Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje wodne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 1,50,67egzamin
laboratoriaL4 15 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstaw do projektu drenowania3
T-L-2Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru12
15
wykłady
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji3
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej2
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych2
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami2
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania4
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.3
T-W-7Nawodnienia terenów dolinowych2
T-W-8Nawodnienia mechaniczne (deszczowniane i kroplowe)4
T-W-9Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-10Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą2
T-W-11Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2obliczenia sieci drenarskiej (zbieracze)12
A-L-3Wykorzystanie map topograficznych wybranego terenu, układ sieci drenarskie (sączki)4
A-L-4Konsultacje projektu odwodnienia drenami8
A-L-5Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych6
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych10
A-W-3Konsultacje wybranych zagadnień egzaminacyjnych5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C14_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
ROL_1A_W09R1A_W06InzA_W05C-1, C-2T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-11M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C14_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14R1A_U02, R1A_U09C-1, C-2T-L-2, T-W-9, T-L-1, T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-8M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C14_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K07C-1, C-2T-W-11, T-W-2, T-L-2, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C14_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
2,0Student nie ma wiedzy i umiejętności oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb, nie zna metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznania metod regulacji stsosunków powietrzno-wodnych wybranych gleb, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma wiedzę i umiejętność oceny czynników wpływjących na stan uwilgotnienia wybranych gleb regionu, rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb mineralnych, zna podstawową i wybrane pozycje literatury przedmiotu
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę i umiejętność oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, sprawnie rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb mineralnych i organicznych, korzysta z pełnej listy pozycji literatury przedmiotu, korzysta z czasopism branżowych
5,0Student ma pełną wiedzę i umiejętności sprawnej oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb Polski, poprawnie rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb Polski, umiejętnie wykorzystuje literaturę przedmiotu, korzysta z norm i wytycznych w sprawach projektowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C14_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny stanu uwilgotnienia gleb, nie umie zastosować właściwej literatury do przedmiotu
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i dobrać odpowiednie zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia tych gleb (odwodnienia), dobiera wybrane pozycje literatury do przedmiotu
4,0Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, potrafi dobrać zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia (odwodnienia i nawodnienia), wykorzystuje pozycje literatury podstawowej i uzupełniającej przedmiotu,
4,5Student sprawnie przeprowadza ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, dobiera odpowiednie zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb poprzez zabiegi odwodnienia i nawodnienia gleb, wykorzystuj eznane zabiegi agromelioracyjne, korzysta szeroko z literatury przedmiotu, z czasopism branżowych
5,0Student w pełni przeprowadza ocenę stanu uwilgotnienia gleb Polski, wykorzystuje wszystkie znane zabiegi melioracyjne i agromelioracyjne w celu poprawy uwilgotnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych i stosuje w praktyce wszystkie znane metody i sposoby nawodnień gleb Polski, wykorzystuje umiejętnie literaturę przedmiotu łacznie z normami, wytycznymi i czasopismami branżowymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C14_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5Student postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowanai zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając wybrane metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej
4,0Student postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym, szczególnie w rolnictwie a także poprawiające ochronę środowiska szczególnie gleb organicznych
4,5Student postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym szczególnie uwzględniające potrzebę ochrony siedlisk wodnych i od wód zależnych, potrafi godzić działalność techniczną w rolnictwie z potrzebami ochrony środowiska przyrodniczego od wód zależnego
5,0Student ma świadomośc ważności spraw wodnych i postepuje zgodnie z potrzebami wynikającymi z zasad zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku, rozważnie stosuje metody melioracji godząc potrzeby i rolnictwa i ochrony środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych T.I, T II, PWRiL, Warszawa, 1987
  2. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd.IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  3. Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
  4. Cieśliński Zb, Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
  2. Marcilonek St., Eksploatacja urządzeń melioracyjnychg, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstaw do projektu drenowania3
T-L-2Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji3
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej2
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych2
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami2
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania4
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.3
T-W-7Nawodnienia terenów dolinowych2
T-W-8Nawodnienia mechaniczne (deszczowniane i kroplowe)4
T-W-9Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-10Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą2
T-W-11Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2obliczenia sieci drenarskiej (zbieracze)12
A-L-3Wykorzystanie map topograficznych wybranego terenu, układ sieci drenarskie (sączki)4
A-L-4Konsultacje projektu odwodnienia drenami8
A-L-5Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych10
A-W-3Konsultacje wybranych zagadnień egzaminacyjnych5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C14_W01umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W09Zna rolę i rozumie potrzebę optymalnego wykorzystania zasobów wodnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-9Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-L-2Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru
T-W-8Nawodnienia mechaniczne (deszczowniane i kroplowe)
T-W-7Nawodnienia terenów dolinowych
T-W-10Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą
T-W-11Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy i umiejętności oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb, nie zna metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznania metod regulacji stsosunków powietrzno-wodnych wybranych gleb, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma wiedzę i umiejętność oceny czynników wpływjących na stan uwilgotnienia wybranych gleb regionu, rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb mineralnych, zna podstawową i wybrane pozycje literatury przedmiotu
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę i umiejętność oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, sprawnie rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb mineralnych i organicznych, korzysta z pełnej listy pozycji literatury przedmiotu, korzysta z czasopism branżowych
5,0Student ma pełną wiedzę i umiejętności sprawnej oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb Polski, poprawnie rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb Polski, umiejętnie wykorzystuje literaturę przedmiotu, korzysta z norm i wytycznych w sprawach projektowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C14_U01potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-L-2Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru
T-W-9Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-L-1Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstaw do projektu drenowania
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-11Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-8Nawodnienia mechaniczne (deszczowniane i kroplowe)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny stanu uwilgotnienia gleb, nie umie zastosować właściwej literatury do przedmiotu
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i dobrać odpowiednie zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia tych gleb (odwodnienia), dobiera wybrane pozycje literatury do przedmiotu
4,0Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, potrafi dobrać zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia (odwodnienia i nawodnienia), wykorzystuje pozycje literatury podstawowej i uzupełniającej przedmiotu,
4,5Student sprawnie przeprowadza ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, dobiera odpowiednie zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb poprzez zabiegi odwodnienia i nawodnienia gleb, wykorzystuj eznane zabiegi agromelioracyjne, korzysta szeroko z literatury przedmiotu, z czasopism branżowych
5,0Student w pełni przeprowadza ocenę stanu uwilgotnienia gleb Polski, wykorzystuje wszystkie znane zabiegi melioracyjne i agromelioracyjne w celu poprawy uwilgotnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych i stosuje w praktyce wszystkie znane metody i sposoby nawodnień gleb Polski, wykorzystuje umiejętnie literaturę przedmiotu łacznie z normami, wytycznymi i czasopismami branżowymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C14_K01postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-11Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-L-2Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-9Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji w zakresie gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5Student postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowanai zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając wybrane metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej
4,0Student postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym, szczególnie w rolnictwie a także poprawiające ochronę środowiska szczególnie gleb organicznych
4,5Student postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym szczególnie uwzględniające potrzebę ochrony siedlisk wodnych i od wód zależnych, potrafi godzić działalność techniczną w rolnictwie z potrzebami ochrony środowiska przyrodniczego od wód zależnego
5,0Student ma świadomośc ważności spraw wodnych i postepuje zgodnie z potrzebami wynikającymi z zasad zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku, rozważnie stosuje metody melioracji godząc potrzeby i rolnictwa i ochrony środowiska przyrodniczego