Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo i przetwórstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przechowalnictwo i przetwórstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,00,47zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,50,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 30 1,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin uprawnych i zasady ich uprawy.
W-3Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania i przetwarzania plonów roślinnych.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców i produktów żywnościowych z warunkami ich przechowywania oraz technologią przetwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.4
T-A-2Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa.3
T-A-3Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.3
T-A-4Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich wartości technologicznej i przechowalniczej.3
T-A-5Ocena organoleptyczna i fizykochemiczna produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.4
T-A-6Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.3
T-A-7Oznaczanie podstawowych wskaźników jakościowych olejów roślinnych.3
T-A-8Technologia przechowywania mleka i jego przetworów. Badanie cech jakościowych mleka. Ocena świeżości i jakości higienicznej mleka.4
T-A-9Oznaczanie cech jakościowych krochmalu ziemniaczanego.3
30
laboratoria
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych bulw ziemniaka.2
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.4
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka - oznaczanie ubytków masy, zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.4
10
wykłady
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa oraz przetwórstwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).3
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.4
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.3
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.3
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.3
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.3
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych, specjalnych i zielarskich. Suszenie i przechowywanie surowców zielarskich.2
T-W-8Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.3
T-W-9Metody utrwalania stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.3
T-W-10Technologia przetwórstwa zbóż, ziemniaka oraz roślin oleistych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczającego tematykę ćwiczeń10
45
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium5
A-L-4Czytanie wskazanej literatury5
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z opracowanie raportu5
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
M-5Rozwiązywanie zadań
M-6Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów przy wykonywaniu analiz
M-7Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-8Metoda projektów - raport

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajęć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-4Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C26_W01
Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania.
ROL_1A_W17R1A_W03InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-W-6, T-A-6, T-A-4, T-A-8M-5, M-3, M-1, M-4, M-2S-6, S-2, S-1, S-7
ROL_1A_C26_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
ROL_1A_W17R1A_W03InzA_W05C-3T-W-8M-2, M-1S-7
ROL_1A_C26_W03
Student zna podstawowe metody utrwalania żywności stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.
ROL_1A_W17R1A_W03InzA_W05C-2T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-7, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C26_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
ROL_1A_U13R1A_U02C-5, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-2, S-1, S-6, S-7
ROL_1A_C26_U02
Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych.
ROL_1A_U14R1A_U09C-5, C-4, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-A-2M-4, M-7, M-3, M-6, M-8, M-1, M-5S-4, S-2, S-1, S-5, S-6, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C26_K01
Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
ROL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-2T-W-1, T-W-6, T-A-8, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-7, S-1, S-2, S-6
ROL_1A_C26_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
ROL_1A_K05R1A_K05C-2, C-5, C-3, C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-A-9, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-8, T-W-2M-1, M-4, M-2, M-8, M-7S-1, S-5, S-6, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C26_W01
Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania.
2,0Student nie potrafi wymienić procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz określić waunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu zadowalającym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu ponad dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
ROL_1A_C26_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,0Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,5Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym opisać sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
ROL_1A_C26_W03
Student zna podstawowe metody utrwalania żywności stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.
2,0Student nie potrafi wymienić metod utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
3,0Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym scharakteryzować metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
3,5Student potrafi wymienić i w stopniu zadowalającym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
4,0Student potrafi wymienić i w stopniu dobrym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
4,5Student potrafi wymienić i w stopniu ponad dobrym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
5,0Student nie tylko potrafi wymienić i w stopniu bardzo dobrym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego, ale potrafi je także porównać i określić ich wpływ na jakość gotowego produktu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C26_U01
Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych, a także analizować i interpretować ich wzajemne zależności.
ROL_1A_C26_U02
Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C26_K01
Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
2,0Student nie ma świadomości ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
3,0Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
3,5Student jest zorientowany w stopniu zadowalającyn na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
4,0Student jest zorientowany w stopniu dobrym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
4,5Student jest zorientowany w stopniu ponad dobrym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
5,0Student jest zorientowany w stopniu bardzo dobrym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych. Postrzega relacje między nowymi technologiamii a jakością produktu końcowego.
ROL_1A_C26_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
2,0Student nie potrafi ocenić ryzyka i skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.

Literatura podstawowa

  1. Trybała M., Produkcja i przechowywanie płodów rolniczych, Wydaw. AR, Wrocław, 1999
  2. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
  3. Jurga R., Przetwórstwo zbóż, WSiP, Warszawa, 1994
  4. Sęk T., Przybył J., Zbiór, obróbka i przechowalnictwo roślin okopowych, Wydaw. AR, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
  2. Ciećko Z., Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Wydaw. ART, Olsztyn, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.4
T-A-2Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa.3
T-A-3Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.3
T-A-4Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich wartości technologicznej i przechowalniczej.3
T-A-5Ocena organoleptyczna i fizykochemiczna produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.4
T-A-6Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.3
T-A-7Oznaczanie podstawowych wskaźników jakościowych olejów roślinnych.3
T-A-8Technologia przechowywania mleka i jego przetworów. Badanie cech jakościowych mleka. Ocena świeżości i jakości higienicznej mleka.4
T-A-9Oznaczanie cech jakościowych krochmalu ziemniaczanego.3
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych bulw ziemniaka.2
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.4
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka - oznaczanie ubytków masy, zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa oraz przetwórstwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).3
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.4
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.3
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.3
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.3
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.3
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych, specjalnych i zielarskich. Suszenie i przechowywanie surowców zielarskich.2
T-W-8Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.3
T-W-9Metody utrwalania stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.3
T-W-10Technologia przetwórstwa zbóż, ziemniaka oraz roślin oleistych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczającego tematykę ćwiczeń10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium5
A-L-4Czytanie wskazanej literatury5
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z opracowanie raportu5
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_W01Student ma wiedzę w zakresie pozbiorczej fizjologii plonów, warunków i sposobów ich przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania i przetwarzania plonów roślinnych.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa oraz przetwórstwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych, specjalnych i zielarskich. Suszenie i przechowywanie surowców zielarskich.
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
T-A-3Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-A-6Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.
T-A-4Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich wartości technologicznej i przechowalniczej.
T-A-8Technologia przechowywania mleka i jego przetworów. Badanie cech jakościowych mleka. Ocena świeżości i jakości higienicznej mleka.
Metody nauczaniaM-5Rozwiązywanie zadań
M-3Zajęcia pokazowe
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz określić waunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu podstawowym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu zadowalającym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz w stopniu dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu ponad dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów roślinnych oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym określić warunki i sposoby ich przechowywania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_W02Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
Treści programoweT-W-8Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,0Student potrafi wymienić sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
3,5Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym opisać sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów rolniczych i ich przygotowania do obrotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_W03Student zna podstawowe metody utrwalania żywności stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania i przetwarzania plonów roślinnych.
Treści programoweT-W-9Metody utrwalania stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa oraz przetwórstwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).
T-W-10Technologia przetwórstwa zbóż, ziemniaka oraz roślin oleistych.
T-A-5Ocena organoleptyczna i fizykochemiczna produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.
T-A-7Oznaczanie podstawowych wskaźników jakościowych olejów roślinnych.
T-A-9Oznaczanie cech jakościowych krochmalu ziemniaczanego.
T-A-8Technologia przechowywania mleka i jego przetworów. Badanie cech jakościowych mleka. Ocena świeżości i jakości higienicznej mleka.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
M-3Zajęcia pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić metod utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
3,0Student potrafi wymienić i w stopniu podstawowym scharakteryzować metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
3,5Student potrafi wymienić i w stopniu zadowalającym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
4,0Student potrafi wymienić i w stopniu dobrym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
4,5Student potrafi wymienić i w stopniu ponad dobrym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego.
5,0Student nie tylko potrafi wymienić i w stopniu bardzo dobrym opisać metody utrwalania żywności pochodzenia roślinnego, ale potrafi je także porównać i określić ich wpływ na jakość gotowego produktu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_U01Student potrafi dobrać i zastosować w praktyce odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców i produktów żywnościowych z warunkami ich przechowywania oraz technologią przetwarzania.
C-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania i przetwarzania plonów roślinnych.
Treści programoweT-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych, specjalnych i zielarskich. Suszenie i przechowywanie surowców zielarskich.
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary wilgotności względnej, temperatury, składu chemicznego, zapylenia, czystości mikrobiologicznej i ruchu powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-W-8Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia pokazowe
M-5Rozwiązywanie zadań
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania dla najważniejszych grup roślin uprawnych, a także analizować i interpretować ich wzajemne zależności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_U02Student analizuje i interpretuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców i produktów żywnościowych z warunkami ich przechowywania oraz technologią przetwarzania.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu oceny jakości surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
Treści programoweT-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka - oznaczanie ubytków masy, zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych bulw ziemniaka.
