Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody w agroekosystemach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona przyrody w agroekosystemach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie
wykładyW4 6 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z akresu botaniki podstaw ochrony przyrody realizowana w ramach przedmiotu "Botanika" na kierunku Rolnictwo S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych zespołów segetalnych1
T-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów1
T-A-3Zasady prowadzenia monitoringu florystycznego i faunistycznego na przykładzie wybranych agroekosystemów2
T-A-4Metodyka wykonywania przyrodniczych operatów siedliskowych2
6
wykłady
T-W-1Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów1
T-W-2Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony1
T-W-3Zagrożone gatunki roślin i zwierząt w krajobrazie rolniczym1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym2
T-W-5Metody stosowane w ocenie bioróżnorodności agrocenoz1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć2
A-A-5zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4zaliczenie formy zajęć1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
ROL_2A_W03R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-5, T-W-2M-1S-1, S-2
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
ROL_2A_W06R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1, T-A-1, T-W-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
ROL_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-1T-A-2, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-1T-A-3, T-A-4, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
ROL_2A_K03R2A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_W01
student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
2,0student uzyskuje mniej iż 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
ROL_2A_O06_W02
student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
2,0student uzyskuje mniej iż 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_U01
student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
2,0student uzyskuje poniżej 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
ROL_2A_O06_U02
student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
2,0student nie potrafi wykonać podstawowego spisu flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym
3,0student wykonuje podstawowy spis flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym
3,5student wykonuje podstawowy spis flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt
4,0student wykonuje inwentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt
4,5student wykonuje inwnentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt, stosuje 1 wybrany wskaźnik oceny różnorodności biologicznej
5,0student wykonuje inwnentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt, stosuje 2 wybrane wskaźniki oceny różnorodności biologicznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O06_K01
student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
2,0student nie jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
3,5student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, zna chronione gatunki roślin i zwierząt z nim związanych
4,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, rozumie pojęcie czynnej ochrony przyrody i ekstensyfikacji metod produkcji rolnej
4,5student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, zna metody ochrony czynnej stosowane w ochronie agroekosystemów, rozumie znaczenie ekstensyfikacji produkcji rolnej w ochronie przyrody
5,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, rozumie konieczność stosowania metod ochrony czynnej stosowane w ochronie agroekosystemów, rozumie znaczenie ekstensyfikacji produkcji rolnej w ochronie przyrody

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
  2. Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bałazy S. Gmiąt A., Ochrona środowiska przyrodniczego w świetle programów rolnośrodowiskowych Unii Europejskiej, MODR w Karnowicach, Brzesko-Poznań-Turew, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych zespołów segetalnych1
T-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów1
T-A-3Zasady prowadzenia monitoringu florystycznego i faunistycznego na przykładzie wybranych agroekosystemów2
T-A-4Metodyka wykonywania przyrodniczych operatów siedliskowych2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów1
T-W-2Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony1
T-W-3Zagrożone gatunki roślin i zwierząt w krajobrazie rolniczym1
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym2
T-W-5Metody stosowane w ocenie bioróżnorodności agrocenoz1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć2
A-A-5zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie materiałów źródłowych4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4zaliczenie formy zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_W01student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-5Metody stosowane w ocenie bioróżnorodności agrocenoz
T-W-2Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje mniej iż 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_W02student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-W-1Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów
T-A-1Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych zespołów segetalnych
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia audytoryjne
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje mniej iż 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_U01student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów
T-W-5Metody stosowane w ocenie bioróżnorodności agrocenoz
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia audytoryjne
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje poniżej 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,0student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
3,5student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,0student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
4,5student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
5,0student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_U02student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-3Zasady prowadzenia monitoringu florystycznego i faunistycznego na przykładzie wybranych agroekosystemów
T-A-4Metodyka wykonywania przyrodniczych operatów siedliskowych
T-W-3Zagrożone gatunki roślin i zwierząt w krajobrazie rolniczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia audytoryjne
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać podstawowego spisu flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym
3,0student wykonuje podstawowy spis flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym
3,5student wykonuje podstawowy spis flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt
4,0student wykonuje inwentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt
4,5student wykonuje inwnentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt, stosuje 1 wybrany wskaźnik oceny różnorodności biologicznej
5,0student wykonuje inwnentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt, stosuje 2 wybrane wskaźniki oceny różnorodności biologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O06_K01student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
Treści programoweT-A-1Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych zespołów segetalnych
T-A-2Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów
T-A-3Zasady prowadzenia monitoringu florystycznego i faunistycznego na przykładzie wybranych agroekosystemów
T-W-5Metody stosowane w ocenie bioróżnorodności agrocenoz
T-W-3Zagrożone gatunki roślin i zwierząt w krajobrazie rolniczym
T-A-4Metodyka wykonywania przyrodniczych operatów siedliskowych
T-W-1Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów
T-W-4Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym
T-W-2Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
3,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym
3,5student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, zna chronione gatunki roślin i zwierząt z nim związanych
4,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, rozumie pojęcie czynnej ochrony przyrody i ekstensyfikacji metod produkcji rolnej
4,5student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, zna metody ochrony czynnej stosowane w ochronie agroekosystemów, rozumie znaczenie ekstensyfikacji produkcji rolnej w ochronie przyrody
5,0student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, rozumie konieczność stosowania metod ochrony czynnej stosowane w ochronie agroekosystemów, rozumie znaczenie ekstensyfikacji produkcji rolnej w ochronie przyrody