.2
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.2
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Utrwalenie materiału i przygotowanie do zaliczenia wykładów.35
A-W-3Udział w konsultacjach.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: 0cena ciągła

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K15_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
EMO_1A_W15, EMO_1A_W08, EMO_1A_W17R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K15_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować i dobrać takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
EMO_1A_U19R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K15_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
EMO_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05InzA_K01C-3T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K15_W01
Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,0Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,5Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem i eksploatacją.
4,0Ma wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność obiektów oceanotechnicznych.
4,5Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność i bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
5,0Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność, bezpieczeństwo i ryzyko obiektów oceanotechnicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K15_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować i dobrać takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
2,0Nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranego rozwiązania technicznego urządzenia pokładowego oraz zaprojektować proste rozwiązanie techniczne takiego urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować wybrane urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań
4,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
4,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urządzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań oraz wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania.
5,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań, wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania a także ocenić jego niezawodność.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K15_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0Ma wyróżniającą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Pyrchla J., Królikowski A, Charakterystyka i eksploatacja urządzeń pokładowych, Marine Technology, Gdańsk, 2002
  2. Więckiewicz W., Urządzenia pokładowe na statkach towarowych, Akademia Morska, Gdynia, 2003
  3. Wojtaszczyk B., Urządzenia przeładunkowe drobnicowców ro-ro i lo-lo, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.4
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.2
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.2
T-W-4Urządzenia sterowe.2
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.2
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Utrwalenie materiału i przygotowanie do zaliczenia wykładów.35
A-W-3Udział w konsultacjach.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K15_W01Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W15Ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W17Ma wiedzę na temat zasad i podstaw konstrukcji maszyn oraz sposobów graficznego przedstawienia podstawowych konstrukcji inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i eksploatacji pokładowych urządzeń okrętowych.
Treści programoweT-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.
T-W-4Urządzenia sterowe.
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,0Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem.
3,5Ma wiedzę w zakresie podstaw projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz wybranych zagadnień związanych z ich doborem i eksploatacją.
4,0Ma wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność obiektów oceanotechnicznych.
4,5Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność i bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych.
5,0Ma wyróżniającą wiedzę w zakresie projektowania, konstrukcji i budowy urządzeń pokładowych oraz różnych zagadnień związanych z ich doborem oraz eksploatacją. Ma wiedzę o wpływie różnych rozwiązań na niezawodność, bezpieczeństwo i ryzyko obiektów oceanotechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K15_U01Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować i dobrać takie urządzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności w zakresie podstaw projektowania i doboru wybranych typów urządzeń pokładowych.
Treści programoweT-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania wybranych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania wybranego rozwiązania technicznego urządzenia pokładowego oraz zaprojektować proste rozwiązanie techniczne takiego urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
3,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować wybrane urzadzenie zgodnie z określoną specyfikacją wymagań
4,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych urządzeń pokładowych oraz zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań.
4,5Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania różnych rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urządzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań oraz wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania.
5,0Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania rozwiązań technicznych różnych urządzeń pokładowych, zaprojektować takie urzadzenia zgodnie z określoną specyfikacją wymagań, wskazać zalety i wady proponowanego rozwiązania a także ocenić jego niezawodność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K15_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
Treści programoweT-W-4Urządzenia sterowe.
T-W-1Okrętowe urządzenia przeładunkowe i transportowe. Klasyfikacja, budowa i funkcje dźwignic okrętowych. Podstawy projektowania urządzeń przeładunkowych. Układy napędu. Napędy hydrostatyczne (silniki i pompy hydrauliczne). Systemy wydobycia konkrecji.
T-W-5Urządzenia kotwiczne, cumownicze, holownicze, połowowe.
T-W-6Środki i urządzenia ratunkowe.
T-W-2Zamknięcia luków ładunkowych. Klasyfikacja. Zasada działania. Systemy mocowania ładunków.
T-W-3Rampy i furty ładunkowe. Pokłady podnoszone.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 0cena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0Ma wyróżniającą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole.