Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Standardy jakości wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Standardy jakości wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody.
C-2Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody.
C-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
C-4Opanowanie umiejętności wykonania analizy statystycznej danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.6
T-A-2Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych.5
T-A-3Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych.4
15
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych.4
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. Elementy hydromorfologiczne i biologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.6
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody. Stabilizacja wody wodociągowej.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.7
A-A-3Opracowanie statystyczne wyników badań do oceny stanu ekologicznego wód.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Interpretacja danych doświadczalnych na podstawie akta prawnych.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
M-4Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_W01
Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-3M-1S-1
OS_1A_O04-1_W02
Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-3T-W-2M-1S-1
OS_1A_O04-1_W03
Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów.
OS_1A_W02R1A_W01C-4T-A-3, T-A-2M-4, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_U01
Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1
OS_1A_O04-1_U02
Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-4T-A-3, T-A-2M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
OS_1A_K01, OS_1A_K06R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-3T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_W01
Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
2,0Student nie zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
3,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznymi.
4,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dobrym.
4,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym.
OS_1A_O04-1_W02
Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
2,0Student nie zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku.
3,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dobrym.
4,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym.
OS_1A_O04-1_W03
Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów.
2,0Student nie potrafi interpretować wyników na przykładzie wybranych parametrów.
3,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_U01
Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku
2,0Student nie posiada orientacji jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę
3,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dobrym z pewnymi brakami.
4,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym.
OS_1A_O04-1_U02
Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
2,0Student nie ma opanowanej umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
3,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym.
4,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dobrym.
4,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
2,0Student nie posiada kompetencji pozwalających na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
3,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
4,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student posiada kompetencje pozwalająceh na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
  4. 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007, 1
  2. Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.6
T-A-2Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych.5
T-A-3Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych.4
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. Elementy hydromorfologiczne i biologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.6
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody. Stabilizacja wody wodociągowej.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.7
A-A-3Opracowanie statystyczne wyników badań do oceny stanu ekologicznego wód.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W01Chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi własnościami fizykochemicznymi i chemicznymi wody.
C-2Przedstawienie studentom zakresu oznaczeń wykonywanych podczas badania wody.
Treści programoweT-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych.
T-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody. Stabilizacja wody wodociągowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody.
3,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dostatecznymi.
4,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu dobrym.
4,5Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jakie są chemiczne i fizykochemiczne własności wody w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W02Chemizm i skład wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
Treści programoweT-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. Elementy hydromorfologiczne i biologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku.
3,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu dobrym.
4,5Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student zna jaki jest chemizm i skład wody w środowisku w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W03Analiza chemiczna i interpretacja występowania substancji chemicznych w wodach na przykładzie wybranych parametrów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania analizy statystycznej danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
Treści programoweT-A-3Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych.
T-A-2Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych.
Metody nauczaniaM-4Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania.
M-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników na przykładzie wybranych parametrów.
3,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student potrafi interpretować wyniki na przykładzie wybranych parametrów w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_U01Studen posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę występującą w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
Treści programoweT-W-3Podstawy teoretyczne korozji i jej skutki; wpływ składu chemicznego wody na korozję; ocena korozyjności wody. Stabilizacja wody wodociągowej.
T-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. Elementy hydromorfologiczne i biologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody - gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe, ciepło właściwe, kohezja, adhezja. Charakterystyka roztworów wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada orientacji jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę
3,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami.
3,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu dobrym z pewnymi brakami.
4,5Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym z pewnymi brakami.
5,0Student posiada orientację jakie parametry fizykochemiczne i chemiczne charakteryzują wodę w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_U02Opanowanie umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania analizy statystycznej danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
Treści programoweT-A-3Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych.
T-A-2Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dotycząca interpretacji i oceny danych dotyczących parametrów charakteryzujących wodę.
M-4Omówienie zakresu dotyczącego sprawozdania.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena przedstawianych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanej umiejętności statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wody.
3,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dostatecznym.
4,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu dobrym.
4,5Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student ma opanowaną umiejętność statystycznej oceny wyników pomiarów dotyczących parametrów wodyw stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich.
Treści programoweT-W-2Chemizm i skład wód: powierzchniowych, podziemnych i morskich. Elementy hydromorfologiczne i biologiczne w ocenie stanu ekologicznego wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji pozwalających na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej.
3,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
4,5Student posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym z pewnymi niedociągnięciami.
5,0Student posiada kompetencje pozwalająceh na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody w nim występującej w stopniu bardzo dobrym.