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.
T-A-2Jakość i metody oceny jakości surowców rolniczych przeznaczonych do przechowywania i przetwórstwa.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
M-7Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-3Zajęcia pokazowe
M-6Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów przy wykonywaniu analiz
M-8Metoda projektów - raport
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena umiejętności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajęć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_K01Ma świadomość ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania i przetwarzania plonów roślinnych.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa oraz przetwórstwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).
T-W-6Biologiczne podstawy i technologia przechowywania owoców i warzyw.
T-A-8Technologia przechowywania mleka i jego przetworów. Badanie cech jakościowych mleka. Ocena świeżości i jakości higienicznej mleka.
T-W-4Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziarna zbóż i ich przetworów.
T-W-3Biologiczne podstawy i technologia przechowywania ziemniaka.
T-W-9Metody utrwalania stosowane w przetwórstwie produktów rolniczych.
T-W-10Technologia przetwórstwa zbóż, ziemniaka oraz roślin oleistych.
T-W-7Znaczenie gospodarcze oraz wartość użytkowa roślin włóknistych, specjalnych i zielarskich. Suszenie i przechowywanie surowców zielarskich.
T-W-8Środki przedłużające trwałość przechowalniczą plonów rolniczych. Budowa i wyposażenie chłodni zwykłej i chłodni KA. Załadunek obiektów przechowalniczych i ustawianie opakowań. Opakowania transportowe i do przechowywania surowców rolniczych.
T-W-5Biologiczne podstawy i technologia przechowywania nasion roślin oleistych i strączkowych oraz buraka cukrowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-5Rozwiązywanie zadań
M-3Zajęcia pokazowe
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności dokształcania w zakresie nowych technologii przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
3,0Student jest zorientowany w stopniu podstawowym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
3,5Student jest zorientowany w stopniu zadowalającyn na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
4,0Student jest zorientowany w stopniu dobrym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
4,5Student jest zorientowany w stopniu ponad dobrym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych.
5,0Student jest zorientowany w stopniu bardzo dobrym na nowe technologie przechowywania i przetwarzania plonów rolniczych. Postrzega relacje między nowymi technologiamii a jakością produktu końcowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C26_K02Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami przechowywania i przetwarzania plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości surowców i produktów żywnościowych z warunkami ich przechowywania oraz technologią przetwarzania.
C-3Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru optymalnych metod pozbiorczego traktowania w stosunku do najważniejszych gatunków roślin uprawnych.
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślinnych.
Treści programoweT-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego - przechowywanie ziemniaków przy zróżnicowanych parametrach środowiska przechowalniczego. Wstępna (organoleptyczna) ocena parametów jakościowych bulw ziemniaka.
T-L-3Zakończenie doświadczenia przechowalniczego. Ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu bulw ziemniaka - oznaczanie ubytków masy, zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.
T-L-2Ocena fizykochemiczna bulw ziemniaka przeznaczonych do przechowywania. Oznaczanie zawartości suchej masy, cukrów redukujących, witaminy C oraz skrobiowości.
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa oraz przetwórstwa plonów roślin uprawnych. Ogólna charakterystyka plonów rolniczych, ich skład chemiczny i wartość odżywcza. Chemiczne skażenie żywności (metale ciężkie, azotany, pozostałości środków ochrony roślin, mikotoksyny).
T-A-9Oznaczanie cech jakościowych krochmalu ziemniaczanego.
T-A-6Ocena podstawowych parametrów jakościowych nasion roślin oleistych wpływających na ich trwałość przechowalniczą. Obliczanie wilgotności krytycznej nasion rzepaku.
T-A-4Ocena podstawowych cech jakościowych zbóż decydujących o ich wartości technologicznej i przechowalniczej.
T-A-7Oznaczanie podstawowych wskaźników jakościowych olejów roślinnych.
T-A-5Ocena organoleptyczna i fizykochemiczna produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego.
T-A-8Technologia przechowywania mleka i jego przetworów. Badanie cech jakościowych mleka. Ocena świeżości i jakości higienicznej mleka.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
M-2Wykład problemowy
M-8Metoda projektów - raport
M-7Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena podsumowująca: Ocena raportu
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-7Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić ryzyka i skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić ryzyko i skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania i przetwarzania żywności.