Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów, metody oceny, przykłady stosowanych wskaźników i miar różnorodności biologicznej2
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata1
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej1
T-W-4Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji, zagrożenia dla bioróżnorodności2
T-W-5Waloryzacje przyrodnicze jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie4
T-W-6Ochrona różnorodności biologicznej grzybów, roślin plechowatych, zarodnikowych i naczyniowych4
T-W-7Ochrona różnorodności biologicznej bezkręgowców i kręgowców4
T-W-8Zasady i znaczenie prowadzenia monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje6
A-W-3samodzielne studiowanie treści programowych10
A-W-4przygotowanie pisemnego opracowania wybranego tematu10
A-W-5przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu12
A-W-6pisemne zliaczenie przedmiotu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: esej
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-O_W01
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
ROL_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-O_U01
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej różnych grup organizmów w krajobrazie rolniczym
ROL_1A_U13R1A_U02C-1T-W-5, T-W-8M-1S-2
ROL_1A_O05-O_U02
prezentuje własne opracowania materiałów żródłowych i wymienia wyniki chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt stanowiących o różnorodności biologicznej wybranych ekosystemów
ROL_1A_U14R1A_U09C-1T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-O_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
ROL_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-O_W01
definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-O_U01
potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej różnych grup organizmów w krajobrazie rolniczym
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
ROL_1A_O05-O_U02
prezentuje własne opracowania materiałów żródłowych i wymienia wyniki chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt stanowiących o różnorodności biologicznej wybranych ekosystemów
2,0student nie potrafi prawidłowo opisać różnorodności biologicznej żadnej grupy organizmów
3,0student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 1 wybranej grupy organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych
3,5student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 2 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych
4,0student poprawnie opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków chronionych, rzadkich i zagrożonych
4,5student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych
5,0student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych wskazując warunki siedliskowe w jakich występują

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-O_K01
student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Andrzejweski R. Weigle A., Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów, metody oceny, przykłady stosowanych wskaźników i miar różnorodności biologicznej2
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata1
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej1
T-W-4Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji, zagrożenia dla bioróżnorodności2
T-W-5Waloryzacje przyrodnicze jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie4
T-W-6Ochrona różnorodności biologicznej grzybów, roślin plechowatych, zarodnikowych i naczyniowych4
T-W-7Ochrona różnorodności biologicznej bezkręgowców i kręgowców4
T-W-8Zasady i znaczenie prowadzenia monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje6
A-W-3samodzielne studiowanie treści programowych10
A-W-4przygotowanie pisemnego opracowania wybranego tematu10
A-W-5przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu12
A-W-6pisemne zliaczenie przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O05-O_W01definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-W-4Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji, zagrożenia dla bioróżnorodności
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów, metody oceny, przykłady stosowanych wskaźników i miar różnorodności biologicznej
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O05-O_U01potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej różnych grup organizmów w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-W-5Waloryzacje przyrodnicze jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie
T-W-8Zasady i znaczenie prowadzenia monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O05-O_U02prezentuje własne opracowania materiałów żródłowych i wymienia wyniki chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt stanowiących o różnorodności biologicznej wybranych ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-W-6Ochrona różnorodności biologicznej grzybów, roślin plechowatych, zarodnikowych i naczyniowych
T-W-7Ochrona różnorodności biologicznej bezkręgowców i kręgowców
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: esej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi prawidłowo opisać różnorodności biologicznej żadnej grupy organizmów
3,0student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 1 wybranej grupy organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych
3,5student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 2 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych
4,0student poprawnie opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków chronionych, rzadkich i zagrożonych
4,5student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych
5,0student wyczerpująco opisuje różnorodność biologiczną 3 wybranych grup organizmów, podaje przykłady gatunków rzadkich, chronionych i zagrożonych wskazując warunki siedliskowe w jakich występują
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O05-O_K01student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym
Treści programoweT-W-4Krajobraz kulturowy - rodzaje, formy antropopresji, zagrożenia dla bioróżnorodności
T-W-5Waloryzacje przyrodnicze jako podstawa oceny różnorodności biologicznej w krajobrazie
T-W-7Ochrona różnorodności biologicznej bezkręgowców i kręgowców
T-W-8Zasady i znaczenie prowadzenia monitoringów przyrodniczych w utrzymaniu różnorodności biologicznej
T-W-3Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej
T-W-1Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów, metody oceny, przykłady stosowanych wskaźników i miar różnorodności biologicznej
T-W-2Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata
T-W-6Ochrona różnorodności biologicznej grzybów, roślin plechowatych, zarodnikowych i naczyniowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 20 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 20-26 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 27-29 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 30-36 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 37-39 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 40 pkt. odpowiadając na 20 pytań z których każde ma 0-2 pkt.