Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW6 10 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe zagadnienia ekonomiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
C-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska6
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska4
10
wykłady
T-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska6
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, oowiązki podmiotów korzytsających z zasobów środowiska na cele gospdarcze4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_W01
zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
OS_1A_W12, OS_1A_W14R1A_W02, R1A_W09InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_U01
posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
OS_1A_U01, OS_1A_U05, OS_1A_U09, OS_1A_U11R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U07, R1A_U09InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_K01
potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
OS_1A_K03, OS_1A_K07R1A_K03, R1A_K08InzA_K02C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_W01
zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczosci
3,0student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości
3,5student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości w stopniu wyższym niż dostateczny
4,0student dobrze zna regulacje ekonomiczne i zasady przesiębiorczości
4,5student w stopniu wyższym niż dobry ale nie bardzo dobrym zna regulacje ekonmiczne i zadad przedsięiorczości
5,0student biegle posługuje się wiedzą z zakresu regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_U01
posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania nawet przy pomocy nauczyciela
3,0student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela
3,5student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student posiada podstawową umiejętność samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania
4,5student trafnie i samodzielnie identyfikuje problemy ekonomiczne i umiejętnie je przedstawia
5,0student świetnie radzi sobie z samodzielnym stawianiem problemów ekonomicznych i umiejętnie je przedstawia zarówno w formie pisemnej jak i ustnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_K01
potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
2,0student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać ekonomicznych problemów środowiskowych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela
3,5student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student bez pomocy nauczyciela potrafi określać priorytety i rozwiazywać ekonomiczne problemy środowiskowe w stopniu dobrym
4,5student samodzielnie i trafnie określa priorytety i rozwiazuje ekonomiczne problemy środowiskowe
5,0student biegle porusza się w problematyce ekonomicznej ochrony środowiska i umiejętnie określa priorytety i rozwiazuje problemy

Literatura podstawowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu.pl, Warszawa, 2011, III

Literatura dodatkowa

  1. Korzeniowski P., Prawa i obowiązki przedsiębiorców w ochronie środowiska. Zarys encyklopedyczny, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska6
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska6
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, oowiązki podmiotów korzytsających z zasobów środowiska na cele gospdarcze4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D10_W01zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, oowiązki podmiotów korzytsających z zasobów środowiska na cele gospdarcze
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczosci
3,0student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości
3,5student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości w stopniu wyższym niż dostateczny
4,0student dobrze zna regulacje ekonomiczne i zasady przesiębiorczości
4,5student w stopniu wyższym niż dobry ale nie bardzo dobrym zna regulacje ekonmiczne i zadad przedsięiorczości
5,0student biegle posługuje się wiedzą z zakresu regulacji ekonomicznych i zasad przedsiębiorczości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D10_U01posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku
Treści programoweT-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania nawet przy pomocy nauczyciela
3,0student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela
3,5student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student posiada podstawową umiejętność samodzielnego stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania
4,5student trafnie i samodzielnie identyfikuje problemy ekonomiczne i umiejętnie je przedstawia
5,0student świetnie radzi sobie z samodzielnym stawianiem problemów ekonomicznych i umiejętnie je przedstawia zarówno w formie pisemnej jak i ustnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D10_K01potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku
Treści programoweT-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać ekonomicznych problemów środowiskowych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela
3,5student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student bez pomocy nauczyciela potrafi określać priorytety i rozwiazywać ekonomiczne problemy środowiskowe w stopniu dobrym
4,5student samodzielnie i trafnie określa priorytety i rozwiazuje ekonomiczne problemy środowiskowe
5,0student biegle porusza się w problematyce ekonomicznej ochrony środowiska i umiejętnie określa priorytety i rozwiazuje problemy