Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Osłona meteorologiczna plonów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Osłona meteorologiczna plonów
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i uprawy roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych4
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie2
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw4
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym2
T-A-5Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA3
15
wykłady
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce2
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.2
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin3
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych2
T-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo2
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie danych, wykonywanie obliczeń statystycznych5
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Opanowanie części teoretycznej ćwiczeń i zaliczenie zadań praktycznych8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D04_W01
Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej.
ROL_2A_W07R2A_W03, R2A_W07C-1T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D04_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-1T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D04_K01
Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03R2A_K01, R2A_K05, R2A_K07C-1T-A-5, T-W-6, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D04_W01
Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej.
2,0Nie uczestniczy w wykładach i nie ma żadnej wiedzy na temat osłony meteorologicznej plonów
3,0Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej
3,5Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej w tym o prognozach meteorologicznych
4,0Posiada wiedzę o systemach osłony meteorologicznej, zna sposoby jej działania, ma dobre rozeznanie w szkodach jakie wynikają z niedoborów lub nadmiarów elementów pogodowych
4,5Posiada wiedzę o systemach osłony meteorologicznej, zna sposoby jej działania, wie jak prognozować plony na podstawie elementów meteorologicznych
5,0Posiada wiedzę o systemach osłony meteorologicznej, zna sposoby jej działania, wie jak prognozować plony na podstawie elementów meteorologicznych, wyciąga praktyczne wnioski ze swojej pracy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D04_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne
2,0Nie potrafi samodzielnie zrobić żadnej prognozy agrometeorologicznej.
3,0Potrafi wykonać proste obliczenia do określania terminów wznowienia wegetacji i rozpoczęcia prac polowych
3,5Potrafi analizować uzyskane wyniki obliczeń z danymi wieloletnimi zawartymi w Atlasach klimatycznych
4,0Potrafi analizować uzyskane wyniki prognoz plonów roślin z danymi wieloletnimi zawartymi w Atlasach klimatycznych
4,5Potrafi sam konstruować proste modele matematyczne do prognozowania plonów i weryfikować wyniki
5,0Potrafi sam konstruować modele matematyczne do prognozowania plonów i weryfikować wyniki, szacować straty wynikłe niekorzystnego przebiegu elementów meteorologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D04_K01
Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, jest liderem w pracach zespołowych

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M, Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Koźmiński C., Michalska B., Leśny J. opr. red., Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C, Michalska B. red. nauk., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych4
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie2
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw4
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym2
T-A-5Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce2
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.2
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin3
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych2
T-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo2
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie danych, wykonywanie obliczeń statystycznych5
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Opanowanie części teoretycznej ćwiczeń i zaliczenie zadań praktycznych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D04_W01Poznanie elementów osłony meteorologicznej plonów w postaci prognoz, ostrzeżeń, ekspertyz i raportów, mających znaczenie dla produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne
Treści programoweT-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce
T-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uczestniczy w wykładach i nie ma żadnej wiedzy na temat osłony meteorologicznej plonów
3,0Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej
3,5Posiada podstawową wiedzę o sposobach osłony meteorologicznej w tym o prognozach meteorologicznych
4,0Posiada wiedzę o systemach osłony meteorologicznej, zna sposoby jej działania, ma dobre rozeznanie w szkodach jakie wynikają z niedoborów lub nadmiarów elementów pogodowych
4,5Posiada wiedzę o systemach osłony meteorologicznej, zna sposoby jej działania, wie jak prognozować plony na podstawie elementów meteorologicznych
5,0Posiada wiedzę o systemach osłony meteorologicznej, zna sposoby jej działania, wie jak prognozować plony na podstawie elementów meteorologicznych, wyciąga praktyczne wnioski ze swojej pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D04_U01Potrafi wykorzystać wiedzę o meteorologicznej osłonie rolnictwa do prognoz agrometeorologicznych w różnych krokach czasowych, stosując podstawowe metody statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne
Treści programoweT-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw
T-W-4Zastosowanie teledetekcji w prognozach agrometeorologicznych
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym
T-W-2Podział prognoz agrometeorologicznych.
T-W-3Metody statystyczne do prognozowania plonów roślin
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.
T-W-1Meteorologiczna osłona rolnictwa w Europie i w Polsce
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie
T-W-5Susze w Polsce i ich wpływ na rolnictwo
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zrobić żadnej prognozy agrometeorologicznej.
3,0Potrafi wykonać proste obliczenia do określania terminów wznowienia wegetacji i rozpoczęcia prac polowych
3,5Potrafi analizować uzyskane wyniki obliczeń z danymi wieloletnimi zawartymi w Atlasach klimatycznych
4,0Potrafi analizować uzyskane wyniki prognoz plonów roślin z danymi wieloletnimi zawartymi w Atlasach klimatycznych
4,5Potrafi sam konstruować proste modele matematyczne do prognozowania plonów i weryfikować wyniki
5,0Potrafi sam konstruować modele matematyczne do prognozowania plonów i weryfikować wyniki, szacować straty wynikłe niekorzystnego przebiegu elementów meteorologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D04_K01Ma świadomość ciągłego dokształcania się, potrafi zachęcać do tego innych, analizuje hierarchię ważności problemów, które są do rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Ocena zasobów i zagrożeń klimatycznych wybranych regionów kraju. Systemy meteorologicznej osłony rolnictwa. Ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne
Treści programoweT-A-5Opracowanie prognoz agrometeorologicznych za pomocą serwisu WISIA
T-W-6Metody statystyczne do prognozowania pozimowych zapasów wody, terminów początków prac polowych, wznowienia wegetacji i ważniejszych faz rozwojowych roślin.
T-A-1Metody opracowań danych meteorologicznych na przykładzie atlasów klimatycznych i wybranych stacji meteorologicznych
T-A-4Opracowanie prognoz temperatury odczuwalnej dla potrzeb oceny warunków pracy w terenie otwartym
T-A-2Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości pozimowych zapasów wody w glebie
T-A-3Opracowanie i weryfikacja prognoz wielkości plonów wybranych roślin w skali kraju i województw
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma ograniczoną świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, jest liderem w pracach zespołowych