Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Rolnictwo w Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Rolnictwo w Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości dotyczące wymagań glebowych i klimatycznych i roślin rolniczych.
W-2Student zna czynniki agrotechniczne wpływające na wysokość i jakość plonu oraz współczesne sposoby gospodarowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze Wspólną Polityką Rolną UE jej piorytetami i modyfikacjami oraz strategią działania.
C-2Nabycie umiejetności porównywania i oceny określonych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zarys historii powstania Wspólnoty Euroejskiej2
T-K-2Wspólna Polityka rolna jej piorytety i modyfikacje oraz strategia działania.2
T-K-3Zasoby ziemi rolniczej wybranych państw UE, struktura użytkowania ziemi i użytków rolnych.2
T-K-4Struktura agrarna rolnictwa europejskiego, problemy dostosowania do standardów UE, problem gospodarstw małoobszarowych.2
T-K-5Zasady finansowania rolnictwa -jego funkcji produkcyjnych i nieprodukcyjnych na obszarach wiejskich.2
T-K-6Struktura upraw, samowystarczalność żywieniowa, produkcja roślin na cele nieżywieniowe. Eksport i import produktów żywnościowych.2
T-K-7Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich jako dobra publicznego.Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych obszarów wiejskich, rozwój zrównoważony.2
T-K-8Niektóre wskaźniki charakteryzujace stan rolnictwa krajów UE. Polskie rolnictwo na tle rolnictwa rolnictwa wybranych państw UE.2
T-K-9Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury , przygotowanie prezentacji tematycznych6
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-K-4Udział w zaliczeniu pisemnym teści programowych przedmiotu.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwesatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacj tematycznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_B05_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę o strukturze agrarnej i produkcji rolniczej w warunkach klimatycznych krajów czlonkowskich Unii Europejskiej
OG_3A_W06C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_B05_U01
Student dokonuje krytycznej oceny określonych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
OG_3A_U04C-2T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_B05_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej przestrzegania zasad zrównoważonego rolnictwa zarówno w kraju jak i w państwach UE.
OG_3A_K02C-2T-K-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_B05_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę o strukturze agrarnej i produkcji rolniczej w warunkach klimatycznych krajów czlonkowskich Unii Europejskiej
2,0
3,0Student potrafi poprawnie charakteryzować strukturę agrarną i produkcję rolniczą w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_B05_U01
Student dokonuje krytycznej oceny określonych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
2,0
3,0Student dokonuje krytycznej oceny niektórych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_B05_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej przestrzegania zasad zrównoważonego rolnictwa zarówno w kraju jak i w państwach UE.
2,0
3,0Student rozumie odpowiedzialność zawodową i etyczną za przestrzeganie podstawowych zasad zrównoważonego rolnictwa zarówno w kraju jak i w państwach UE.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Pużyński S., Polskie rolnictwo -prognozy zmian, Annales Univesitatis Mariae Curie -Skłodowska, Lublin, 2010, LXV(1)
  2. Dawidowski J.B., Infrastruktura rolnicza i wiejska -szanse i zagrożenia, Przyszłość sektora rolno-spożywczego i obszarów wiejskich, Puławy, 2009
  3. Kłodziński M., Wielofunkcyjny rozwój terenów wiejskich w Polsce i w krajach UE., SGGW Warszawa, Warszawa, 1996
  4. Szot E., Polskie rolnictwo w Unii Europejskiej., http://www.agro-info.org.pl/Polskie_rolnictwo_w_UE.pdf, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Strategi rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa na lata 2007-2013 (z elementami prognozy do roku 2020), MRiRW, Warszawa, 2009
  2. GUS, Roczniki Statystyczne od 2005 roku, Warszawa, 2011

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zarys historii powstania Wspólnoty Euroejskiej2
T-K-2Wspólna Polityka rolna jej piorytety i modyfikacje oraz strategia działania.2
T-K-3Zasoby ziemi rolniczej wybranych państw UE, struktura użytkowania ziemi i użytków rolnych.2
T-K-4Struktura agrarna rolnictwa europejskiego, problemy dostosowania do standardów UE, problem gospodarstw małoobszarowych.2
T-K-5Zasady finansowania rolnictwa -jego funkcji produkcyjnych i nieprodukcyjnych na obszarach wiejskich.2
T-K-6Struktura upraw, samowystarczalność żywieniowa, produkcja roślin na cele nieżywieniowe. Eksport i import produktów żywnościowych.2
T-K-7Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich jako dobra publicznego.Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych obszarów wiejskich, rozwój zrównoważony.2
T-K-8Niektóre wskaźniki charakteryzujace stan rolnictwa krajów UE. Polskie rolnictwo na tle rolnictwa rolnictwa wybranych państw UE.2
T-K-9Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne.4
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury , przygotowanie prezentacji tematycznych6
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-K-4Udział w zaliczeniu pisemnym teści programowych przedmiotu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_B05_W01Student posiada rozszerzoną wiedzę o strukturze agrarnej i produkcji rolniczej w warunkach klimatycznych krajów czlonkowskich Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze Wspólną Polityką Rolną UE jej piorytetami i modyfikacjami oraz strategią działania.
Treści programoweT-K-1Zarys historii powstania Wspólnoty Euroejskiej
T-K-2Wspólna Polityka rolna jej piorytety i modyfikacje oraz strategia działania.
T-K-3Zasoby ziemi rolniczej wybranych państw UE, struktura użytkowania ziemi i użytków rolnych.
T-K-4Struktura agrarna rolnictwa europejskiego, problemy dostosowania do standardów UE, problem gospodarstw małoobszarowych.
T-K-5Zasady finansowania rolnictwa -jego funkcji produkcyjnych i nieprodukcyjnych na obszarach wiejskich.
T-K-6Struktura upraw, samowystarczalność żywieniowa, produkcja roślin na cele nieżywieniowe. Eksport i import produktów żywnościowych.
T-K-7Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich jako dobra publicznego.Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych obszarów wiejskich, rozwój zrównoważony.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwesatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacj tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie charakteryzować strukturę agrarną i produkcję rolniczą w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_B05_U01Student dokonuje krytycznej oceny określonych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności porównywania i oceny określonych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
Treści programoweT-K-3Zasoby ziemi rolniczej wybranych państw UE, struktura użytkowania ziemi i użytków rolnych.
T-K-4Struktura agrarna rolnictwa europejskiego, problemy dostosowania do standardów UE, problem gospodarstw małoobszarowych.
T-K-6Struktura upraw, samowystarczalność żywieniowa, produkcja roślin na cele nieżywieniowe. Eksport i import produktów żywnościowych.
T-K-8Niektóre wskaźniki charakteryzujace stan rolnictwa krajów UE. Polskie rolnictwo na tle rolnictwa rolnictwa wybranych państw UE.
T-K-9Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwesatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacj tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dokonuje krytycznej oceny niektórych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_B05_K01Student ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej przestrzegania zasad zrównoważonego rolnictwa zarówno w kraju jak i w państwach UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności porównywania i oceny określonych wskaźników stanu rolnictwa w UE oraz ich wpływu na wielofunkcyjność obszarów wiejskich, ochronę zasobów przyrodniczych, kulturowych i rozwój zrównoważony.
Treści programoweT-K-7Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich jako dobra publicznego.Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych obszarów wiejskich, rozwój zrównoważony.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwesatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Przygotowanie prezentacj tematycznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji tematycznej wykonanej przez studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie odpowiedzialność zawodową i etyczną za przestrzeganie podstawowych zasad zrównoważonego rolnictwa zarówno w kraju jak i w państwach UE.
3,5
4,0
4,5
5,0