Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,38zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
C-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów12
T-A-2Wykonanie projektu z zastosowaniem podstawowych gatunków roślin8
20
wykłady
T-W-1Przegląd i rola systemów zieleni oraz podstawowych gatunków drzew i krzewów6
T-W-2Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach z podaniem najważniejszych gatunków i odmian drzew i krzewów4
T-W-3Przegląd czynników i elementów kompozycji2
T-W-4Przegląd poszczególnych części projektu2
T-W-5Urządzanie podstawowych terenów zieleni4
T-W-6Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach terenowych12
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3wykonanie projektu8
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady multimedialne - informacyjne
M-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C13_W01
Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska.
OS_1A_W07, OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-4, C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-A-2M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C13_U01
Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
OS_1A_U05, OS_1A_U09R1A_U04, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-4, C-1, C-2, C-3T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C13_K01
Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań
OS_1A_K03, OS_1A_K04, OS_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05C-1, C-4, C-2, C-3T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-A-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C13_W01
Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska.
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C13_U01
Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje i analizuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę dyskutując i podając szereg przykładów nie tylko z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C13_K01
Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, W. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  2. Bradley S., Przycinanie drzew i krzewów, Muza, Warszawa, 2006
  3. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  4. Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, Legraf, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Siewniak M. i M., Cięcie drzew, krzewów i pnączy. Przewodnik dla arborysty

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów12
T-A-2Wykonanie projektu z zastosowaniem podstawowych gatunków roślin8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd i rola systemów zieleni oraz podstawowych gatunków drzew i krzewów6
T-W-2Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach z podaniem najważniejszych gatunków i odmian drzew i krzewów4
T-W-3Przegląd czynników i elementów kompozycji2
T-W-4Przegląd poszczególnych części projektu2
T-W-5Urządzanie podstawowych terenów zieleni4
T-W-6Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach terenowych12
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3wykonanie projektu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C13_W01Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
Treści programoweT-W-5Urządzanie podstawowych terenów zieleni
T-W-3Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-2Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach z podaniem najważniejszych gatunków i odmian drzew i krzewów
T-W-6Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu
T-W-4Przegląd poszczególnych części projektu
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów
T-W-1Przegląd i rola systemów zieleni oraz podstawowych gatunków drzew i krzewów
T-A-2Wykonanie projektu z zastosowaniem podstawowych gatunków roślin
Metody nauczaniaM-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu
M-1wykłady multimedialne - informacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C13_U01Wykorzystuje umiejętność zaprojektowania prostego obiektu oraz znajomość podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin
C-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
Treści programoweT-A-2Wykonanie projektu z zastosowaniem podstawowych gatunków roślin
T-W-4Przegląd poszczególnych części projektu
T-W-6Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu
T-W-3Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-2Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach z podaniem najważniejszych gatunków i odmian drzew i krzewów
T-W-5Urządzanie podstawowych terenów zieleni
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów
T-W-1Przegląd i rola systemów zieleni oraz podstawowych gatunków drzew i krzewów
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne - informacyjne
M-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje i analizuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę dyskutując i podając szereg przykładów nie tylko z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C13_K01Świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin i priorytety służące do realizacji określonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat systemów zieleni
C-4Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach i krzewach i ich znaczeniu dla rozwoju tych roślin
C-2Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni oraz jej znaczenia w mieście i doboru roślin w zależności od miejsca stosowania
C-3Przekazanie wiedzy na temat projektu i urządzania terenów zieleni
Treści programoweT-W-4Przegląd poszczególnych części projektu
T-W-3Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-A-1Przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów
T-W-5Urządzanie podstawowych terenów zieleni
T-W-2Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach z podaniem najważniejszych gatunków i odmian drzew i krzewów
T-W-6Sadzenie drzew i krzewów oraz ich pielęgnacja po posadzeniu
T-W-1Przegląd i rola systemów zieleni oraz podstawowych gatunków drzew i krzewów
T-A-2Wykonanie projektu z zastosowaniem podstawowych gatunków roślin
Metody nauczaniaM-2zajęcia audytoryjne zwiazane z wykonaniem projektu
M-1wykłady multimedialne - informacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem