Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania warstwy wierzchniej elementów maszyn.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych1
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego.2
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju2
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział2
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział2
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie2
T-W-8Środki myjące – rodzaje, właściwości3
T-W-9Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-M_W14
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
ROL_1A_W14R1A_W04, R1A_W05InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-M_U08
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych do eksploatowanych maszyn i urządzeń
ROL_1A_U08InzA_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-M_K05
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
ROL_1A_K03, ROL_1A_K05R1A_K03, R1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-M_W14
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych ich eksploatacji (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały, zaproponować i uzasadnić zastosowanie zamienników)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-M_U08
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych do eksploatowanych maszyn i urządzeń
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów eksploatacyjnych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-M_K05
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych1
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego.2
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju2
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział2
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział2
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie2
T-W-8Środki myjące – rodzaje, właściwości3
T-W-9Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-M_W14Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W14Ma podstawową wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego.
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-9Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-8Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych ich eksploatacji (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały, zaproponować i uzasadnić zastosowanie zamienników)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-M_U08Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych do eksploatowanych maszyn i urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U08Ma podstawowe umiejętności w zakresie eksploatacji pojazdów, maszyn i narzędzi wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego.
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-9Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-8Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów eksploatacyjnych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-M_K05Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-3Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego.
T-W-4Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-5Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-6Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-7Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie
T-W-9Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-8Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów i konieczności dokształcania