Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Renaturyzacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Renaturyzacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z biologii i chemii z zakresu I i II roku studiów licencjackich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
C-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.2
T-A-2Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.2
T-A-3Renaturyzacja rzek nai świecie.4
T-A-4Rekultywacja zbiornika Siemianówka.2
T-A-5Rekultywacja jezior w Polsce.2
T-A-6Rekultywacja jeziora Głębokiego.3
15
wykłady
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.2
T-W-2Regulacja rzek w Polsce.3
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.4
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.3
T-W-5Rola roślin w renaturyzacji wód. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.1
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o renaturyzacji rzek lub rekultywacji zbiorników.3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych oraz metodach rekultywacji zbiorników wodnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D15_W01
Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
OS_1A_W07, OS_1A_W08, OS_1A_W11R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D15_U01
Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
OS_1A_U04, OS_1A_U05, OS_1A_U06, OS_1A_U07R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-2S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D15_K01
Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
OS_1A_K05R1A_K05C-1, C-2T-A-1, T-A-5M-2, M-1S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D15_W01
Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
4,0Student ma dużą wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
4,5Student ma dużą wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone działania renaturyzacyjne na zrealizowanych wybranych odcinkach rzecznych oraz przeprowadzonych rekultywacjach wybranych zbiorników wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone działania renaturyzacyjne na zrealizowanych wybranych odcinkach rzecznych oraz przeprowadzonych rekultywacjach wybranych zbiorników wodnych. Student potrafi sam zaproponować własne rozwiązania renaturyzacyjne i rekultywacyjne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D15_U01
Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
2,0Student nie ma umiejętności pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,0Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,5Student ma ogólną umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
4,0Student ma dużą umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
4,5Student ma dużą umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. Student potrafi krytycznie ocenić materiały informacyjne prezentujące przyczyny degradacji ekosystemów wodnych i ich ochrony.
5,0Student ma dużą umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. Student potrafi krytycznie ocenić materiały informacyjne prezentujące przyczyny degradacji ekosystemów wodnych i ich ochrony. Student potrafi zaproponować najważniejsze treści, które opisują przyczyny degradacji wód i ich ochrony.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D15_K01
Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
2,0Student nie potrafi ani samodzielnie i ani w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5Student w sposób ogólny potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
4,0Student w sposób wyczerpujący potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
4,5Student w sposób wyczerpujący potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. Student potrafi wypracować w grupie wspólne koncepcje ochrony ekosystemów wodnych.
5,0Student w sposób wyczerpujący potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. Student potrafi wypracować w grupie wspólne koncepcje i zaprezentować je na szerszym forum.

Literatura podstawowa

  1. J. Żelazo, Podstawy renaturyzacji rzek., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  2. J. Wierzbicki, Przyrodnicze, gospodarcze i hydrotechniczne przesłanki regulacji rzek., Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa, 2003
  3. W. Chełmicki, Woda zasoby, degradacja, ochrona., PWN, Warszawa, 2001
  4. Słownik Hydrobiologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  5. A.i Derwich, I. Mróz, BÓBR EUROPEJSKI CASTOR FIBER L. 1758 JAKO CZYNNIK WSPOMAGAJĄCY RENATURYZACJĘ SIEDLISK NAD GÓRNYM SANEM, Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 10. Zeszyt 2 (18): 173-183, 2008

Literatura dodatkowa

  1. A. Górniak, Ekosystem zbiornika Siemianówka w latach 1990-2004 i jego rekultywacji., Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Hydrobiologii, Białystok, 2006
  2. R. Konieczny, L. Pieczyński, Próba rekultywacji jezior województwa zachodniopomorskiego w technologii aeracji pulweryzacyjnej, Acta Agrophysica vol. 7, nr. 4: 947-957, 2006
  3. H. Gawrońska, K. Lossow, M. Łopata, R. Brzozowska, B. Jaworska, Rekultywacja Jeziora Wolsztyńskiego metodą inaktywacji fosforu, Przegląd Komunalny nr 6, s. 75--78., 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.2
T-A-2Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.2
T-A-3Renaturyzacja rzek nai świecie.4
T-A-4Rekultywacja zbiornika Siemianówka.2
T-A-5Rekultywacja jezior w Polsce.2
T-A-6Rekultywacja jeziora Głębokiego.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.2
T-W-2Regulacja rzek w Polsce.3
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.4
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.3
T-W-5Rola roślin w renaturyzacji wód. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.1
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o renaturyzacji rzek lub rekultywacji zbiorników.3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D15_W01Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-2Regulacja rzek w Polsce.
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
4,0Student ma dużą wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
4,5Student ma dużą wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone działania renaturyzacyjne na zrealizowanych wybranych odcinkach rzecznych oraz przeprowadzonych rekultywacjach wybranych zbiorników wodnych.
5,0Student ma dużą wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone działania renaturyzacyjne na zrealizowanych wybranych odcinkach rzecznych oraz przeprowadzonych rekultywacjach wybranych zbiorników wodnych. Student potrafi sam zaproponować własne rozwiązania renaturyzacyjne i rekultywacyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D15_U01Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.
Treści programoweT-A-6Rekultywacja jeziora Głębokiego.
T-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.
T-A-5Rekultywacja jezior w Polsce.
T-A-3Renaturyzacja rzek nai świecie.
T-A-4Rekultywacja zbiornika Siemianówka.
T-A-2Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych oraz metodach rekultywacji zbiorników wodnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,0Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,5Student ma ogólną umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
4,0Student ma dużą umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
4,5Student ma dużą umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. Student potrafi krytycznie ocenić materiały informacyjne prezentujące przyczyny degradacji ekosystemów wodnych i ich ochrony.
5,0Student ma dużą umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. Student potrafi krytycznie ocenić materiały informacyjne prezentujące przyczyny degradacji ekosystemów wodnych i ich ochrony. Student potrafi zaproponować najważniejsze treści, które opisują przyczyny degradacji wód i ich ochrony.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D15_K01Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.
T-A-5Rekultywacja jezior w Polsce.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ani samodzielnie i ani w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5Student w sposób ogólny potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
4,0Student w sposób wyczerpujący potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
4,5Student w sposób wyczerpujący potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. Student potrafi wypracować w grupie wspólne koncepcje ochrony ekosystemów wodnych.
5,0Student w sposób wyczerpujący potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. Student potrafi wypracować w grupie wspólne koncepcje i zaprezentować je na szerszym forum.