Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i kierowanie gospodarstwem rolnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i kierowanie gospodarstwem rolnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu życia społecznego i gospodarczego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania i struktur organizacyjnych przedsiębiorstw.
C-2Zrozumienie prawidłowości podejmowania poprawnych decyzji i skutecznego kierowania przedsiębiorstwem.
C-3Poznanie zasad budowania strategi przedsiębiorstwa, planowania i pisania biznesplanu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Działalność gospodarcza, pojęcie i cechy przedsiębiorstw2
T-W-2Struktura organizacyjna przedsiębiorstw2
T-W-3Proces produkcji i jego struktura, Etapy procesu podejmowania decyzji2
T-W-4Technika i narzędzia podejmowania decyzji, Techniki twórczego myślenia, bariery w podejmowaniu decyzji2
T-W-5Budowa i analiza strategii przedsiębiorstwa2
T-W-6Planowanie w gospodarstwie rolnym2
T-W-7Zasady i etapy przygotowywania biznesplanu2
T-W-8Pojęcie zarządzania i rola kierowania2
T-W-9Style i systemy kierowania w przedsiębiorstwie2
T-W-10Rekrutacja i kariery zawodowe pracowników2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2praca z książką10
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie biznesplanu10
A-W-5wyszukiwanie informacji w internecie10
A-W-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O01-Z_W01
Charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiebiorstw.
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-3, S-1
ROL_1A_O01-Z_W02
Potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowania decyzji.
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-2T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3
ROL_1A_O01-Z_W03
Wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O01-Z_U01
Analizuje proces produkcji i jego strukturę.
ROL_1A_U19InzA_U03, InzA_U04C-1T-W-1, T-W-3M-2, M-3S-1, S-2
ROL_1A_O01-Z_U02
Ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
ROL_1A_U19InzA_U03, InzA_U04C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-3, S-2, S-1
ROL_1A_O01-Z_U03
Posiada umiejętność napisania biznesplanu
ROL_1A_U18R1A_U01InzA_U04C-3T-W-7M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O01-Z_K01
Dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmoawania dezcyzji w warunkach ryzyka
ROL_1A_K01, ROL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2T-W-8, T-W-9, T-W-4M-3S-2, S-1
ROL_1A_O01-Z_K02
Potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
ROL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-1, C-3T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-2, M-3S-2, S-1
ROL_1A_O01-Z_K03
Angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
ROL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-2, C-3T-W-8, T-W-10, T-W-9M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O01-Z_W01
Charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiebiorstw.
2,0nie potrafi charakteryzować struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
3,0dostatecznie charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
3,5dość dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
4,0dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
4,5zdecydowanie dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
5,0bardzo dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
ROL_1A_O01-Z_W02
Potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowania decyzji.
2,0nie potrafi potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
3,0potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji w stopniu dostatecznym
3,5potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji w stopniu diść dobrym
4,0dobrze potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
4,5zdecydowanie dobrze potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
5,0bardzo dobrze potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
ROL_1A_O01-Z_W03
Wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
2,0nie umie wyjaśnić roli, stylów i systemów zarządzania i kierowania
3,0w stopniu dostatecznym wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
3,5dość dobrze wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
4,0dobrze wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
4,5zdecydowanie dobrze wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
5,0bardzo umiejętnie wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O01-Z_U01
Analizuje proces produkcji i jego strukturę.
2,0nie potrafi analizować procesu produkcji i jego struktury
3,0analizuje proces produkcji i jego strukturę w stopniu dostatecznym
3,5dośc dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
4,0dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
4,5zdecydowanie dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
5,0bardzo dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
ROL_1A_O01-Z_U02
Ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
2,0nie umie ocenić znaczenia planowania w gospodarstwie rolnym
3,0ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
4,0ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym w stopniu dobrym
4,5zdecydowanie dobrze ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
5,0bardzo umiejętnie ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
ROL_1A_O01-Z_U03
Posiada umiejętność napisania biznesplanu
2,0nie posiada umiejętności napisania biznesplanu
3,0posiada dostateczną umiejętność napisania biznesplanu
3,5posiada dość dobrą umiejętność napisania biznesplanu
4,0posiada dobrą umiejętność napisania biznesplanu
4,5posiada zdecydowanie dobrą umiejętność napisania biznesplanu
5,0posiada bardzo dobrą umiejętność napisania biznesplanu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O01-Z_K01
Dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmoawania dezcyzji w warunkach ryzyka
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
3,0dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
4,0dobrze dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
4,5zdecydowanie dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
5,0bardzo silnie dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
ROL_1A_O01-Z_K02
Potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
2,0nie potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
3,0potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
4,0potrafi dobrze działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
4,5potrafi zdecydowanie dobrze działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
5,0potrafi bardzo dobrze działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
ROL_1A_O01-Z_K03
Angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
2,0nie angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
3,0angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
4,0dobrze angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
4,5zdecydowanie dobrze angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
5,0bardzo mocno angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania

Literatura podstawowa

  1. Terelak Jan, F., Psychologia organizacji i zarządzania, Wyd. DIFIN, Warszawa, 2005
  2. Coates Charles, Menadżer wszechstronny, Wydawnictwo profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Klepacki B., Ekonomika i organizacja gospodarstw, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Grontkowska A.:, Podstawy ekonomiki agrobiznesu, WSiP, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Działalność gospodarcza, pojęcie i cechy przedsiębiorstw2
T-W-2Struktura organizacyjna przedsiębiorstw2
T-W-3Proces produkcji i jego struktura, Etapy procesu podejmowania decyzji2
T-W-4Technika i narzędzia podejmowania decyzji, Techniki twórczego myślenia, bariery w podejmowaniu decyzji2
T-W-5Budowa i analiza strategii przedsiębiorstwa2
