Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie
laboratoriaL4 25 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2umiejętność określania żyzności gleb
C-3poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb4
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury,tekstury i składu mineralogicznego4
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb2
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych ich właścwości i przydatność glebotwórcza2
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości2
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwpry glebowe2
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb2
T-L-3Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb2
T-L-4Pomar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie2
T-L-5Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiwnnej gleb2
T-L-6Oznaczanie węgla ogólnego , wyliczanie próchnicy oraz jej funkcja w glebie4
T-L-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności2
T-L-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wylicznie retencji wodnej gleb2
T-L-9Treść,podział iwykorzystanie map gleboznawczych-przykłady4
T-L-10Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego3
25
wykłady
T-W-1Powstawanie,podział i właściwości glebotwórcze minerałów2
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udziałw powstawaniu gleb2
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby2
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego2
T-W-9Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze2
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb2
20
wykłady
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego2
T-W-2Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb2
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby2
T-W-5Ppwstawanie gleb-czynniki glebotwórcze2
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb4
T-W-7Cechy iwłaściwości gleb początkowego stadium rozwojowego2
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czrnoziemnych1
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych1
T-W-10Proces bielicowania-właściwości,wartość i występowanie gleb bielicoziemnych2
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach2
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i zaczenie roślinności bagiennej2
T-W-13Rola procesów aluwialnych,zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb2
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb-bonitacja gleb2
T-W-15Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1labolatoria15
A-L-2konsultacje15
30
laboratoria
A-L-1labolatoria25
A-L-2konsultacje15
A-L-3praca w domu20
60
wykłady
A-W-1Wykłady20
A-W-2praca własna30
A-W-3bibloteka10
60
wykłady
A-W-1wykłady30
A-W-2bibloteka10
A-W-3praca w domu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład-metoda podająca,informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład-ocena podsumowująca,zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Laboratoria-metoda formująco-podsumująca,zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W05C-3, C-1T-W-1, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-13, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
OS_1A_U05, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_C07_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-2T-W-15, T-L-3, T-L-3, T-W-6, T-L-2, T-W-9, T-L-4, T-W-14, T-W-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-W-3, T-L-4, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-W-8, T-L-2, T-W-10M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-1, C-3T-W-6, T-L-7, T-W-5, T-W-8, T-L-9, T-W-1, T-L-8, T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-L-4, T-W-3M-1, M-2S-1
OS_1A_C07_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-3, C-1T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-L-10, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-L-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-L-9, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytan
OS_1A_C07_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wumaganej treści zestawu pytań
OS_1A_C07_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki, Stanisław Białousz,Piotr Skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb4
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury,tekstury i składu mineralogicznego4
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb2
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych ich właścwości i przydatność glebotwórcza2
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości2
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwpry glebowe2
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb2
T-L-3Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb2
T-L-4Pomar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie2
T-L-5Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiwnnej gleb2
T-L-6Oznaczanie węgla ogólnego , wyliczanie próchnicy oraz jej funkcja w glebie4
T-L-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności2
T-L-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wylicznie retencji wodnej gleb2
T-L-9Treść,podział iwykorzystanie map gleboznawczych-przykłady4
T-L-10Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie,podział i właściwości glebotwórcze minerałów2
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udziałw powstawaniu gleb2
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby2
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego2
T-W-9Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze2
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego2
T-W-2Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb2
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby2
T-W-5Ppwstawanie gleb-czynniki glebotwórcze2
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb4
T-W-7Cechy iwłaściwości gleb początkowego stadium rozwojowego2
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czrnoziemnych1
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych1
T-W-10Proces bielicowania-właściwości,wartość i występowanie gleb bielicoziemnych2
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach2
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i zaczenie roślinności bagiennej2
T-W-13Rola procesów aluwialnych,zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb2
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb-bonitacja gleb2
T-W-15Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1labolatoria15
A-L-2konsultacje15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1labolatoria25
A-L-2konsultacje15
A-L-3praca w domu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady20
A-W-2praca własna30
A-W-3bibloteka10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady30
A-W-2bibloteka10
A-W-3praca w domu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb
C-1poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
Treści programoweT-W-1Powstawanie,podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-10Proces bielicowania-właściwości,wartość i występowanie gleb bielicoziemnych
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i zaczenie roślinności bagiennej
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czrnoziemnych
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udziałw powstawaniu gleb
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-13Rola procesów aluwialnych,zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb
T-W-5Ppwstawanie gleb-czynniki glebotwórcze
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
T-W-2Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-7Cechy iwłaściwości gleb początkowego stadium rozwojowego
T-W-9Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe
Metody nauczaniaM-1wykład-metoda podająca,informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria-metoda formująco-podsumująca,zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład-ocena podsumowująca,zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_U01Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejętność określania żyzności gleb
Treści programoweT-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb
T-W-1Powstawanie,podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udziałw powstawaniu gleb
T-W-2Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-9Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
Metody nauczaniaM-1wykład-metoda podająca,informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład-ocena podsumowująca,zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Laboratoria-metoda formująco-podsumująca,zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wymaganej treści zestawu pytan
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_U02Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejętność określania żyzności gleb
Treści programoweT-W-15Treść,podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-L-3Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych
T-L-4Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych ich właścwości i przydatność glebotwórcza
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb-bonitacja gleb
T-W-2Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-L-6Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwpry glebowe
T-L-5Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiwnnej gleb
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby
T-L-5Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-L-4Pomar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie
T-W-10Proces bielicowania-właściwości,wartość i występowanie gleb bielicoziemnych
T-W-7Cechy iwłaściwości gleb początkowego stadium rozwojowego
T-W-5Ppwstawanie gleb-czynniki glebotwórcze
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czrnoziemnych
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury,tekstury i składu mineralogicznego
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-1wykład-metoda podająca,informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria-metoda formująco-podsumująca,zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład-ocena podsumowująca,zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_K01Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-3poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb
Treści programoweT-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-L-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-L-9Treść,podział iwykorzystanie map gleboznawczych-przykłady
T-W-1Powstawanie,podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-L-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wylicznie retencji wodnej gleb
T-L-5Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiwnnej gleb
T-L-10Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego
T-L-6Oznaczanie węgla ogólnego , wyliczanie próchnicy oraz jej funkcja w glebie
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udziałw powstawaniu gleb
T-L-4Pomar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
Metody nauczaniaM-1wykład-metoda podająca,informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład-ocena podsumowująca,zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50% wymaganej treści zestawu pytań
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,560% wymaganej treści zestawu pytań
4,070% wymaganej treści zestawu pytań
4,580% wymaganej treści zestawu pytań
5,0100% wumaganej treści zestawu pytań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2umiejętność określania żyzności gleb
C-3poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb
C-1poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
Treści programoweT-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-5Ppwstawanie gleb-czynniki glebotwórcze
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby
T-L-10Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego
T-W-9Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby
T-W-10Budowa i cechy morfologiczne gleb
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym
T-W-2Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych
T-L-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wylicznie retencji wodnej gleb
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udziałw powstawaniu gleb
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-L-9Treść,podział iwykorzystanie map gleboznawczych-przykłady
T-W-1Powstawanie,podział i właściwości glebotwórcze minerałów
Metody nauczaniaM-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-1wykład-metoda podająca,informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria-metoda formująco-podsumująca,zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład-ocena podsumowująca,zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.