T-W-6Planowanie w gospodarstwie rolnym2
T-W-7Zasady i etapy przygotowywania biznesplanu2
T-W-8Pojęcie zarządzania i rola kierowania2
T-W-9Style i systemy kierowania w przedsiębiorstwie2
T-W-10Rekrutacja i kariery zawodowe pracowników2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2praca z książką10
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie biznesplanu10
A-W-5wyszukiwanie informacji w internecie10
A-W-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_W01Charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiebiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania i struktur organizacyjnych przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-3Proces produkcji i jego struktura, Etapy procesu podejmowania decyzji
T-W-2Struktura organizacyjna przedsiębiorstw
T-W-1Działalność gospodarcza, pojęcie i cechy przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi charakteryzować struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
3,0dostatecznie charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
3,5dość dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
4,0dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
4,5zdecydowanie dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
5,0bardzo dobrze charakteryzuje struktury organizacyjne przedsiębiorstw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_W02Potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości podejmowania poprawnych decyzji i skutecznego kierowania przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-4Technika i narzędzia podejmowania decyzji, Techniki twórczego myślenia, bariery w podejmowaniu decyzji
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
3,0potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji w stopniu dostatecznym
3,5potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji w stopniu diść dobrym
4,0dobrze potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
4,5zdecydowanie dobrze potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
5,0bardzo dobrze potrafi opisać techniki i narzędzia podejmowanie decyzji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_W03Wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości podejmowania poprawnych decyzji i skutecznego kierowania przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-8Pojęcie zarządzania i rola kierowania
T-W-9Style i systemy kierowania w przedsiębiorstwie
T-W-10Rekrutacja i kariery zawodowe pracowników
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wyjaśnić roli, stylów i systemów zarządzania i kierowania
3,0w stopniu dostatecznym wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
3,5dość dobrze wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
4,0dobrze wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
4,5zdecydowanie dobrze wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
5,0bardzo umiejętnie wyjaśnia rolę, style i systemy zarządzania i kierowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_U01Analizuje proces produkcji i jego strukturę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania i struktur organizacyjnych przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-1Działalność gospodarcza, pojęcie i cechy przedsiębiorstw
T-W-3Proces produkcji i jego struktura, Etapy procesu podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować procesu produkcji i jego struktury
3,0analizuje proces produkcji i jego strukturę w stopniu dostatecznym
3,5dośc dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
4,0dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
4,5zdecydowanie dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
5,0bardzo dobrze analizuje proces produkcji i jego strukturę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_U02Ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad budowania strategi przedsiębiorstwa, planowania i pisania biznesplanu.
Treści programoweT-W-5Budowa i analiza strategii przedsiębiorstwa
T-W-6Planowanie w gospodarstwie rolnym
T-W-7Zasady i etapy przygotowywania biznesplanu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ocenić znaczenia planowania w gospodarstwie rolnym
3,0ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
4,0ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym w stopniu dobrym
4,5zdecydowanie dobrze ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
5,0bardzo umiejętnie ocenia znaczenie planowania w gospodarstwie rolnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_U03Posiada umiejętność napisania biznesplanu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U18Ma umiejętność analizowania informacji biznesowych, kalkulowania rezultatów i przygotowywania biznesplanu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad budowania strategi przedsiębiorstwa, planowania i pisania biznesplanu.
Treści programoweT-W-7Zasady i etapy przygotowywania biznesplanu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności napisania biznesplanu
3,0posiada dostateczną umiejętność napisania biznesplanu
3,5posiada dość dobrą umiejętność napisania biznesplanu
4,0posiada dobrą umiejętność napisania biznesplanu
4,5posiada zdecydowanie dobrą umiejętność napisania biznesplanu
5,0posiada bardzo dobrą umiejętność napisania biznesplanu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_K01Dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmoawania dezcyzji w warunkach ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości podejmowania poprawnych decyzji i skutecznego kierowania przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-8Pojęcie zarządzania i rola kierowania
T-W-9Style i systemy kierowania w przedsiębiorstwie
T-W-4Technika i narzędzia podejmowania decyzji, Techniki twórczego myślenia, bariery w podejmowaniu decyzji
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
3,0dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
4,0dobrze dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
4,5zdecydowanie dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
5,0bardzo silnie dąży do zdobycia wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik podejmowania decyzji w warunkach ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_K02Potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania i struktur organizacyjnych przedsiębiorstw.
C-3Poznanie zasad budowania strategi przedsiębiorstwa, planowania i pisania biznesplanu.
Treści programoweT-W-9Style i systemy kierowania w przedsiębiorstwie
T-W-7Zasady i etapy przygotowywania biznesplanu
T-W-6Planowanie w gospodarstwie rolnym
T-W-5Budowa i analiza strategii przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
3,0potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
4,0potrafi dobrze działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
4,5potrafi zdecydowanie dobrze działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
5,0potrafi bardzo dobrze działać i podejmować decyzje w sposób przedsiębiorczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-Z_K03Angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości podejmowania poprawnych decyzji i skutecznego kierowania przedsiębiorstwem.
C-3Poznanie zasad budowania strategi przedsiębiorstwa, planowania i pisania biznesplanu.
Treści programoweT-W-8Pojęcie zarządzania i rola kierowania
T-W-10Rekrutacja i kariery zawodowe pracowników
T-W-9Style i systemy kierowania w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
3,0angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania w stopniu dostatecznym
3,5dość dobrze angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
4,0dobrze angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
4,5zdecydowanie dobrze angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania
5,0bardzo mocno angażuje się w poznanie i rozwijanie nowoczesnych stylów kierowania